لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

برندسازی از طریق سرویس‌دهی به مشتری

برندسازی از طریق سرویس‌دهی به مشتری | داناپرداز

در این مقاله با اهمیت برندسازی و راه‌حل‌های مناسبی که به ارتقاء برند یک شرکت کمک می‌کند، آشنا خواهید شد.

اصطلاح برندسازی (Branding) برای عموم مردم تداعی کننده‌ کمپین‌های تبلیغاتی پرهزینه و داشتن مشاوران گران قیمت است. اما حقیقتاً با راه‌حل‌های ساده‌ دیگری نیز می‌توان برندسازی را انجام داد. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

 

اهمیت برندسازی

بر اساس آنچه که در سایت ویکی‌پدیا نوشته شده است، کلمه‌ی برند (Brand) به معنای نام، اصطلاح، طرح، نماد یا هرگونه ویژگی‌ دیگری است که محصول یک فروشنده را از سایر فروشندگان متمایز می‌کند، در حالیکه به عقیده‌ی بازاریابان، برند چیزی فراتر از آن است. در حقیقت برند تضمینی برای مشتری است. هنگامی که شما از برند خاصی محصولی را خریداری می‌کنید، کاملا با محصول خریداری شده آشنا بوده و به آن اطمینان دارید. برای مثال هنگامی که شما محصولات شرکت نایک (Nike) را خریداری می‌کنید، کاملاً از ویژگی‌های محصولات این شرکت و کیفیت آنها آگاهی دارید. بطور کلی برند (نام تجاری) وجه تمایز شما با رقبایتان است.

کسب و کارهای کوچک برای رقابت با شرکت‌های بزرگ و پرسرمایه به یک قدرت پنهان (Secret Weapon) نیاز دارند. برخی با استفاده از یک مدل کسب و کار خلاقانه و جدید این کار را انجام می‌دهند، درحالیکه برخی دیگر تنها به قابلیت‌های خود برای رقابت با شرکت‌های شناخته‌شده تکیه می‌کنند. در هر دو روش هدف نهایی ایجاد مزیت رقابتی و پیشی گرفتن از رقباست.

نام تجاری می‌بایست منحصربفرد، به‌یاد ماندنی، تغییرناپذیر و همچنین ساده باشد. اما تبلیغات سنتی گسترده معمولا گزینه‌ی مناسبی برای شرکت‌های در حال رشد که در آنها هزینه‌ای برای تبلیغات اختصاص داده نشده، نمی‌باشد. پس کسب و کارهای کوچک چگونه باید اقدام به برندسازی کنند؟ این کسب و کارها می‌توانند از طریق کانال‌های اجتماعی، نشریات آنلاین، ارتباطات عمومی هوشمندانه، بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) و نیز برندسازی با سرویس دهی به مشتری اقدام کنند.

 

ارائه‌ی سرویس مطلوب به مشتری را نقطه قوت خود قرار دهید

سرویس‌دهی به مشتری می‌تواند به قوی‌تر شدن ارتباط شما با مشتریان حتی در زمانی که رابطه‌ی شما با مشتریان در ضعیف‌ترین حالت خود قرار دارد، کمک کند. این فرصت خوبی است که با گوش دادن و پاسخگویی سریع به مشتریان، به آنها نشان دهید که همواره در کنارشان هستید. در حقیقت اکثر مشتریان تمایل دارند با کسب و کار‌های کوچک تا متوسط (SMBs) کار کنند (حتی اگر هزینه‌ی بیشتری برای آنها داشته باشد) زیرا آنها بیش از حد انتظار به مشتریان خود خدمت‌رسانی می‌کنند. به عبارتی در کسب و کارهای کوچک و متوسط ارزش بیشتری به مشتری داده می‌شود.

با وجود رقابت سختی که بین شرکت‌های رقیب در بازارهای جهانی وجود دارد، سرویس‌دهی به مشتری می‌تواند یک بخش کلیدی از وجه تمایز یک شرکت با رقبایش محسوب شود. شما می‌توانید از طریق ارائه‌ی پشتیبانی سلف سرویس و سریع‌تر کردن زمان پاسخ به مشتری، کیفیت خدمات خود را بالا برده و از این طریق در مدت زمان کوتاهی، یک برند معتبر برای خود بسازید.

 

خوب بودن کافی نیست، مشتریان از شما خدمات پشتیبانی عالی میخواهند!

 

با پشتیبانی از مشتری قدرت خود را بیشتر نشان دهید

سرویس‌دهی به مشتری می‌تواند به ارتقاء جایگاه برند شما کمک کرده و این باعث می‌شود مشتری بهتر بتواند با برند شما ارتباط برقرار کند و تمایل بیشتری برای مشارکت با شما داشته باشد. به بیان دیگر وفاداری مشتری (Customer Loyalty) افزایش خواهد یافت. برخی از استارتاپ (Startup)‌های بسیار موفق، پاسخ‌ها و ارتباطات شخصی را با یکدیگر ادغام کرده تا از این طریق ویژگی‌های منحصربفرد و ماندگار خود را حفظ کنند.

شرکت Shoes of Prey را در نظر بگیرید. این شرکت یک برند خرده‌فروشی در جهان است که در آن کفش‌هایی که مشتریان از طریق وبسایت شرکت برای خود طراحی می‌کنند، تولید می‌شود. بدلیل آنکه شرکت Shoes of Prey محصولاتش را بصورت سفارشی و مطابق با سلیقه‌ی مشتریانش تولید می‌کند، ارتباطاتش با مشتریان نیز می‌بایست سفارشی‌سازی شود. همه‌ی افراد شرکت از تیم مدیریت گرفته تا متخصصان فروش و مهندسان، همگی از راه‌حل‌ پشتیبانی از مشتری استفاده می‌کنند که در نتیجه‌ی آن می‌توانند نبض کسب و کار را در دست گرفته و خدمات شخصی و سفارشی ارائه کنند. چنین راه‌حلی باعث رشد 500 درصدی شرکت در طول 3 سال شده است.

 

با سرویس‌دهی به مشتری، وکیل مدافعان (Advocate) خود را زیاد کنید

مردم بر اساس آنچه که از دیگران در رابطه با استفاده‌ی آنها از محصول شما می‌شوند، محصولتان را قضاوت می‌کنند. امروزه مشتریان، بیشتر تحت تاثیر نظر دوستان و هم سالان خود که تجربه استفاده از یک محصول را دارند بوده و بر این اساس برند یک محصول را قضاوت می‌کنند. به همین دلیل بسیار مهم است که هر تعامل با مشتری را به عنوان یک فرصت برای برندسازی در نظر بگیرید. آمار و ارقام نشان می‌دهد که هزینه‌ی جذب مشتری جدید، پنج برابر بیشتر از حفظ یک مشتری قدیمی است. اما هر بازاریابی که مشتری از طرف شما انجام دهد، می‌تواند بدون هیچ هزینه‌ای باعث جذب مشتریان جدید شود.

با اینکه شرکت های کوچک به راحتی می‌توانند پشتیبانی از مشتریان را به تاخیر بیاندازند، اما باید توجه داشته باشند که این راه‌حل می‌تواند همان قدرت پنهانی باشد که به آنها برای پیشی گرفتن از رقبا کمک می‌کند. پس بهتر است سرویس‌دهی به مشتریان را بصورتی کاملاً هوشمندانه از همان روز اول شروع کنند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا