لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

نرخ پرش چیست ؟

نرخ پرش چیست ؟ | داناپرداز

برای پاسخ به سوال نرخ پرش چیست باید بگوییم که نرخ پرش یا همان Bounce Rate شاخصیه که نشون میده چند درصد از بازدیدکننده‌های وب سایتتون بدون اینکه در بخشی از صفحه کلیک کرده باشن، وب سایتتون رو ترک کردن. به عبارت ساده تر، این بازدیدکننده‌ها فقط همون صفحه ای که وارد اون شدن رو مشاهده و بعدش سایت رو ترک می‌کنن.

تا حالا فکر کردین وب سایتتون چقدر جذابه؟ وقتی بازدیدکننده سایت رو ترک می‌کنه، یعنی اطلاعاتی که دنبالش بوده رو پیدا نکرده یا وب سایتتون طراحیِ کاربرپسندی نداره. برای بازاریابان درونگرایی که هدف اصلیشون جذب و تبدیل بازدیدکننده‌های وب سایت به سرنخ‌های با کیفیت مناسبه، نرخ پرش بالا یک کابوس محسوب میشه!

در این مقاله 6 گام برای کاهش نرخ پرش ارائه شده که با استفاده از اونها می‌تونین وضعیت سایتتون رو بهبود بدین.

نرخ پرش چیست ؟

نرخ پرش نشون دهنده درصدی از کاربرانِ وب سایت شماست که بدون هیچ کلیکی صفحه‌ای که به اون وارد شدن رو ترک می‌کنن. توجه داشته باشین که نرخ پرش با نرخ خروج فرق داره. نرخ پرش فقط بازدیدهایی که از یک صفحه انجام میشه رو اندازه گیری می‌کنه. در این بازدیدها کاربر بدون اینکه روی بخشی از صفحه کلیک کنه، سایت رو ترک می‌کنه.

اما نرخ خروج مقداری پیچیده تره. در محاسبه نرخ خروج درصد کاربرانی که پس از ورود به یک صفحه خاص، وب سایت رو ترک می کنن در نظر گرفته میشه. بنابراین ممکنه این کاربران صفحات دیگه ای از وب سایت رو هم مشاهده کرده باشن اما در نهایت خروج از اون صفحه ی خاص اهمیت داره. به همین دلیل معمولا بالا بودن نرخ خروج به اندازه ی بالا بودن نرخ پرش، منفی محسوب نمی‌شه.

تفاوت نرخ پرش ( Bounce Rate ) و نرخ خروج ( Exit Rate ) در چیست ؟

برای اینکه بدانید تفاوت دو مفهوم نرخ پرش و نرخ خروج در چیست یک صفحه «تشکر از کاربر» رو در نظر بگیرین. بالا بودن نرخ پرش برای این صفحه می‌تونه نشونه ی بدی باشه، چرا که کاربر فقط از این صفحه بازدید و بعد صفحه رو ترک می‌کنه. نکته بد ماجرا اینجاست که کاربر هیچ کلیکی انجام نداده و بنابراین از پر شدن فرم ها هم خبری نیست. اینطوری ممکنه نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری کاهش پیدا کنه.

اما اگر نرخ خروجِ این صفحه بالا باشه، نگرانی خاصی رو ایجاد نمی‌کنه. بالا بودن این نرخ می‌تونه نشون دهنده ی این باشه که صفحه مذکور آخرین صفحه‌ای بود که کاربر بازدید کرده. بنابراین ممکنه کاربر قبل از اون از صفحه لندینگ بازدید و یا پیشنهاد ویژه ی شما رو در صفحه «تشکر از کاربر» دریافت کرده باشه و حالا برای بررسی محتوای دانلود شده صفحه رو ترک می‌کنه.

البته این سناریو کاملا فرضی هستش و نتیجه گیری واقعی صرفا براساس سایر شاخص‌ها میسر میشه. اما به هر حال از این سناریو برای ملموس شدن تفاوت بین نرخ پرش و نرخ خروج استفاده کردیم.

چطور نرخ پرش وب سایت رو کاهش بدیم؟

  • 1- اطمینان از ریسپانسیو بودن وب سایت در دستگاه های مختلف بودنو mobile-friendly بودن آن
  • 2- جذب بازدیدکننده های مناسب و مرتبط
  • 3- اولویت دهی به تجربه کاربری
  • 4-افزایش سرعت لود صفحات
  • 5- تولید محتوای با کیفیت
  • 6- مانیتور، تست و بهینه سازی مستمر

1- اطمینان از ریسپانسیو بودن وب سایت در دستگاه های مختلف

پس از اینکه کاملا متوجه شدید مفهوم نرخ پرش چیست باید بدانید که این روزها حجم ترافیک و جستجوهای انجام شده در دستگاه‌‌های موبایل حتی از نسخه دسکتاپ هم بیشتر شده. در چنین شرایطی نه تنها وب سایتتون باید کاملا mobile-friendly باشه، بلکه باید تجربه‌ای درگیرکننده رو به مخاطب ارائه بده. در واقع میشه گفت امروزه دیگه داشتن یک سایت ریسپانسیو کافی نیست و نسخه موبایل وب سایتتون باید یوزر فرندلی و تعاملی باشه.

برای ایجاد نرخ تعامل بیشتر، ویدیو یکی از بهترین محتوا هایی ست که میتونین ازش بهره ببرین. با ویدیو میشه مفاهیم پیچیده رو ساده تر از محتوای متنی توضیح داد. شاید به همین دلیل هستش که تعداد مشتریانی که ترجیح میدن ویدیوی یک محصول رو ببینن 4 برابر بیشتر از مشتریانِ طرفدارِ متن هستش!

اما وقتی پای نسخه موبایل وسط میاد، استفاده از ویدیوهای طولانی یا خیلی با کیفیت، به ترافیک اینترنت زیادی نیاز داره و می‌تونه باعث کندی تجربه کاربری بشه. به همین دلیل امکان افزایش نرخ پرش وجود داره. برای رفع این مشکل توصیه میشه ویدیوهای بلند رو از نسخه موبایل حذف کنین و در عوض ویدیوهای کوتاه تر و اختصاصی راجع به هر موضوع رو جایگزین کنین.

البته این نوع بهبود صرفا به ویدیوها محدود نمیشه و می‌تونین برای بهتر شدن تجربه کاربری نسخه موبایل وب سایتتون، سایر محتواها رو هم بهبود بدین.

2- جذب بازدیدکننده های مناسب و مرتبط برای کاهش نرخ پرش وب سایت

فرض کنید برای خرید یک محصول به فروشگاهی مراجعه کردین و متوجه شدین اون محصول موجود نیست. احتمالا در اکثر مواقع، فروشگاه رو ترک می‌‌کنین تا شانستون رو در فروشگاه‌های دیگه امتحان کنین. وب سایت شما هم مثل یک فروشگاه هست، اگر بازدیدکننده محتوایی که دنبالش بوده رو پیدا نکنه احتمالا خیلی سریع وب سایت رو ترک می‌کنه و همین باعث میشه درصد Bounce Rate سایت شما افزایش پیدا کنه!

با استفاده از روش‌های زیر می‌تونین بازدیدکننده‌های مناسب رو جذب کنین:

  • ایجاد لندینگ پیج‌های مختلف با کلمات کلیدی و محتوای اختصاصی برای پرسوناهای خریدار متفاوت
  • حفظ رتبه های بالا برای کلمات و عبارت‌های برند شده
  • نوشتن متا دیسکریپشن‌های جذاب و کاربردی برای کاربران موتور جستجو
  • بهبود تارگتینگ در کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین

3- اولویت دهی به تجربه کاربری برای کاهش Bounce Rate

این روزها دیگه کسی حوصله‌ی وب سایت‌های پیچیده و کند رو نداره! شما برای ایجاد تاثیر خوب و پرزنت کردن وب سایتتون فقط چند ثانیه فرصت دارین. برای اینکه از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنین گام‌های زیر رو در نظر بگیرین:

  1. بدانید فونت مناسب پرسونای کاربر شما چیست و از آن برای کاهش نرخ پرش وب سایتتون استفاده کنید.با سازماندهی منطقی و استفاده از فونت های با سایز مناسب، فضای سفید، کنتراست رنگی خوب و هِدلاین های بزرگ، خوانایی متن رو افزایش بدین.
  2. از طراحی های ریسپانسیو و سازماندهی شده استفاده کنین تا کاربر در تمام پلتفرم ها و مرورگرها امکان ناوبری سریع و آسون رو داشته باشه.
  3. اجازه ندین تبلیغات، تمرکز مخاطب رو از مشاهده یا خواندن محتوا پرت کنه. از تبلیغات استاتیک در قسمت های کناری استفاده کنین و از به کارگیری پاپ آپ ها و تبلیغات چندرسانه ای با لود خودکار پرهیز کنین.

اولویت دهی به تجربه کاربری برای کاهش Bounce Rate | داناپرداز

4-  افزایش سرعت لود صفحات یکی از موثرترین راهکار های کاهش Boince Rate

سرعت لود صفحه یکی از مهمترین دلایلی هستش که بازدیدکننده صفحه رو ترک می‌کنه. در واقع براساس گزارشی که گوگل در سال 2017 منتشر کرد، وقتی زمان لود صفحه بیشتر از 10 ثانیه باشه، نرخ پرش نسخه موبایل تا 123 درصد افزایش پیدا می‌کنه!

عوامل متعددی می‌تونه باعث کاهش سرعت لود صفحات یک وب سایت بشه:

  • حجم تصاویر
  • محتوای چندرسانه ای با لود خودکار
  • سرور سایت

زمان لود ایده آل صفحات وب چیزی در حدود 2 ثانیه یا کمتر است. با تست سرعت لود صفحات، مطمئن بشین تمامی صفحات وب سایتتون در این بازه زمانی لود میشن.

5- تولید محتوای با کیفیت برای کاهش نرخ پرش از وب سایت

محتوا می‌تونه سازنده یا نابودکننده تجربه بازدیدکننده باشه. محتوای شما باید ویژگی‌های زیر رو داشته باشه:

  • درگیرکننده : آیا محتوای شما باعث میشه بازدیدکننده اون رو تا آخر مطالعه کنه؟
  • شفاف : آیا محتوای شما به راحتی قابل درک و فهم هستش؟
  • مرتبط : آیا محتوا به سوالی که بازدیدکننده داشته می‌تونه پاسخ بده؟ یا صرفا به هر قیمتی بازدیدکننده رو به وب سایت وارد کرده؟ برای مثال وقتی کاربر در مورد نرم افزار CRM سرچ می‌کنه و به صفحه از سایت شما هدایت می‌شه، محتوای اون صفحه باید کاملا مرتبط با هدف کاربر باشه

اگر نمی‌تونین به این سوالات پاسخ مناسبی بدین بهتره این کار رو به یک متخصص واگذار کنین. در صورت نیاز می‌تونین با استخدام نویسنده‌ها و کپی رایترها، روند تولید محتوای با کیفیت رو بهبود ببخشید.

6- مانیتور، تست و بهینه سازی مستمر

هر تغییری که در وب سایتتون انجام میدن، از جابجایی مکان یک تبلیغ گرفته تا محتوایی که در صفحه منتشر می‌کنین روی نرخ پرش تاثیر میذاره. به همین دلیل باید همیشه با مانیتور کردن وب سایت از تغییرات در ترافیک بازدیدکننده‌ها مطلع بشین. اگر متوجه افزایش نرخ پرش و کاهش تعداد بازدیدکننده‌ها شدین باید بدانید دلیل آن چیست ، با استفاده از تست های A/B المان های صفحه که باعث شدن بازدیدکننده صفحه رو ترک کنه رو شناسایی کنین.

وقتی مشکلات رو شناسایی کردین، می‌تونین صفحات را بهینه سازی کنین. برای کاهش نرخ پرش، همیشه تغییراتی وجود دارن که می‌تونن وضعیت صفحاتتون رو بهبود بدن. با استفاده از ابزارهای بهینه سازی می‌تونین بخش‌هایی که می‌تونین بهبود داشته باشن رو سریعا شناسایی کنین.

روش‌ های کاهش نرخ پرش ( Bounce Rate ) در سایت‌های فروشگاهی چیست ؟

وقتی یک کسب و کار آنلاین یا یک فروشگاه ووکامرس رو راه اندازی می‌کنین، مانیتورینگ نرخ پرش باید اولویت اصلیتون باشه. چرا که افزایش نرخ پرش می‌تونه تا حد چشمگیری روی درآمدتون تاثیر منفی داشته باشه. اولین گام برای اینکه نرخ پرش رو در وب سایت فروشگاهی خودتون کاهش بدین، مطابقت دادن کمپین جستجو با لندینگ پیج هستش.

این یعنی باید کلمات کلیدی هدف با محتوایی که در لندینگ پیج ها ارائه میدین مطابقت داشته باشن. علاوه بر این، لندینگ پیج شما باید برای تبدیل بازدیدکننده به مشتری در حالت بهینه قرار داشته باشه. بدین منظور باید از بهروش‌های موجود مثل دکمه‌ های CTA واضح و یا عدم وجود نَویگیشن بار بهره ببرین.

گام بعدی اینه که اعتبار صفحات رو افزایش بدین. می‌تونین نظر مشتریان قبلی و رضایت خریداران رو به عنوان یک تایید اجتماعی نمایش بدین. همچنین می‌تونین نشان‌های اعتماد (مثل نماد اعتماد الکترونیکی یا گواهینامه‌ های امنیتی سایت) رو در صفحه قرار بدین.

برای اینکه عملکرد صفحه تون رو بیش از پیش بهبود بدین، یک قابلیت گفتگوی زنده یا همان چت آنلاین در صفحه می‌تونه کمک بزرگی برای بازدیدکننده به حساب بیاد. علاوه بر این ممکنه از طریق گفتگوی زنده بازخوردها و نظرات سازنده ای رو دریافت کنین که به بهبود سایتتون کمک می‌کنه.

در نهایت با استفاده از ابزارهایی مثل Optimizely، Hotjar، Unbounce و Crazy Egg می‌تونین رفتار بازدیدکننده‌هاتون رو به شکل بهتری تحلیل و درک کنین و بخش‌هایی که نیاز به بهبود دارن رو شناسایی کنین.

معرفی روش‌های کاهش نرخ پرش صفحات بلاگ

برای کاهش نرخ پرش بلاگتون می‌تونین از روش‌های امتحان شده و مطمئن زیر بهره ببرین:

برای صفحه ساختار و سلسله مراتب شفافی داشته باشین. با استفاده از عنوان‌ها و زیر عنوان‌ها می‌تونین به بازدیدکننده ها و موتورهای جستجو کمک کنین تا نحوه سازماندهی اطلاعات در یک صفحه رو بهتر درک کنن.

از محتوای با کیفیت استفاده کنین. عکس‌ها، گیف‌های متحرک، تصویرسازی‌ها و ویدیوها برای جداسازی حجم نسبتا زیاد متن بسیار عالی هستن و بازدیدکننده به شکل جذاب تری محتوای شما رو مشاهده می‌کنه.

خطاهای محتوا رو حذف کنین. وقتی بازدیدکننده به صفحه ای وارد میشه که پر از مشکلات نگارشی هست، ممکنه به اعتبار برندتون شک کنه و در نهایت صفحه رو ترک کنه.

از یک CTA واضح استفاده کنین. به بازدیدکننده نشون بدین که برای ورود به مرحله بعدی باید دقیقا چه قسمتی رو کلیک کنه. برای اینکه بازدیدکننده رو به یک مقاله مفید دیگه هدایت کنین کافیه لینکی از اون مقاله رو با عنوانی جذاب و البته واضح در صفحه فعلی قرار بدین. اگر قراره چیزی رو دانلود کنن می‌تونین دکمه دانلود رو در انتهای پست بلاگ قرار بدین.

روش‌های کاهش نرخ پرش صفحات بلاگ | داناپرداز

چطور نرخ Bounce Rate را در ایمیل و کمپین‌های ایمیل مارکتینگ کاهش دهیم؟

نرخ پرش در ایمیل‌ها طبیعتا با نرخ پرشی که در وب سایت یا سایر کانال‌ها وجود داره متفاوته. نرخ پرش در ایمیل در واقع به تعداد ایمیل‌هایی که به لیست مشترک (عضوِ سرویس خبرنامه) ارسال نشدن اشاره می‌کنه.

دو نوع نرخ پرش نرم و سخت وجود داره؛ نوع نرم به وجود یک مشکل موقتی اشاره می‌کنه و در نوع سخت علت نرسیدن ایمیل به دست مشترک، یک دلیل دائمی و جدید داره. برای مثال ممکنه 100 مشترک در خبرنامه شما وجود داشته باشن، شما به تمام اونها ایمیل ارسال کردین اما 98 درصد از مشترکین ایمیل رو دریافت کردن. بنابراین در این شرایط نرخ پرش ایمیل شما 2 درصد است.

نرخ پرش میانگین برای ایمیل ها 0.7 درصد هستش اما این نرخ می‌تونه با توجه به ارائه دهنده سرویس ایمیل مارکتینگ متفاوت باشه. به طور کلی هر نرخ پرشی بین 0 تا 2 درصد نرمال به حساب میاد. اگر نرخ پرش بیشتر از این مقدار بود باید بررسی دقیق تری رو انجام بدین. در ادامه به روش هایی برای کاهش نرخ پرش ایمیل اشاره شده:

  • ارسال ایمیل تایید حاوی دکمه CTA برای مشترک باعث میشه تا از دریافت ایمیل و کارکرد صحیح اون مطمئن بشین.
  • لیست مشترکین خودتون رو پیوسته پالایش کنین تا مشترکین غیرفعال حذف بشن و ایمیل‌ها فقط برای حساب‌های سالم و فعال ارسال بشه.
  • از سرویس‌های ایمیل مارکتینگ معتبر استفاده کنین.

 

سوالات متداول


  • نرخ پرش چیست ؟

    نرخ پرش درصدِ کاربرهایی رو نشون میده که به یکی از صفحات وب سایتتون وارد شدن و بدون اینکه در جایی کلیک کنن، صفحه یا وب سایت رو ترک می‌کنن.


  • چه دلایلی باعث افزایش Bounce Rate میشه؟

    مهمترین عامل بالا رفتن نرخ پرش کند بودن سرعت لود سایته. اما محتوای نامناسب با نیاز بازدیدکننده، عدم استفاده از المان‌های بصری مثل عکس یا ویدیو، بهم ریخته بودن متن یا خوانایی پایین اون هم می‌تونه نرخ پرش رو افزایش بده.


  • چرا باید نرخ پرش رو پایین نگه داریم؟

    پایین بودن نرخ پرش این فرصت رو ایجاد می‌کنه تا بازدیدکننده زمان بیشتری رو در سایتتون سپری کنه و در نتیجه به یکی از کاربرهای سایت و در نهایت مشتری برندتون تبدیل بشه.

4 دیدگاه دربارهٔ «نرخ پرش چیست ؟»

  1. بسیار مقاله خوب و ارزشمندی بود
    به خوبی متوجه شدم که نرخ پرش چی هستش ممنونم ازتون

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      خیلی هم عالی خوشحالیم که کمکتان کردیم

  2. نرخ پرش در سایت ها خیلی مهمه چون نشون میده چقدر سایت برای کاربران جذاب و کاربردی بوده و نسبت به این نرخ میتونین بهینه سازیتون رو انجام بدین

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      بله درسته خیلی ممنونم بابت ثبت نظرتون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا