لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

چه اجزايی را و چرا مانيتور کنيم؟

چه اجزايی را و چرا مانيتور کنيم؟ | داناپرداز

نرم‌افزار مانیتورینگ بینا امکان نظارت بر صحت عملکرد طیف وسیعی از اجزاء شبکه و دیتاسنتر را برای شما فراهم می‌سازد؛ در این سند فهرستی از اجزاء پراهمیت که مانیتورینگ آن‌ها ضروری است، ارائه شده است.

در شبکه ها و دیتاسنترها غالبا عملکرد همه اجزاء به یکدیگر ارتباط پیدا می کنند و در بسیاری از مواقع بروز مشکل در یکی از این اجزاء ممکن است بر عملکرد سایر سیستم ها تاثیر بگذارد، برای مثال خرابی یک سوئیچ ممکن است دسترسی به بخش قابل توجهی از شبکه را دچار اختلال سازد. حال این سؤال مطرح می شود که آیا باید همه اجزاء نرم افزاری و سخت افزاری را مانیتور کنیم؟

به طور کلی می توان گفت عملکرد صحیح همه اجراء در شبکه مهم است، اما باید توجه داشت که ابتدا مانیتورینگ تجهیزات پر اهمیت تر مانند سوئیچ ها، روترها و سرورها را مد نظر قرار دهیم؛ به این نکته نیز توجه کنید که مانیتورینگ سیستم های کم اهمیت ممکن است موجب ایجاد بار کاری غیر ضروری در شبکه گردد.

نرم افزار مانیتورینگ بینا امکان نظارت بر صحت عملکرد طیف وسیعی از اجزاء شبکه و دیتا سنتر را برای شما مهیا می سازد ولی قبل از شروع به تعریف مانیتورها از شما دعوت می شود این مقاله را مطالعه کنید.

 

در اینجا فهرستی از اجزاء پر اهمیت که مانیتورینگ آنها ضروری به نظر می رسد معرفی می گردد:

چه چیزی را مانیتور کنیم؟

چرا مانیتور کنیم؟

دسترس پذیری تجهیزات شبکه مانند سوئیچ ها و روتر ها

این تجهیزات مانند ستون فقرات شبکه اند ! اگر سالم نباشند شبکه از کار می افتد.

دسترس پذیری سرورها

همه تجهیزات کار می کنند تا کاربران به برنامه های کاربردی که روی سرورها قرار دارند دسترسی داشته باشند، به نظر می رسد توضیح بیشتری نیاز نباشد!

میزان فضای آزاد روی دیسک سرورها

برنامه های کاربردی و پایگاه های داده به فضای آزاد نیاز دارند. در بسیاری از مواقع پر شدن فضای دیسک روی سرورها موجب از کار افتادن برنامه ها می شود.

حداکثر توان عملیاتی که به صورت متوسط وجود دارد

پیش بینی نیاز به ارتقاء موجب کاهش دردسرهایی است که هنگام نیاز به ارتقاء ایجاد میشود. سیستم های مانیتورینگ مانند بینا اطلاعات لازم در خصوص تصمیم گیری برای ارتقاء تجهیزات را در اختیار شما قرار می دهند.

متوسط میزان استفاده از حافظه و پردازشگر روی سرورها

عدم توجه به مصرف کامل حافظه و توان پردازشگر موجب کاهش چشمگیر سرعت عملکرد برنامه های کاربردی می شود و کاربران همیشه موضوع را به شما یادآوری می کنند!

عملکرد صحیح فایروال ها، آنتی ویروس ها و نرم افزار های به روز رسانی خودکار

تفاوت زیادی بین وجود سیستم های امنیتی و داشتن سیستم های امنیتی که به درستی کار کنند وجود دارد!

میزان ترافیک ورودی و خروجی روتر

شناسایی زمان های پیک ترافیک شبکه، امکان برنامه ریزی مناسب را فراهم می سازد.

صحت عملکرد سرویس های اصلی شبکه

بروز اختلال در سرویس های اصلی شبکه مانند DNS و Active Directory موجب اختلال در عملکرد کل شبکه می شود پس لازم مشکلات این سرویس ها را زودتر از کاربران متوجه شوید و از تاثیر آن بر شبکه بکاهید.

سرویس های در حال اجرا بر روی سرورها

بسیاری از سرویس های مهم در حال اجرا بر روی سرورها بسیار با اهمیت هستند مانند سرویس های Anti-Virus Service، Net Logon، Windows Update و غیره.

برای اطمینان از در حال اجرا بودن این سرویس ها، مانیتورینگ الزامی است.

وضعیت تجهیزات برق اضطراری (UPS Devices)

بدون شرح !

پهنای باند لینک های رادیویی و خطوط MPLS

اگر کاربرانی که در دفاتر دیگر قرار دارند از دسترسی به نرم افزارها و منابع موجود در دفتر مرکزی شکایت دارند پس شاید پهنای باند فعلی کافی نیست. قبل از هر اقدامی باید اطلاعات حاصل از مانیتورینگ را بررسی کنید.

برقراری ارتباط اینترنتی سازمان

اگر اینترنت قطع می شود بهتر است قبل از مدیرتان شما موضوع را به ایشان اطلاع دهید.

ایمیل سرورها

بروز مشکل در سرویس ایمیل، فعالیت روزمره بسیاری از کارمندان شرکت را با اختلال مواجه می سازد، پیشنهاد می شود همیشه صحت عملکرد سرویس های SMTP,IMAP یا POP3 را مانیتورکنید.

وضعیت اینترفیس های سوئیچ

برخی از اینترفیس های یک سوئیچ ممکن است بسیار مهم باشد بنابراین توقع دارید وضعیت این اینترفیس ها همیشه UP باشد، برای آگاهی بلادرنگ از Down شدنشان، آنها را مانیتور کنید.

شرایط محیطی مانند درجه دما و رطوبت

افزایش درجه دما و رطوبت در اتاق سرور یا دیتا سنتر موجب صدمات جبران ناپذیری به سرورها و تجهیزات می شود. به یاد داشته باشید با از کارافتادن سیستم تهویه مطبوع در اتاق سرور یا دیتا سنتر فقط 6 دقیقه طول می کشد که درجه دما به حد بحرانی برسد.

لاگ سرور های ویندوز

(Windows Event Logs)

بیش از 70% حملات امنیتی فقط از طریق بررسی لاگ سرورها  قابل شناسایی هستند. به طور یقین هیچ  کسی  وقت کافی برای بررسی روزانه چندین هزار لاگ بر روی سرورهای خود را ندارد. نرم افزار مانیتورینگ بینا این مسئولیت را به طور کامل بر عهده می گیرد و در صورت شناسایی لاگ های مهم شما را از موضوع با خبر میسازد.

لاگ تجهیزات شبکه

(Syslog)

بسیاری از رخداد های شبکه  را فقط می توان از طریق Syslog مشاهده نمود. در واقع مکانیسم مبتنی بر SNMP به تنهایی نمی تواند همه آنچه به آن نیاز دارید را پوشش دهد. Syslog آسان و بسیار کاربردی است به خصوص وقتی موضوع نظارت بر امنیت لازم باشد.

زیر ساخت های مجازی سازی

(ESX/ESXi)

آیا Host های شما قدرت و منابع کافی برای تعداد VM هایی که روی آنها تعریف کرده اید در اختیار دارند! اگر یکی از اجزاء سخت افزاری مانند FAN روی یکی از سرورهای گران قیمت HP شما دچار اشکال شود، شما کی و چگونه از موضوع با خبر می شوید؟

 

پیمایش به بالا