لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

بهروش های حفظ امنیت داده ها در سال 2024

بهروش های حفظ امنیت داده ها در سال 2021 | داناپرداز

چگونه کسب و کار ها می توانند از قربانی شدن در مقابل حملات سایبری جلوگیری کنند؟ در ادامه چند بهروش برای حفظ امنیت داده ها شرح داده می شود که می توانید از همین امروز آنها را به کار ببندید.

 

امنیت داده چیست؟

امنیت داده ها به فرآیند محافظت از داده ها در برابر دسترسی غیرمجاز در طول چرخه عمر آن ها اشاره دارد. امنیت داده ها شامل رمزگذاری داده ها و شیوه های مدیریت کلیدی است که از داده ها در برنامه ها و سیستم عامل های مختلف محافظت می کند.

 

برای امنیت داده ها از فایروال استفاده کنید

یکی از اولین خطوط دفاعی در مقابل حملات سایبری، فایروال است. کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) توصیه می کند که تمام SMB ها یک فایروال را برای ایجاد یک مانع بین داده ها و مجرمان سایبری و حفظ امنیت داده ها به راه بیاندازند. علاوه بر فایروال استاندارد خارجی، بسیاری از شرکت ها برای ارائه امنیت داده ها به شکل وسیع تر شروع به نصب فایروال های داخلی کرده اند. همچنین مهم است که کارکنان شاغل در خانه نیز برای حفظ امنیت داده ها فایروال را در شبکه خانگی خود نصب کنند.

 

اصول حفظ امنیت داده ها را به همه کارمندان آموزش دهید

کلیه کارمندان با امکان دسترسی به شبکه باید با بهترین روش ها و خط مشی های امنیت داده ها در شرکت شما آموزش ببینند.

از آنجا که سیاست های امنیت داده ها با پیشرفته تر شدن مجرمان سایبری در حال تحول هستند، به روزرسانی منظم در پروتکل ها امنیتی ضروری است. کارمندان را ملزم کنید تا سندی را امضا کنند که در آن به آنها گفته شده كه باید از سیاست های شرکت در زمینه امنیت داده ها آگاه باشند و توجیه شوند كه در صورت عدم پیروی از سیاست های امنیتی، بازخواست خواهند شد.

 

به طور مرتب از همه داده ها نسخه پشتیبان یا بکاپ تهیه کنید

همیشه باید برای حفظ امنیت داده ها و جلو گیری از حملات سایبری اقدامات پیشگیرانه را مد نظر قرار داد، اما گاهی اوقات علیرغم رعایت کردن نکات مربوط به امنیت داده ها، حملات سایبری موفق می شوند. از اسناد مختلف، بانک های اطلاعاتی، پرونده های مالی، منابع انسانی و دریافتی / پرداختی، نسخه پشتیبان تهیه کنید. حتما از کلیه داده های ذخیره شده در ابر نیز نسخه پشتیبان تهیه کنید. اطمینان حاصل کنید که در صورت بروز آتش سوزی یا سیل، نسخه های پشتیبان در یک مکان امن ذخیره می شوند. برای اطمینان از اینکه در صورت نیاز به آخرین نسخه پشتیبان آن را تهیه خواهید کرد، به طور مرتب نسخه پشتیبان خود را بررسی کنید تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید.

 

مدیریت هویت و دسترسی (IAM) برای امنیت داده ها

اجرای موثر IAM با محدود کردن قابل دسترس بودن منابع برای افراد مناسب در زمان مناسب و به دلایل مناسب، ریسک امنیتی را کاهش می دهد. مؤلفه های اصلی یک سیسنم IAM قوی شامل رمز عبور سختگیرانه، احراز هویت چند عاملی، اعطای کمترین امتیازات و مدیریت مجوزها است.

 

بررسی نقاط آسیب پذیر در کسب و کار

بدون شک اجرای اسکن های آسیب پذیری به طور منظم برای حفظ وضعیت مناسب و امنیت داده ها ضروری است، اما مساله ای که بسیاری از سازمان ها از آن مطلع نیستند این است که یک اسکن آسیب پذیری موثر چیزی بیشتر از نصب یک نرم افزار اسکن آسیب پذیری و اجرای آن است. برای این که اسکن آسیب پذیری در خدمت اهداف کسب و کار باشد، اسکن باید به طور مؤثر اطلاعات مورد نیاز برای بهبود امنیت داده ها را جمع آوری و توزیع کند.

 

مدیریت پچ برای ارتقاء امنیت داده ها

از آنجا که بیشتر حملات سایبری به آسیب پذیریه ای شناخته شده حمله می کنند، اگر به طور منظم پچ های زیرساخت IT خود را تهیه و اعمال کنید، از بسیاری از حملات امنیتی جلوگیری می شود. برای محیط های بزرگتر فناوری اطلاعات، بهترین راه حل در این زمینه استفاده از سیستم مدیریت پچ (Patch Management) است. این امر به شما امکان می دهد که در صورت کشف یک حمله روز صفر (یک حمله یا تهدید رایانه‌ای است که از یک آسیب‌پذیری در یک نرم‌افزار کاربردی که تا پیش از آن ناشناخته بوده‌است بهره‌جویی می‌کند)، به سرعت و به راحتی پچ های اضطراری را اعمال کنید.

 

اهمیت نقاط پایانی در امنیت داده ها

غالباً، تیم های IT برای حفظ امنیت داده ها صرفاً روی راه حل های امنیتی شبکه تمرکز می کنند و از تمرکز روی نقاط پایانی غافل می شوند. همینطور که سیاست های دورکاری و استفاده از دستگاه های شخصی به طور فزاینده ای رواج پیدا می کند، حفظ امنیت داده ها در نقاط پایانی اهمیت بیشتری پیدا می کند. راه حل های سنتی مانند برنامه های ضد ویروس را می توان با استفاده از سیستم نظارت بر یکپارچگی پرونده ها (FIM) تکمیل کرد- به این ترتیب یکپارچگی سیستم عامل و فایل های نرم افزار با یک استاندارد تعیین شده، تایید می شود.

 

نظارت امنیتی دائمی

همانند اسکن آسیب پذیری، بسیاری از سازمان ها بدون اینکه اطمینان حاصل کنند که راه حلی که اتخاذ می کنند، داده های صحیح را جمع آوری و آنالیز می کند یک راه حل مانیتورینگ امنیت شبکه را اتخاذ می کنند. برای انتخاب یک راه حل مانیتورینگ امنیت شبکه باید به مواردی از قبیل قابلیت های حسابرسی در سطح سیستم، ابزارهای نظارت بر ترافیک شبکه و قابلیت های ورود به سیستم در میان دیگر عوامل، توجه کرد.

 

نظارت امنیتی دائمی | داناپرداز

پاسخ رخداد و امنیت داده ها

توسعه پیشگیرانه برای پاسخگویی به یک رخداد برای محدود کردن خسارت و کاهش زمان بهبودی در هنگام وقوع حملات سایبری بسیار مهم است. هنگام وقوع حملات امنیتی، زمان اهمیت بالایی دارد بنابراین اجرای آزمایش هایی با استفاده از حملات شبیه سازی شده می تواند به اصلاح برنامه پاسخ دهی به رخداد به شما کمک کند و تعیین کند که چقدر زمان و نیروی انسانی برای رسیدگی به سناریوهای مختلف لازم خواهد بود.

 

کد نویسی ایمن به منظور حفظ امنیت داده ها

برنامه های وب آسیب پذیر، مسیر حمله شماره 1 در ابر هستند. استفاده از بهترین روش های برنامه نویسی ایمن، از قبیل اعتبار سنجی ورود، رمزگذاری خروجی و رمزنگاری در چرخه توسعه نرم افزار (SDLC) یک روش مؤثر برای کاهش خطر حمله به یک برنامه وب است.

 

با نرم افزار ITSM دانا پرو
محکم و با اطمینان به سوی ITIL قدم بردارید

 

استفاده از تجربیات قبلی

پس از پاسخ به یک حمله امنیتی مهم است که قدمی به عقب بردارید و درمورد آموخته هایتان در این مورد تأمل کنید. کدام فرایند ها درست پیش رفت؟ کدام فرایندها اشتباه پیش رفت؟ مدیریت پس از رخداد و اصلاح برنامه پاسخگویی به رخداد بر این اساس، به تیم شما کمک می کند تا برای آسیب پذیری یا نقض بعدی آماده تر باشد و در حفظ امنیت داده ها موفق تر عمل کند.

 

واکنش سریع برای حفظ امنیت داده ها

حتی اگر مدیریت آسیب پذیری در یک سازمان نهادینه شده باشد، هکرها همچنان در جستجوی راه های جدید و خلاقانه برای نقض امنیت داده ها هستند. بهترین راه برای حل این مسئله قابلیت واکنش سریع نسبت به حملات سایبری است.

اطمینان حاصل کنید که یک تیم مدیریت رخداد و همچنین فرایندی برای مدیریت عمده رخدادهای امنیتی وجود دارد. این امر مستلزم این است که تیم حفاظت از امنیت داده ها با اتوماسیون ها و گردش کارهای مختلف با توجه به نوع رخداد امنیتی، تجهیز شده باشد تا با استفاده از اتوماسیون فرایند ها قادر به ارائه واکنش مناسب و سریع برای حفظ امنیت داده ها باشد. استفاده از یک نرم افزار مانیتورینگ شبکه در این زمینه می تواند کمک بزرگی برای حفظ امنیت داده ها باشد.

 

واکنش سریع برای حفظ امنیت داده ها | داناپرداز

 

فناوری مورد نیاز برای امنیت داده ها

نقش افراد در حفظ امنیت داده ها بسیار مهم است اما همانطور که در برخی از موارد اشاره شد، افراد برای مقابله با خطرات حملات سایبری کماکان به استفاده از تکنولوژی روز نیازمندند. با وجود احتمال هزاران آسیب در هر مقطع زمانی، حفظ امنیت داده ها چیزی نیست که سازمان های IT بتوانند بدون استفاده از فناوری در آن موفق شوند. در این زمینه چند نوع ابزار وجود دارد:

 

ابزارهای مدیریت گذرواژه

امکان استفاده از شناسه های جدید و فراهم کردن دسترسی مبتنی بر نقش به هنگام تغییر نقش افراد در راه حل های مدیریت هویت موجود است. بهترین های این نوع فناوری همچنین ابزارهای تنظیم مجدد گذرواژه و قابلیت های پیشرفته برای مدیریت انتشار رمز عبور برای تغییرات مجاز را ارائه می دهند.

 

ابزارهای استقرار خودکار

اجرای تغییرات به وسیله اتوماسیون، وابستگی به عامل انسانی را از معادله خارج می کند. هرچه فعالیت های نگهداری و استقرار بیشتر خودکارسازی شود، احتمال سوء استفاده و شناخته شدن رمزهای عبور کمتر خواهد شد.

 

سیستم های مدیریت ابر

به طور معمول، سرویس های ابری از امنیت بهتری برخوردار هستند، اما هنوز هم در برابر مسائل مربوط به رمز عبور و هک کردن، آسیب پذیرند. سیستم های مدیریت ابر دارای ابزاری برای مدیریت امنیت داده ها هستند که استفاده از آنها برای حفظ امنیت داده ها بسیار موثر است.

 

سیستم های اسکن آسیب پذیری پایگاه های داده

ابزارهای مؤثر مدیریت امنیتی در بازار وجود دارد که سازمان ها را قادر می سازد تا آسیب پذیری های شناخته شده را از پایگاه های داده بارگیری کرده و سیستم های داخلی خود را برای کشف چنین آسیب پذیری هایی اسکن کند. انجام این کار برای سازمان هایی که به دنبال برنامه های امنیت داده بلند مدت هستند ضروری است.

 

پلت فرم های مدیریت خدمات

نرم افزارهای مدیریت خدمات مدرن دارای قابلیت هایی هستند که برای حفظ امنیت داده ها کاربردهایی زیادی دارد:

 

همکاری برای حفظ امنیت داده ها

بیشتر ابزارهای امنیتی برای مدیریت پاسخگویی به تیکت ها و فرایند های مختلف و گردش کارها در بستر یک نرم افزار مدیریت خدمات فعالیت می کنند.

 

پایگاه داده مدیریت پیکربندی (CMDB)

سازمان هایی که دارای تکنولوژی های نسبتا پیشرفته اند، خیلی سریع متوجه خواهند شد که نقاط آسیب پذیر آنقدر زیاد هستند که بدون استفاده از یک ابزار خاص، قادر به مدیریت آنها نخواهند بود. سازمان ها نه تنها باید نقاط آسیب پذیر را به خوبی شناسایی کنند، بلکه همچنین باید قادر باشند اولویت و شدت بحران های ایجاد شده را نیز مشخص کنند. تنها راه دانستن این مسائل استفاده از یک پایگاه داده مدیریت پیکربندی (CMDB) کامل است. استفاده از CMDB به چند دلیل اهمیت دارد:

  • شناسایی نقاط آسیب پذیر.
  • شناسایی ارتباط دقیق بین قطعات و خدمات مختلف و تاثیر خرابی یکی بر دیگری
  • شناسایی تیم مسئول برای اجرای رفع مشکل
  • توانایی کشف و پیدا کردن سخت افزار یا نرم افزاری جدید که می تواند سازمان را در معرض خطر قرار دهد

مدیریت رخدادهای امنیتی

برای ارائه یک واکنش سریع و مناسب، تیم های امنیتی باید بتوانند رخداد ها را از دو منظر مدیریت کنند: پاسخگویی و تحقیقات. قطعا پاسخگویی به رخداد امنیت داده ها در زمان وقوع اهمیت بالایی دارد، اما تیم امنیت همچنین به سوابق تحقیقات و داده ها در مورد نوع برخورد با رخدادهای مختلف نیازمند است.

سوالات متداول

  1. امنیت داده چیست؟
    امنیت داده ها به فرآیند محافظت از داده ها در برابر دسترسی غیرمجاز در طول چرخه عمر آن ها اشاره دارد. امنیت داده ها شامل رمزگذاری داده ها و شیوه های مدیریت کلیدی است که از داده ها در برنامه ها و سیستم عامل های مختلف محافظت می کند.
  2. فناوری مورد نیاز برای امنیت داده ها چیست؟
    ابزارهای مدیریت گذرواژه – ابزارهای استقرار خودکار – سیستم های مدیریت ابر – سیستم های اسکن آسیب پذیری پایگاه های داده – پلت فرم های مدیریت خدمات و …. .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا