لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

رک سرور چیست؟ | مزایای استفاده از رک اتاق سرور

رک سرور چیست؟ مزایای استفاده از رک اتاق سرور | داناپرداز

رک سرور که به عنوان کابین سرور نیز شناخته می شود، کابینی است که سرور و سایر تجهیزات شبکه در آن نگهداری می شود.

سرور امکان ذخیره سازی فایل ها و داده ها را فراهم می کند. از وبلاگ ها و وب سایت ها گرفته تا فایل های بازی های اینترنت، همه و همه در سرور ذخیره می شوند. مطابق استاندارد صنعت، رک سرور 50 سانتیمتر عرض دارد و ارتفاع آن همیشه بستگی به تعداد سرور یا سایر تجهیزات موجود در آن دارد.

 

مزایای استفاده از رک سرور چیست؟

استفاده از رک در اتاق سرور یا دیتا سنتر مزایای زیادی دارد که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم.

 

امکان توسعه را فراهم می کند

یک رک سرور خوب نه تنها در صورت لزوم فرصت گسترش را فراهم می کند، بلکه قادر است وزن تجهیزات اضافی را نیز تحمل کند.

یک رک سرور مناسب باید قابل تنظیم باشد. قابل تنظیم بودن این امکان را به مالک می دهد تا بدون نیاز به تهیه قفسه های اضافی، فضای کافی برای تغییرات سرور را داشته باشد.

 

امنیت را افزایش می دهد

امنیت در سیستم شبکه اهمیت بالایی دارد. رک سرور باید کاملا امن باشد و قفل هایی داشته باشد که اجازه دسترسی به تجهیزات را تنها برای افراد مجاز فراهم می کند. برخی از رک ها دارای یک قفل جلویی و یک قفل جانبی هستند و برای ارتقاء امنیت در آنها می توان به روزرسانی هایی را انجام داد تا امکان دسترسی غیر مجاز کاملا از بین برود.

 

تعمیر و نگهداری را آسان می کند

رک سرور باید تعمیر و نگهداری روزمره را به یک فرآیند آسان تبدیل کند. بعضی از رک ها به گونه ای طراحی شده اند که می توان درب آن ها را برای ایجاد دسترسی آسان به تجهیزات کاملا برداشت. اگر از بابت امنیت مشکلی ایجاد نشود، این حالت تهویه هوا در اتاق سرور را نیز بهبود می بخشد.

 

عملکرد بهتر سرور

سرور یک سیستم الکترونیکی است که گرما ایجاد می کند. رک سرور باید فضای مناسبی داشته باشد تا هوای معتدل درون آن جریان داشته باشد.

از آنجا که رک سرور از فلز ساخته شده است، ممکن است خیلی سریع گرم شود. داشتن رک با چندین منفذ، می تواند فرآیند ورود هوا به داخل و خنک شدن سرور را تسریع کند. اگر مشکل جریان هوا حل شود، از مشکلاتی مانند گرمای بیش از حد اتاق سرور نیز جلوگیری می شود.

 

عملکرد بهترسرور و رک سرور | داناپرداز

انواع رک سرور

چند نوع رک سرور برای انتخاب و استفاده در دیتاسنتر وجود دارد. توجه به نیاز شرکت و همچنین فضای موجود در دیتاسنتر برای نصب رک سرور بسیار مهم است.

ابتدایی ترین نوع رک، رک دو دیواره است. این رک ها معمولاً به زمین متصل شده و در صورت نیاز به پشتیبانی بیشتر به دیوار تکیه داده می شوند. این نوع رک سرور برای نصب بلوک های پانچ شده به پایین و تجهیزات شبکه مانند سوئیچ ها، روترها و فایروال ها ایده آل هستند. همچنین می توان از ریل های مخصوص برای نصب برخی از سرورهای نصب شده بر روی رک نیز استفاده کرد.

قفسه های چهار دیواره انعطاف پذیری بیشتری دارند. این رک ها شبیه به رک های دو دیواره هستند. با این تفاوت که معمولا به هم متصل هستند. این شرایط امکان استفاده از گزینه های بیشتری مانند قفسه ها، جعبه های صفحه کلید، پایه مانیتور و موارد دیگر که وزن بیشتری دارند را نیز فراهم می کند.

در صورتی که نیاز به تحرک و انتقال رک های سرور وجود داشته باشد، می توان از رک های چرخدار استفاده نمود. سرورها و تجهیزات شبکه دقیقاً مانند یک قفسه چهار دیواره، در داخل این قفسه ها نصب می شود. سپس می توان کل رک را با استفاده از چرخ های نصب شده در قسمت پایین به راحتی جابجا کرد.

محفظه های کابینت گزینه دیگری برای کسب و کار هایی هستند که نیاز به امنیت بیشتری برای سرورها و مانیتورینگ شبکه خود دارند. این کابینت ها همان پیکربندی یک قفسه چهار دیواره را دارند، اما توسط یک کابینت که می تواند از قسمت جلو، پشت و گاهی اوقات بغل قفل شودمحصور شده اند. این امر باعث می شود نصب و دسترسی به تجهیزات همیشه آسان باشد. محفظه قفل شده باعث می شود تجهیزات شما در برابر سرقت و دسترسی غیرمجاز فیزیکی محافظت شود.

 

چیدمان رک اتاق سرور

آرایش رک ها و سایر تجهیزات اتاق سرور نقش مهمی در مصرف بهینه انرژی و بهره‌وری دیتا سنتر دارد.

چیدمان رک اتاق سرور

مدیریت کابل ها در رک سرور

مدیریت کابل رک سرور ارتباط مستقیمی با ایمنی سخت افزار دارد. تمام تجهیزات در حال اجرا بر روی رک سرور باعث ایجاد گرما می شوند، بنابراین سازماندهی آنها به بهبود جریان هوا و مدیریت سخت افزار و تجهیزات اتاق سرور کمک خواهد کرد.

 

آرایش رک سرور

آرایش رک سرور قبل از نصب همه تجهیزات از اهمیت ویژه ای در اتاق های سرور با تراکم بالای رک برخوردار است. باید مشخص کنید که لازم است چه چیزهایی را در رک قرار دهید و نقشه دقیق محل قرار گیری این مولفه ها را مشخص کنید. این مرحله می تواند از جابجایی تجهیزات بعد از مرحله نصب جلوگیری کند.

 

محل استقرار تجهیزات

استقرار صحیح تجهیزات در رک برای به حداکثر رساندن فضای داخل رک و اجازه دسترسی آسان، حیاتی است. باید قبل از نصب، برنامه کامل نصب تجهیزات در رک سرور را تهیه کنید، از جمله برنامه هایی برای گسترش در آینده. به طور کلی، سنگین ترین تجهیزات در قسمت پایین رک قرار می گیرند، تجهیزاتی مانند سیستم های UPS و باتری های خارجی و سرورهای بزرگتر.

 

کاهش دما

با افزایش تراکم تجهیزات رک، کاهش دما به یک عامل مهم تبدیل می شود. افزایش دما می تواند منجر به افزایش مصرف برق و افزایش بیشتر خرابی تجهیزات شود. با استفاده از سنسور دما می توانید همیشه از دمای اتاق سرور اطلاع داشته باشید.

 

پنل پچ

پنل های پچ، امکان اتصالات کابلی با تراکم بالا و با صرفه جویی در فضا را فراهم می کند. استفاده از پنل های پچ به عنوان بخشی از سیستم کابل کشی ساختار یافته، هزینه های نگهداری و خطاهای نصب و پیکربندی را کاهش می دهد. پنل پچ فیبرو پنل پچ مس به ترتیب در پچ کردن کابل های فیبر و مس استفاده می شوند.

 

2 دیدگاه دربارهٔ «رک سرور چیست؟ | مزایای استفاده از رک اتاق سرور»

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقت شما هم بخیر
      خواهش میکنم امیدواریم تونسته باشیم بهتون کمکی کرده باشیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا