لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

راهنمای جامع بازاریابی محتوا در سال 2024

راهنمای جامع بازاریابی محتوا در سال 2022 | داناپرداز

در این مقاله نکات لازم برای ایجاد یک استراتژی موفق بازاریابی محتوا رو به شما ارائه میدیم تا با استفاده از اون به مخاطبینتون دسترسی بیشتری پیدا کنین و نرخ تبدیل رو هم افزایش بدین.

مشتریان، سرنخ‌ها و مخاطبین شما دوست دارن محتوایی ارزشمند رو از سمت کسب و کارتون شاهد باشن. این محتوا باید به طبیعی و ارگانیک ترین شکل ممکن به دست مخاطبین برسه و هیچ اصرار و آزاری در کار نباشه.

بازاریابی محتوا به کسب و کارها کمک می‌کنه این کار رو انجام بدن. این استراتژی فرآیند جذب، درگیر کردن و خشنودی بازارهای هدف هر کسب و کار رو مشخص می‌کنه. با به کارگیری یک استراتژی بازاریابی محتوای خود میتونین شاهد رشد نرخ تبدیل، آگاهی برند و درآمد باشین و در صنعتی که فعال هستید، برندتان را به عنوان یک رهبر و پیشتاز معرفی کنید.

چه برای اولین بار به سراغ بازاریابی محتوا میرین چه قصد بهبود استراتژی‌های فعلی رو داشته باشین، تغییر و بهبود فرآیندها و روش‌های تولید محتوا و اشتراک گذاری با مخاطب، هیچوقت ضرری نداره. در این راهنما تلاش کردیم دید جامعی رو در خصوص بازاریابی محتوا، انواع بازاریابی محتوا و نحوه به کارگیری یک استراتژی ارائه بدیم.

مقایسه بازاریابی درون گرا و بازاریابی برونگرا

استراتژی‌های بازاریابی برونگرا دیگه مثل گذشته موثر نیستن و نمی‌تونن نرخ تبدیل رضایت بخشی رو به شما ارائه بدن. امروزه، محتوای شما باید به شکلی به دست مخاطب برسه که طبیعی (درونگرا) به نظر بیاد. یک راه معمول برای این کار استفاده از تکنیک روایت گری یا داستان سرایی در محتوائه. بدین ترتیب محتوای شما قابل اعتمادتر و درگیرکننده تره و با نیاز مخاطب تناسب بیشتری داره.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا فرآیندی از برنامه ریزی، تولید، توزیع، اشتراک گذاری و انتشار محتوا در کانال‌های مختلف مثل شبکه اجتماعی، بلاگ، وب سایت، پادکست، اپلیکیشن، مطبوعات، نشریات چاپی و غیره هستش. هدف اینه که بتونین به مخاطب هدفتون دسترسی پیدا کنین و آگاهی برند، فروش، درگیری و وفاداری مشتری رو افزایش بدین و همچنین موجب هدایت ترافیک به وب سایت شما می‌شوند.

چرا بازاریابی محتوا اهمیت داره؟

  • آموزش سرنخ‌ها و مشتریان بالقوه در خصوص محصولات و خدماتی که ارائه میدین
  • افزایش تبدیل‌ها
  • ایجاد روابط بین مشتری و کسب و کار با هدف افزایش وفاداری
  • به مخاطبتون نشون بدین محصولات و خدماتتون چطور می‌تونه چالش هاشونو برطرف کنه
  • ایجاد حس اتحاد و هم صدایی پیرامون برند

حالا اجازه بدین در مورد انواع بازاریابی محتوا صحبت کنیم.

انواع بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا در انواع مختلفی وجود دارد که با توجه به استراتژیتون میتونین از اونها بهره ببرین. در این بخش به رایج ترین انواع بازاریابی محتوا اشاره می‌کنیم:

بازاریابی محتوای شبکه اجتماعی

با بیش از 3.6 میلیارد کاربر فعال در شبکه اجتماعی، تعجبی نداره که خیلی از کسب و کارها روی بازاریابی شبکه اجتماعی سرمایه گذاری می‌کنن. فیسبوک، اینستاگرام، پینترسنت، لینکدین و اسنپ چت چند مورد از شبکه‌های اجتماعی پرطرفداره که می‌تونین در اونها فعالیت داشته باشین. همچنین روش‌های مختلفی برای تولید و به اشتراک گذاری محتوا در این شبکه‌ها وجود داره که شامل عکس، لایو، ویدیو و استوری میشه.

بازاریابی محتوای اینفوگرافیک

اینفوگرافیک‌ها می‌تونن محتوا، اطلاعات و دیتا رو به شکلی ساده و گرافیکی به مخاطب ارائه بدن. این نوع محتوا مقداری متن، جمله‌های کوتاه و تصاویر و نمادهای واضح رو شامل میشن و برای اشتراک گذاری محتوای مورد نظر با مخاطب روشی عالی به حساب میان. از اینفوگرافیک برای ارائه موضوعات آموزشی و پیچیده به شکلی روان و قابل فهم برای همه استفاده میشه.

بازاریابی محتوای بلاگ

بلاگ‌ها یک نوع قدرتمند از محتوای درونگرا محسوب میشن که از نظر مقصود و موضوعات، آزادی عمل زیادی رو در دسترس تولیدکنندگان محتوا قرار میدن. با استفاده از بلاگ می‌تونین کارهایی مثل تبلیغ محتوای داخلی و خارجی یا سایر مقالات بلاگ از طریق لینک‌های داخلی رو انجام بدین. علاوه بر این، می‌تونین دکمه‌های اشتراک گذاری شبکه اجتماعی و اطلاعات محصولات مرتبط رو هم در مقالات بلاگ به کار ببرین.

شما کمتر از 3 دقیقه تا افزایش 40 درصدی فروش فاصله دارید!

بازاریابی محتوای پادکستی

نتایج یک نظرسنجی در سال 2020 نشون داد که 49 درصد از افراد 12 تا 32 ساله آمریکایی در یک ماه گذشته به طور میانگین 6 ساعت در هفته به پادکست گوش دادن. به همین دلیل، خیلی از کسب و کارها و رسانه‌ها تولید و اشتراک گذاری پادکست‌های خودشون رو شروع کردن.

پادکست‌ها به شما اجازه میدن در مورد موضوعات مختلف تا حد زیادی خلاق باشین. علاوه بر این، شما میتونین پادکست‌ها رو به صورت اپیزودی منتشر کنین و مدت زمان هر اپیزود و زمان انتشارش رو تحت کنترل خودتون داشته باشین.

بازاریابی محتوای پادکستی | داناپرداز

بازاریابی محتوا ویدیویی

براساس تحقیقات Wyzowl، 69 درصد از مصرف کنندگان اعلام کردن، ترجیح میدن اطلاعات لازم در مورد محصول یا خدمات یک برند رو از طریق تماشای ویدیو به دست بیارن. بازاریابی ویدیویی می‌تونه افزایش تبدیل‌ها و بهبود ROI رو به دنبال داشته باشه و به شما کمک کنه با مخاطبین هدفتون روابط بهتری رو بسازین.

همچنین ممکنه بخواین محتوای ویدیوییتون رو در پلتفرم‌های شبکه اجتماعی، لندینگ پیج‌ها یا وب سایت یکی از همکارانتون به اشتراک بذارین.

بازاریابی محتوا با تبلیغ پولی

تبلیغات پولی به شما اجازه دسترسی به تعداد بیشتری از مخاطبین رو میده و اینطوری می‌تونین خودتون رو در مکان‌هایی قرار بدین که بیشتر دیده بشین. تبلیغات پولی مخصوص وقتی با بازاریابی درونگرا ترکیب میشن خیلی مفید هستن. مکان‌های زیادی وجود داره که می‌تونین از تبلیغات پولی استفاده کنین؛ شبکه اجتماعی، لندینگ پیج‌ها، بنرها و محتوای اسپانسری از این جمله هستن.

استراتژی‌های بازاریابی محتوا

  • تعیین اهداف SMART
  • مشخص کردن KPI
  • انتخاب کانال‌های محتوا
  • تصمیم گیری در خصوص نوع محتوا
  • تعیین بودجه
  • تولید و توزیع محتوا
  • تحلیل و اندازه گیری نتایج

در ادامه در خصوص هر کدام از این گام‌ها که برای توسعه یک استراتژی موثر اهمیت دارن توضیح میدیم.

تعیین اهداف SMART

اولین بخش از استراتژی بازاریابی محتوا به تعیین اهداف اسمارت اختصاص داره. این اهداف باید کاملا مختص کسب و کار شما و به نوعی مکمل اهداف مارکتینگ و شرکتتون باشن. در زیر می‌تونین به چند مثال از اهداف اسمارت توجه کنین:

  • افزایش آگاهی برند
  • افزایش درآمد
  • افزایش تبدیل‌ها
  • بهبود وفاداری برند
  • افزایش درگیری مشتری
  • ایجاد حس آرامش و اعتماد بین مشتریان فعلی و بالقوه
  • جذب همکاران استراتژیک

مشخص کردن KPI

گام بعدی، مشخص کردن شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) برای اهداف اسمارتتونه. کی پی آی‌ها داده‌های قابل اندازه گیری هستن که عملکرد واقعی شما در خصوص هدف تعیین شده رو نشون میدن.

هدف اسمارتKPI تعیین شده
آگاهی برندترافیک سایت، فالوورهای شبکه اجتماعی، تعداد ثبت نام ها، مِنشِن ها (توسط مشتریان و همکاران)
درآمدفروش روزانه، ترافیک سایت/td>
تبدیل هانرخ تبدیل، نرخ سبدهای خرید رها شده، ترندهای مربوط به قیمت رقابتی، ترندهای مربوط به نرخ ارسال
وفاداری به برندمشتریان بازگشتی، مبلغین، نقدهای محصول، رفرال ها
میزان درگیر شدن مشتریلایک ها، اشتراک گذاری ها، منشن ها، بک لینک ها
آرامش و اعتمادمشتریان بازگشتی، مبلغین، فالوورها، منشن ها
همکاران استراتژیکهمکاری های جدید، منشن ها، بلک لینک ها
با نرم افزار CRM دانا، مطابق با استاندارد های سال 2024 بفروشید.

تصمیم گیری در خصوص نوع محتوا

حالا باید تصمیم بگیرید چه نوع محتوایی رو باید تولید کنین. برای این کار می‌تونین در مورد مخاطب هدف و پرسونای خریدار تحقیق بیشتری انجام بدین. با پاسخ دادن به سوالات زیر در خصوص مخاطب هدفتون میتونین گزینه‌های موجود رو محدودتر کنین:
  • اونها به چه محتوایی از سمت شما نیاز دارن؟
  • چه چالش هایی دارن که باید برطرف بشه؟
  • چرا اونها به محصول یا خدمات شما نیاز دارن؟
  • چطور میتونین به اونها کمک کنین موفق بشن؟
  • اوقاتشون رو چطوری سپری می‌کنن؟
حالا یکبار دیگه انواع محتوا رو بررسی کنین و ببینین کدوم نوع می‌تونه برای کسب و کار و مخاطب هدف شما مناسب باشه.

انتخاب کانال های محتوا

وقتی نوع محتوا مشخص شد حالا باید کانال هایی که قراره منتشر بشن رو مشخص کنین. قصد دارین محتواتون رو کجا به اشتراک بذارین؟  برای بعضی از انواع محتوا، کانالی که باید انتخاب کنین مشخصه. مثلا، اگر برای فیسبوک محتوای جدیدی رو تولید کردین طبیعتا باید در فیسبوک یا نهایتا در یک شبکه اجتماعی مشابه دیگه منتشر بشه.

تعیین بودجه

حالا بودجه خودتون رو تعیین کنین. به نوع محتوا و کانالی که محتوا قراره اونجا منتشر یا به اشتراک گذاشته بشه فکر کنین. حالا به این سوالات پاسخ بدین تا بتونین به شکل بهتری بودجه رو تخمین بزنین:
  • آیا برای تولید محتوا به خرید نرم افزار (مثلا فتوشاپ) یا ابزار خاصی (دوربین، نور، میکروفون) نیاز دارین؟
  • آیا باید یک بازاریاب محتوا یا طراح (نویسنده، ادیتور، گرافیست و …) رو استخدام کنین؟
  • چقدر قراره برای تبلیغات هزینه کنین؟
  • آیا برای بهبود یا اندازه گیری نوع محتوایی که تولید می‌کنین به ابزار یا منابع خاصی نیاز دارین؟
  • آیا ابزاری مانند نرم افزار CRM برای تحلیل ورودی‌ها تبدیل آن ها به سرنخ دارید؟

تولید و توزیع محتوا

محتواتون باید به صورتی تولید و توزیع بشه که مخاطبین به راحتی به اون دسترسی داشته باشن و احتمال تبدیل بالایی رو به همراه داشته باشه. برای اینکه تولید و به اشتراک گذاری محتوا منظم باشه، بهتره از یک تقویم شبکه اجتماعی یا تقویم سردبیری محتوا استفاده کنین. اینطوری هم تیم شما نسبت به محتواهای تولید شده دید بهتری دارن و هم شما می‌تونین برای آینده زمان بندی بهتری داشته باشین.

تحلیل و اندازه گیری نتایج

در نهایت، تحلیل و اندازه گیری نتایج نیاز به هرگونه تغییرات ضروری رو به شما نشون میده تا تلاش‌هایی که در زمینه بازاریابی محتوا انجام میدین نتایج بهتری داشته باشه و بتونین به مخاطبین بیشتری دست پیدا کنین. به اهداف SMART و شاخص‌های کلیدی عملکرد نگاه کنین تا بتونین میزان موفقیت استراتژی بازاریابی محتواتون رو تخمین بزنین. آیا به اهداف و شاخص های تعیین شده دست پیدا کردین؟ در چه زمانی به اونها نزدیک‌تر یا دورتر شدین؟

با بازاریابی محتوا مخاطب هدفتون رو درگیر کنین

با بازاریابی محتوای موثر شما می‌تونین به مخاطب هدفتون دسترسی پیدا کنین و نرخ تبدیل رو افزایش بدین. روش‌های مختلفی برای بازاریابی با محتوا وجود داره که می‌تونه به افزایش درآمد، رشد آگاهی و شناسایی برند و ایجاد روابط بهتر با مشتریان فعلی و بالقوه منتهی بشه. نکته مهم این است که باید از هر محتوایی که تولید می‌کنین، بیشترین بهره رو ببرین. برای شروع می‌تونین مشخص کنین چه نوع محتوایی برای کسب و کار و مخاطبتون بهترین گزینه هستش. با توسعه یک استراتژی بازاریابی محتوا می‌تونین زمینه لازم برای افزایش درآمد اصلی کسب و کارتون رو ایجاد کنین.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا