لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

اینترنت اشیا ( IoT ) و هر آنچه که میخواهید بدانید

اینترنت اشیا ( IoT )

اینترنت اشیا یا IoT شبکه ای از اشیای فیزیکی مجهز به حسگرها، نرم افزار و سایر تکنولوژی های مدرن هستش که به منظور اتصال و انتقال داده با سایر دستگاه و سیستم ها در بستر اینترنت طراحی شدن. این دستگاه ها لوازم خانگی ساده تا ابزارهای صنعتی خیلی پیشرفته رو شامل میشه.

تخمین زده شده که تا سال 2020 بیشتر از 10 میلیارد دستگاه IoT در سراسر جهان فعال شده باشه. متخصصین این حوزه انتظار دارن تعداد این دستگاه ها تا سال 2025 به رقم خیره کننده 22 میلیارد دستگاه هم برسه.

اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا که برگردان فارسی عبارت Internet of Things هستش، به سیستمی اشاره داره که در اون چندین دستگاه پردازشی، مکانیکی، ماشین های دیجیتال، اشیا، حیوانات یا انسان با شناسه های منحصر به فرد (UID) با همدیگه ارتباط دارن. این سیستم میتونه بدون نیاز به تعامل انسان با انسان یا انسان با کامپیوتر، اطلاعات رو از طریق یک شبکه جابجا کنه.

مفهوم Thing در اینترنت اشیا میتونه به یک شخص با یک دستگاه رصد ضربان قلب ایمپلنت شده، یک دام با زیست تراشه ترانسپوندر، یک خودرو با حسگرهای داخلی برای اعلام هشدار در مورد کم بودن فشار باد لاستیک یا یک شئ با قابلیت تخصیص یک آدرس IP و جابجایی اطلاعات در بستر یک شبکه اشاره داشته باشه.

امروزه سازمان ها یکی از رایج ترین مشتریان استفاده از اینترنت اشیا هستن. سازمان ها اغلب برای بهینه سازی عملیات ها و فرآیندها، درک بهتر مشتریان و ارتقای خدمات مشتری، بهبود تصمیم گیری و افزایش ارزش کسب و کار از این تکنولوژی جدید بهره می برن.

 

اینترت اشیاء

اینترنت اشیا چگونه کار می کند؟

دستگاه های IoT مختلف، عملکردهای متفاوتی دارند اما همه آنها از نظر نحوه کار مشابه هستند. این دستگاه ها معمولا شامل یک پردازنده یکپارچه، آداپتور شبکه و سیستم عامل هستند و به سرور پروتکل پیکربندی میزبان پویا (Dynamic Host Configuration Protocol) متصل می شوند. هر دستگاه اینترنت اشیا برای عملکرد در شبکه به یک آدرس IP نیاز دارد.

اکثر دستگاه های اینترنت اشیا از طریق یک برنامه نرم افزاری پیکربندی و مدیریت می شوند. به عنوان مثال، یک اپلیکیشن موبایل برای کنترل چراغ های خانه شما. برخی از دستگاه ها دارای وب سرورهای یکپارچه ای هستند که نیاز به اپلیکیشن های مجزا را از بین می برد. به عنوان مثال، وقتی که وارد اتاق می شوید، چراغ ها بلافاصله روشن می شوند.

به طور کلی و در سطح کلان، اینترنت اشیا یک شبکه غول پیکر است که می تواند تعداد بسیار زیادی دستگاه های متصل به هم را شامل شود. دستگاه های IoT دارای حسگرهایی هستند که در آنها تعبیه شده است. این حسگرها قادر به تشخیص محیط اطراف هستند و اطلاعات را در فرمی از داده ها ذخیره می کنند.

وسایلی مانند تلفن همراه، قهوه ساز، مایکروویو، آبفشان، سیستم اعلام حریق، کولر، ماشین و بسیاری از لوازم دیگری که به صورت روزمره از آنها استفاده می کنید، می توانند یک دستگاه IoT باشند.

حسگرهای تعبیه شده در این دستگاه به طور مداوم داده هایی را درباره محیط پیرامون و اطلاعات کاری این دستگاه ها منتشر می کنند. اینترنت اشیا به عنوان یک پلتفرم برای ذخیره تمام داده های جمع آوری شده توسط این دستگاه ها عمل می کند.

پلتفرم اینترنت اشیا شامل سرورهای ابری و پایگاه های داده بسیار بزرگ است. این پلتفرم برای کارایی موثر به داده ها متکی است و اطلاعات را یکپارچه و پردازش می کند. علاوه بر این، پلتفرم IoT داده ها را به طور کامل تجزیه و تحلیل می کند تا جزئیات مهم را در سریع ترین زمان جمع آوری کند. پلتفرم سپس دستورالعمل ها را براساس داده های ارائه شده ارسال می کند.

در نهایت، تجمیع داده ها برای عملکرد بهتر در آینده با سایر دستگاه ها به اشتراک گذاشته می شود. همچنین یکی از اهداف مهم اینترنت اشیا، بهبود تجربه کاربری در استفاده از دستگاه هایی است که به صورت روزمره با آنها سر و کار داریم.

آینده اینترنت اشیا روشن و عظیم است؛ براساس گزارشی که توسط بیزینس اینسایدر تهیه شده است، فقط در سال 2020 بیشتر از 24 میلیارد دستگاه IoT در سراسر جهان نصب شده است. ITC پیش بینی می کند که درآمد اینترنت اشیا در سال های آینده از مرز 300 میلیارد دلار نیز عبور کند. این امر فرصت های شغلی زیادی را در صنعت فناوری و صنایع مختلف دیگر ایجاد می کند.

 

شبکه و سرورهای خود را زیر نظر بگیرید
و بلادرنگ از رخداد ها آگاه شوید.

 

تاریخچه مختصری از اینترنت اشیاء (IoT)

مفهوم دستگاه‌های متصل به هم به سال 1832 میلادی برمی گردد. زمانی که اولین تلگراف الکترومغناطیسی طراحی شد. تلگراف ارتباط مستقیم بین دو دستگاه را با ارسال سیگنال‌های الکتریکی امکان پذیر کرد. با این حال، تاریخ واقعی اینترنت اشیاء (IoT) با اختراع اینترنت – مؤلفه اصلی IoT – در اواخر دهه 1960 آغاز شد و هر دهه به سرعت پیشرفت کرد.

 

دهه ۱۹۸۰ و اینترنت اشیا

شاید باورش کمی سخت باشد اما اولین وسیله متصل، یک دستگاه فروش کوکاکولا بود که توسط برنامه نویسان محلی اداره می شد. این برنامه نویسان میکرو سوئیچ هایی به دستگاه متصل کردند و از اینترنت استفاده کردند تا متوجه شوند آیا دستگاه خنک کننده نوشیدنی ها را به اندازه کافی سرد نگه می دارد و اینکه آیا به اندازه کافی نوشیدنی در دستگاه وجود دارد یا خیر. این اختراع باعث مطالعات بیشتر در این زمینه و توسعه دستگاه‌های متصل و IoT در سراسر جهان شد.

 

دهه ۱۹۹۰ و اینترنت اشیا

در سال 1990، جان رومکی اولین توستر را با پروتکل TCP / IP به اینترنت متصل کرد. یک سال بعد، دانشمندان دانشگاه کمبریج از اولین نمونه دوربین وب برای نظارت بر میزان قهوه موجود در یک ظرف قهوه واقع در آزمایشگاه کامپیوتر محلی استفاده کردند. این وب کم سه بار در دقیقه از یک ظرف قهوه عکس می گرفت و تصاویر را به رایانه های محلی ارسال می کرد تا همه افراد ببینند که قهوه در ظرف وجود دارد یا خیر.

سال 1999 یکی از مهم‌ترین سال ها برای تکنولوژی IoT بود؛ در این سال کوین اشتون اصطلاح “اینترنت اشیاء” را برای اولین بار استفاده کرد. کوین تکنولوژی IoT را به عنوان یک فناوری جدید که توسط آن می توان دستگاه های مختلف را به هم متصل کرد، معرفی کرد. او همچنین لازمه انجام این کار را استفاده از اینترنت دانست. در آن زمان اینترنت تقریبا یک تکنولوژی نوظهور بود و همه با آن آشنایی کامل نداشتند.

 

دهه ۲۰۰۰ و اینترنت اشیا

با آغاز قرن بیست و یکم، اصطلاح “اینترنت اشیاء” در رسانه ها مورد استفاده گسترده قرار گرفت. علاقه به فناوری IoT به طور پیوسته در حال افزایش بود و این علاقه به اولین کنفرانس بین المللی اینترنت اشیاء (IoT) که در سال 2008 در سوئیس برگزار شد، منجر شد. در این کنفرانس شرکت کنندگان از 23 کشور در مورد ارتباطات بی سیم با برد کوتاه و شبکه های حسگر به بحث پرداختند.

تحولات متعددی باعث تکامل فناوری IoT شد. یکی از این تحولات ساخت یخچال و فریزر متصل به اینترنت بود که توسط صنایع الکترونیکی ال جی در سال 2000 معرفی شد و به کاربرانش اجازه می داد خرید آنلاین و برقراری تماس ویدیویی انجام دهند. یکی دیگر از پیشرفت‌های اساسی در زمینه IoT، یک ربات کوچک به شکل خرگوش به نام Nabaztag بود که در سال 2005 ساخته شد و قادر به گفتن آخرین اخبار، پیش بینی هوا و تغییرات در بازار سهام بود.

طبق گفته سیسکو، در این زمان بود که تعداد دستگاه‌های متصل از تعداد افراد موجود در کره زمین پیشی گرفت.

 

دستگاه های متصل تا سال 2020
جمعیت جهان 6.3 میلیارد 6.8 میلیارد 7.2 میلیارد 7.6 میلیارد
دستگاه های متصل 500 میلیون 12.5 میلیارد 25 میلیارد 50 میلیارد
دستگاه به ازای هر نفر 0.08 1.48 3.47 6.58
2005 2010 2015 2020

 

سال ۲۰۱۰ و اینترنت اشیا

در این سال، راه اندازی عمومی IPv6 – پروتکل لایه ای شبکه ای که برای استقرار IoT محوری است – صورت گرفت.

از آن زمان، دستگاه های متصل به طور گسترده ای در زندگی روزمره مورد استفاده قرار گرفته اند. غول های فناوری جهانی مانند اپل، سامسونگ، گوگل، سیسکو و جنرال موتورز بر تولید سنسورها و دستگاه های IoT متمرکز هستند – از ترموستات های متصل و عینک های هوشمند گرفته تا خودروهای خودران. فناوری IoT جای خود را تقریبا در همه صنایع پیدا کرده است: تولید، مراقبت های بهداشتی، حمل و نقل، نفت و انرژی، کشاورزی و غیره. به عبارت دیگر انقلاب IoT همین جا و در همین لحظه در حال شکل گیری است.

آشنایی با تکنولوژی های IoT

در حال حاضر چندین استاندارد و فریم وُرک در حوزه اینترنت اشیا تدوین شده که در این بخش به چندتا از رایج ترین اونها اشاره می کنیم.

 

استانداردهای رایج اینترنت اشیا

 

– IPv6

روی شبکه های منطقه ای بی سیم شخصی با مصرف کم یا 6LoWPAN یک استاندارد آزاده که توسط سازمان IETF تدوین شده. این استاندارد به هر رادیوی با مصرف پایین اجازه ارتباط با شبکه اینترنت رو میده. این شبکه میتونه شامل 804.15.4، بلوتوث با مصرف انرژی پایین (BLE) و Z-Wave (برای اتوماسیون خانگی) باشه.

 

– ZigBee

یک شبکه بی سیم با مصرف کم و نرخ تبادل داده پایینه که عموما در صنایع استفاده میشه. زیگ بی بر پایه استاندارد IEEE 802.15.4 طراحی شده. انجمن زیگ بی یک زبان یونیورسال تحت عنوان Dotdot رو ساخته تا اشیای هوشمند بتونن به صورت امن در هر شبکه ای کار و همدیگه رو درک کنن.

 

– LiteOS

یک سیستم عامل مشابه یونیکس هستش که برای شبکه های حسگر بی‌ سیم طراحی شده. لایت اواس از گوشی های هوشمند، گجت های پوشیدنی، اپلیکیشن های هوشمند در حوزه تولید، خانه های هوشمند و اینترنت خودروها (IoV) پشتیبانی می کنه. این سیستم عامل همچنین به عنوان یک پلتفرم توسعه دستگاه های هوشمند هم به کار میره.

 

– OneM2M

یک لایه سرویس ماشین به ماشین هستش که قابلیت درون ریزی در نرم افزار و سخت افزار رو برای اتصال دستگاه ها ارائه میده. سازمان استاندارد جهانی، استاندارد OneM2M رو برای توسعه استانداردهای قابل استفاده مجدد ایجاد کرد تا بتونه کاربردهای IoT در سطوح مختلف رو با همدیگه مرتبط کنه.

 

– DDS

یا سرویس توزیع داده توسط گروه مدیریت شئی یا OMG توسعه پیدا کرد. DDS در واقع یک نوع استاندارد IoT برای برقراری ارتباط M2M به صورت بی‌ درنگ، مقیاس پذیر و با عملکرد بالا به حساب میاد.

 

– AMQP

یا پروتکل صف بندی پیام پیشرفته یک استاندارد متن باز برای پیام رسانی غیرهمزمان از طریق ارتباط سیمی به حساب میاد. AMQP امکان پیام رسانی رمزنگاری شده و قابل تفسیر بین سازمان ها و اپلیکیشن های مختلف رو میسر می کنه. این پروتکل برای پیام رسانی در مدل کلاینت-سرور و همچنین مدیریت دستگاه IoT استفاده میشه.

 

– CoAP

یا پروتکل برنامه محدود توسط سازمان IETF طراحی شده و مشخص می کنه که دستگاه هایی با مصرف کم و قدرت پردازشی محدود چطور میتونن در حوزه اینترنت اشیا کار کنن.

 

– LoRaWAN

یا شبکه منطقه ای گسترده با برد بلند یک پروتکل برای شبکه های WAN هستش که برای پشتیبانی از شبکه های وسیع مثل شهرهای هوشمند با میلیون های دستگاه با توان مصرفی پایین طراحی شده.

 

نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا

ابزاری ضروری برای تیم IT سازمان

فریم ورک های رایج اینترنت اشیا ( IoT )

 

1. AWS یا آمازون وب سرویس IoT

یک پلتفرم پردازش ابری برای اینترنت اشیا هستش که توسط شرکت آمازون ارائه شده. این فریم ورک به دستگاه های هوشمند اجازه میده به راحتی و به صورت امن با بستر ابری AWS و سایر دستگاه های متصل ارتباط برقرار کنن.

 

2. Mbed IoT

شرکت ARM یک پلتفرم برای توسعه اپلیکیشن ها در حوزه اینترنت اشیا هستش که مبتنی بر میکروکنترلرهای ARM طراحی شده. این پلتفرم قصد داره با ادغام ابزارها و سرویس های Mbed، محیطی مقیاس پذیر، متصل و امن رو برای دستگاه های IoT فراهم کنه.

 

3. Azure IoT Suite مایکروسافت

یکی دیگه از پلتفرم های محبوب حوزه اینترنت اشیا هستش. این پلتفرم شامل مجموعه ای از سرویس ها هستش که به کاربران اجازه تعامل با دستگاه های IoT و دریافت داده از اونها رو میده. علاوه بر این، کاربر از طریق این پلتفرم میتونه عملیات های مختلفی رو روی داده انجام بده. این عملیات ها شامل تحلیل های چند بعدی، تبدیل، تجمیع و بصری سازی داده ها و عملیات ها میشه تا کسب و کار امکان استفاده راحت از اونها رو داشته باشه.

 

4. پلتفرم گوگل Brillo/Weave

برای پیاده سازی سریع اپلیکیشن های IoT هستش. این پلتفرم از دو ستون اصلی تشکیل شده؛ Brillo که یک نسخه ویژه از سیستم عامل اندروید برای توسعه دستگاه های درون ریزی شده با مصرف پایینه و Weave که یک پروتکل ارتباطی مخصوص IoT برای استفاده به عنوان زبان ارتباطی بین دستگاه و بستر ابری هستش.

 

5. Calvin

Calvin یک پلتفرم اینترنت اشیا متن باز هستش که توسط شرکت Ericsson منتشر شده و برای ساخت و مدیریت کاربردهای توزیع یافته طراحی شده تا از طریق اون دستگاه ها بتونن با همدیگه صحبت کنن. کالوین یک فریم ورک توسعه برای توسعه دهنده های اپلیکیشن و همچنین یک محیط ران تایم برای مدیریت اپلیکیشن در حال اجرا رو شامل میشه.

کاربردهای اینترنت اشیا (IoT)

اینترنت اشیا در حوزه های مختلف حضوری فعال دارد و به هوشمند شدن عملیات و فرآیندها کمک می کند. در این بخش قصد داریم به شش کاربرد مهم اینترنت اشیا اشاره کنیم.

 

کاربردهای اینترنت اشیا (IoT)

 

+ نظارت از راه دور بر دارایی فقط خواندنی

جای تعجب نیست که ساده ترین مورد استفاده از اینترنت اشیا، پرکاربردترین مورد استفاده آن نیز محسوب می شود. نظارت بر دارایی از راه دور فقط خواندنی (Read-Only) به دارایی هایی اشاره دارد که از دور به صورت فقط خواندنی به هم متصل می شوند. این یعنی می توان داده های دارایی را تجسم کرد، اما نمی توان هیچ دستوری را به خود دارایی ارسال کرد.

این کاربرد به دلیل سادگی، فرآیند به کارگیری بسیار ساده و ارزانی را ارائه می دهد. در بسیاری از موارد، نظارت از راه دور با وظیفه دستی بررسی و مستندسازی وضعیت دارایی ها به صورت حضوری که مستعد خطا و پرهزینه است، جایگزین می شود. میزان پذیرش این کاربرد در سال 2020 و به دلیل همه گیری کرونا سرعت گرفت و انتظار می رود حتی بیشتر از این رشد کند.

 

+ اتوماسیون فرآیند مبتنی بر اینترنت اشیا

اتوماسیون فرآیند مبتنی بر اینترنت اشیا توسط 33 درصد از شرکت ها پیاده سازی شده است. این نوع اتوماسیون فرآیند، فرآیندهای عملیاتی را توصیف می کند که در گذشته یا کاملا دستی بودند یا به پیکربندی های قدیمی اتوماسیون صنعتی متکی بودند. اما اکنون با سخت افزار و نرم افزار پیشرفته ارتقا یافته اند.

شرکت هایی که این کاربرد را برای ارتقای پیکربندی های موجود خود پیاده سازی می کنند، اغلب این کار با افزودن انعطاف پذیری و چابکی در فرآیند عملیات انجام می دهند تا بتوان مراحل فرآیند خاصی را در آینده تغییر داد. از آنجایی که شرکت ها به طور فزاینده ای علاقه مند هستند تا فرآینهای تولید و عملیات خود را با خواسته های در حال تغییر مشتری هماهنگ کنند، این توانایی بسیار مهم است.

 

+ نظارت و کنترل دارایی از راه دور (خواندن/نوشتن)

نظارت و کنترل از راه دور دارایی خواندنی/نوشتنی در واقع نسخه توسعه یافته ای از «نظارت از راه دور بر دارایی فقط خواندنی» است. علاوه بر خواندن داده های دارایی، با این پیکربندی می توان با دستگاه ارتباط برقرار کرد و در نتیجه از دور تاثیر بر کنترل دارایی گذاشت یا به عبارت دیگر داده های لازم را نوشت.

وقتی علاوه بر نظارت ساده، امکان کنترل یک دارایی میسر شود، پیچیدگی و خطرات امنیتی جدیدی را تحمیل می کند. این امر باعث می شود تا برای پیاده سازی چنین کاربردهایی، هزینه های قابل توجه برای نصب و نگهداری را شاهد باشیم. با این حال، ثابت شده است که چنین راه حل هایی در زمان نسبتا کوتاهی جواب می دهند.

 

+ مدیریت ناوگان خودرویی (ردیابی و رهگیری)

مدیریت وسایل نقلیه در یک ناوگان، کاربرد دیگری است که یک زنجیره تامین اینترنت اشیا ارائه می دهد. هر چه ناوگان کامیون ها (یا سایر وسایل نقلیه) برای مدیریت بزرگ تر باشد، پیچیدگی بالاتری نیز دارد. مدیریت ناوگان برون مرزی می تواند به طور ویژه ای طاقت فرسا باشد. به همین دلیل است که 31 درصد از شرکت ها برای جمع آوری اطلاعات بی درنگ، یک راه حل حرفه ای مدیریت ناوگان خودرو را ارائه کرده اند.

امروزه اکثر راه حل های مدیریت ناوگان به اتصالات گسترده موبایل مانند (2G، 3G و 4G) متکی هستند. چندین فناوری جدید و کم هزینه ماهواره ای اینترنت اشیا اخیرا ارائه شده اند و متصل شدن واقعی ناوگان وسایل نقلیه با هزینه کم را نوید می دهند. شرکت های جدید هایبر (شبکه ماهواره ای متمرکز بر اینترنت اشیا) و استارلینک (بخشی از شرکت اسپیس ایکس) از جمله شرکت هایی هستند که در این زمینه فعالیت دارند.

هر دو شرکت قصد دارند در سال های آینده هزاران ماهواره جدید را به فضا بفرستند تا اتصال با تاخیر کم و پهنای باند بالا را در سطح جهانی فراهم کنند.

 

+ صنعت تولید

یکی از صنایعی که به طور فعال از اینترنت اشیا استفاده می کند، صنعت تولید است. مهم ترین مثال از کاربردهای IoT در تولید به ردیابی دارایی یا ناوگان در زنجیره تامین اشاره دارد. تاسیسات تولیدی می توانند به طور مطمئنی به قابلیت ردیابی بی درنگ هر جزء از زنجیره تامین، از جمله مواد خام، کالاهای نهایی و کانتینرها دسترسی داشته باشند.

 

+ ردیابی و رهگیری در محل

در دسترس بودن حسگرها و ردیاب های ارزان قیمت، ردیابی کالاها و ابزارها را در سایت های ساختمانی، بنادر و حتی داخل ساختمان ها (مثلا کارخانه ها) میسر و نسبتا ارزان کرده است. متوسط هزینه یک راه حل کاملا کاربردی ردیابی و رهگیری در محل، در حدود 25 هزار دلار است که در مجموعه داده یکی از کمترین هزینه ها محسوب می شود. البته با اتصال دارایی های بیشتر، هزینه ها نیز افزایش می یابد.

 

+ تعمیر و نگهداری قابل پیش بینی

برای پیش بینی عمر مفید باقی مانده دارایی ها و اطمینان از تعمیر آنها قبل از خرابی، 29 درصد از کل شرکت ها روی راه حل هایی در نقطه مشترک هوش مصنوعی و نگهداری، سرمایه گذاری کرده اند. تعمیر و نگهداری قابل پیش بینی موضوعی رایج است و بسیاری از شرکت ها در سال های آینده مقادیر قابل توجهی را بر روی این مفهوم سرمایه گذاری می کنند.

چند مثال از دستگاه‌ های اینترنت اشیا

تقریبا هر شئ فیزیکی که قابلیت اتصال به اینترنت برای کنترل شدن یا تبادل اطلاعات رو داشته باشه، میتونه به یک دستگاه IoT تبدیل بشه. یک لامپ روشنایی که با استفاده از اپلیکیشن موبایل خاموش و روشن میشه، یک دستگاه IoT هستش. یک حسگر تشخیص حرکت یا یک ترموستات هوشمند در اداره یا خانه شما و چراغ های روشنایی در خیابان همگی جزو دستگاه های IoT به حساب میان.

اینترنت اشیا میتونه یک اسباب بازی پشمالو باشه یا یک کامیون فوق العاده سنگین و خودران. بعضی از اشیای بزرگ معمولا به چندین دستگاه IoT کوچکتر مجهز شدن، مثلا یک موتور جت شامل هزاران سنسور مختلفه که اطلاعات رو جمع آوری و مخابره می کنن تا از کارکرد بهینه موتور مطمئن بشیم.

یا حتی در مقیاسی بزرگتر، پروژه های شهرهای هوشمند مناطقی رو شامل میشن که دارای سنسورهای متعدده تا شرایط محیط رو درک و کنترل کنن. مفهوم اینترنت اشیا یا IoT اساسا برای دستگاه هایی به کار میره که معمولا انتظار نمیره به اینترنت متصل باشن. این دستگاه ها میتونن به صورت مستقل و بدون نیاز به انسان با شبکه ارتباط برقرار کنن.

به همین دلیله که یک کامپیوتر شخصی یا یک گوشی هوشمند به عنوان یک دستگاه IoT به حساب نمیان. این در حالیه که مثلا گوشی های هوشمند جدید از چندین سنسور مختلف هم بهره میبرن. اما از طرف دیگه، یک ساعت هوشمند یا مچ بند هوشمند یا سایر گجت های پوشیدنی میتونن به عنوان یک دستگاه اینترنت اشیا در نظر گرفته بشن.

لوازم خانگی مثل جارو برقی، لوازم پخت و پز و خودروها هم مثال های دیگه ای از به کارگیری اینترنت اشیا در دستگاه ها هستن. در ادامه به چند مثال در حوزه های رایج و مصرفی که تکنولوژی اینترنت اشیا در اونها به کار رفته اشاره می کنیم:

 

خانه هوشمند

آمازون اکو و گوگل هوم دو دستیار صوتی هوشمندی هستن که بر پایه الگوریتم های هوش مصنوعی توسعه پیدا کردن. کاربر میتونه با صحبت کردن با این دستیارهای هوشمند، کارهای مختلفی مثل پخش موسیقی، گزارش وضعیت آب و هوا، اعلام نتایج مسابقات ورزشی، سفارش یک تاکسی آنلاین و خیلی موارد دیگه رو انجام بده.

 

گجت های پوشیدنی

ساعت ها و مچ بندهای هوشمند رایج ترین مثال در این حوزه هستن. مچ بند هوشمند فیت بیت Charge 3 میتونه تعداد قدم ها و پله هایی که بالا رفتین، کالری مصرفی و حتی کیفیت خوابتون رو رصد کنه.

این دستگاه میتونه از طریق وای فای به کامپیوتر و گوشی هوشمندتون متصل بشه و داده های مربوط به تناسب اندام شما رو پردازش و تحلیل کنه. نتیجه این تحلیل به صورت نمودارهای گرافیکی و ساده نمایش داده میشه تا از وضعیت جسمی خودتون مطلع بشین.

 

شهرهای هوشمند

شهر بندری بارسلونا در اسپانیا یکی از پیشرفته ترین شهرهای هوشمند در جهان به حساب میاد. در این شهر از ابتکارات متنوعی در حوزه IoT استفاده شده تا شهروندان به خدماتی مثل پارکینگ و محیط هوشمند دسترسی پیدا کنن.

 

خودروهای متصل

اپراتور معروف AT&T یکی از اولین شرکت های حوزه تلکام بود که یک مرکز تحقیق و نوآوری خودروهای متصل رو راه اندازی کرد.

مزایای اینترنت اشیا برای کسب و کارها چیست؟

اینترنت اشیا برای صنایع مختلف مزایای متعددی رو به همراه داره. اما کسب و کارها و سازمان ها هم با به کارگیری تجهیزات مبتنی بر اینترنت اشیا میتونن به مزایای زیادی دست پیدا کنن. در ادامه با 9 مزیتی که IoT برای کسب و کارها به دنبال داره، آشنا میشیم.

 

مزایای اینترنت اشیا برای کسب و کارها چیست؟

 

1. افزایش بهره وری کارمندان و کاهش نیروی انسانی

به لطف راهکارهای IoT، وظایف تکراری میتونه به صورت خودکار انجام بشه و اینطوری منابع انسانی به وظایف پیچیده تری که به مهارت های شخصی و به خصوص تفکر خلاق نیاز دارن، اختصاص پیدا می کنن. بنابراین تعداد نیروهای انسانی مورد نیاز کاهش پیدا می کنه و در نتیجه هزینه های عملیاتی کسب و کار هم پایین میاد.

 

2. اتوماسیون

یکی دیگه از مزایایی که اتصال متقابل دستگاه های هوشمند به همراه داره، قابلیت اتوماسیون کنترل در بخش های مختلفی مثل مدیریت انبار، پیگیری ارسال، مدیریت سوخت و قطعات یدکی هستش. مثلا با استفاده از تگ های RFID و حسگرهای متصل به شبکه، میشه مکان تجهیزات و کالاها رو ردیابی کرد.

 

3. استفاده بهتر از منابع و دارایی ها

برنامه ریزی و مانیتورینگ خودکار که با استفاده از حسگرهای بهم متصل میسر شده میتونه استفاده بهینه و کارآمدتر از منابعی مثل برق یا آب رو به دنبال داشته باشه. مثلا چند حسگر تشخیص حرکت ساده میتونه تا حد زیادی در هزینه های برق و آب صرفه جویی کنه.

 

4. عملیات مقرون به صرفه

با کاهش دوره های خرابی و تعطیلی که به لطف اتوماسیون فرآیند تعمیر و نگهداری، تامین مواد اولیه یا سایر نیازمندی های تولید میسر شده، نرخ تولید تجهیزات کارخانه افزایش پیدا می کنه. در نتیجه سود تولیدکننده هم تا حد قابل توجهی بیشتر میشه. دستگاه های IoT میتونن مدیریت دپارتمان های مختلف در یک شرکت رو به شکل چشمگیری تسهیل کنن.

 

5. افزایش ایمنی کار

علاوه بر مزایایی که گفته شد، تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده و خودکار مزایای زیادی رو برای کارمندان به همراه داره. در واقع در چنین شرایطی، دستگاه ها با ایمنی کامل کار می کنن و با استانداردها و مقررات مطابقت دارن. محیط کار ایمن برای سرمایه گذاران، شرکای تجاری و پرسنل جذاب تره و اعتبار و اعتماد برند رو افزایش میده.

دستگاه های هوشمند همچنین احتمال خطای انسانی در طول مراحل مختلف عملیات کسب و کار رو کاهش میدن که این موضوع به خودی خود باعث افزایش سطح ایمنی میشه. به علاوه، شبکه ای از دستگاه های اینترنت اشیا مثل دوربین های نظارتی، سنسورهای حرکتی و سایر دستگاه های مانیتورینگ میتونن امنیت یک شرکت رو تضمین و از دزدی یا حتی جاسوسی شرکت های رقیب جلوگیری کنن.

 

6. بازاریابی کامل و توسعه کسب و کار

دستگاه های هوشمندی که برای خونه مناسبن، به خصوص دستیارهای صوتی یا سایر تجهیزاتی که به صورت منظم با کاربر مصرفی ارتباط برقرار می کنن منبع اطلاعاتی ارزشمندی برای کسب و کارها به حساب میان.

IoT به شرکت ها کمک می کنه تا حجم وسیعی از اطلاعات رو مستقیما از مصرف کننده های محصول به دست بیارن و با تحلیل اونها، استراتژی های کسب و کار، تبلیغات هدفمند، استراتژی های قیمت گذاری و سایر فعالیت های بازاریابی و مدیریتی رو برنامه ریزی کنن.

 

7. بهبود خدمات مشتری و نرخ ماندگاری

اطلاعات جمع آوری شده از کاربران مصرف کننده همچنین میتونه به کسب و کارها کمک کنه تا درک بهتری از انتظارات و رفتار مشتری ها داشته باشن. اینترنت اشیا با تسهیل فعالیت های پیگیری بعد از فروش مثل یادآوری زمان تعمیرات دوره ای یا اتمام گارانتی میتونه کیفیت خدمات مشتری رو بهبود بده.

 

8. فرصت های تجاری بهتر

به لطف کارایی بیشتر، شرکتی که از راهکارهای IoT استفاده می کنه میتونه طیف وسیع تری از خدمات و محصولات رو به مشتری های خودش ارائه بده یا کیفیت اونها رو نسبت به نمونه های رقیب بالاتر ببره. در نتیجه، این شرکت مزایای رقابتی بیشتری پیدا می کنه و به عنوان یک شریک تجاری بالقوه، گزینه جذاب تری به حساب میاد.

 

9. اعتمادسازی بیشتر

شرکتی که از راهکارهای پیشرفته به خصوص IoT استفاده می کنه، معمولا روی مشتری ها، سرمایه گذارها و بقیه شرکای تجاری خودش که با مزایای اینترنت اشیا آشنایی دارن، تاثیر مثبتی میذاره. علاوه بر این، جذب نیروهای متخصص و با تجربه در شرکتی که فضای کاری ایمن و امنی داره خیلی راحت تره.

 

برای آشنایی با امکانات نرم افزار مانیتورینگ بینا
ما در یک جلسه دموی کوتاه حضوری و یا ریموتی بینا رو به شما معرفی می کنیم.

چالش های اینترنت اشیا در حوزه امنیت

همونطور که گفته شد، در اینترنت اشیا دستگاه های پردازشی به هم مرتبط، دستگاه های مکانیکی، دیجیتالی، اشیا، حیوانات یا انسان ها به اینترنت متصل میشن. هر شئ یا Thing با یک شناسه اختصاصی شناخته میشه و میتونه داده ها رو در بستر یک شبکه با سرعت بالا جابجا کنه.

وقتی دستگاه ها اجازه اتصال به اینترنت داشته باشن، طبیعتا در معرض آسیب پذیری های جدی و متعددی قرار می گیرن. به همین دلیل حفظ امنیت این دستگاه ها از اهمیت زیادی برخورداره. بروز چند اتفاق جدی که در اونها از یک دستگاه IoT معمولی برای نفوذ و حمله به یک شبکه بزرگتر استفاده شد، این نگرانی رو ایجاد کرد که باید به بحث امنیت اینترنت اشیا توجه بیشتری داشت.

امنیت اینترنت اشیا طیف وسیعی از تکنیک ها، استراتژی ها، پروتکل ها و اقدامات رو شامل میشه که با هدف کاهش آسیب پذیری های تجهیزات و شبکه های IoT در کسب و کارها مورد استفاده قرار می گیره.

علاوه بر اینکه ماهیت تکنولوژی اینترنت اشیا باعث میشه تا سطوح بیشتری در دسترس افراد خرابکار قرار بگیره، سهل انگاری و نا امن بودن شیوه های استفاده از دستگاه های IoT توسط کاربران و سازمان ها عامل مهم دیگه ای هستش که باعث میشه امنیت اینترنت اشیا اهمیت زیادی داشته باشه. به طور کلی مسائل امنیتی پیرامون اینترنت اشیا شامل موارد زیر میشه.

 

– آسیب پذیری ها

آسیب پذیری ها یک مشکل خیلی بزرگن که دائما کاربران و سازمان ها رو تهدید می کنن. یکی از دلایل اصلی که دستگاه های IoT آسیب پذیرن اینه که ظرفیت پردازشی لازم برای به کارگیری تدابیر امنیتی رو ندارن. یک دلیل دیگه بودجه خیلی محدود برای توسعه و تست مداوم امنیت فرمویر دستگاه ها هستش.

 

– بدافزار ها

علیرغم محدودیت های پردازشی در اکثر دستگاه های IoT، باز هم در معرض آلوده شدن توسط بدافزارها قرار دارن. مجرمان سایبری به خوبی از این موضوع اطلاع دارن و در چند سال گذشته آسیب های زیادی به حوزه اینترنت اشیا وارد کردن.

 

– حملات سایبری تشدیدی

دستگاه های آلوده اغلب برای حملات مخرب DdoS مورد استفاده قرار می گیرن. دستگاه هایی که مورد نفوذ قرار گرفتن در واقع به عنوان پایگاه حمله افراد مهاجم به حساب میان تا بتونن ماشین های بیشتری رو آلوده و فعالیت مشکوک خودشون رو پنهان کنن.

 

– سرقت اطلاعات

مثل هر چیز دیگه ای که با اینترنت سر و کار داره، دستگاه های متصل هم شانس درز کردن اطلاعات رو افزایش میدن. اطلاعات فنی یا حتی شخصی مهم میتونه به صورت مخفیانه در این دستگاه ها ذخیره بشه یا مورد هدف قرار بگیره.

 

– مدیریت و پیکربندی نامناسب

سهل انگاری های امنیتی، رمزهای عبور ضعیف و مدیریت نامناسب دستگاه میتونه شانس موفقیت این حمله ها و تهدیدها رو افزایش بده. کاربرها ممکنه در خصوص رعایت مسائل امنیتی اطلاعات یا تخصص کافی نداشته باشن، اینجاست که ارائه دهنده سرویس یا تولیدکننده محصول باید به مشتریانشون کمک کنن.

اینترنت اشیا و تحلیل اَبَر داده (Big Data)

ابر داده (Big Data) و اینترنت اشیا (IoT) دو موضوع داغ هستن که در ذهن رهبران هر کسب و کار مدرنی وجود داره. این دو مفهوم در کنار همدیگه میتونن دروازه های جدیدی رو برای ثبت و تحلیل داده پیش روی شرکت ها قرار بدن تا تصمیمات آگاهانه تری بگیرن. در دنیای کسب و کار امروزی، موقعیت های متعددی وجود داره که در اون اینترنت اشیا و ابر داده دست به دست هم میدن تا نتایج بهتری کسب بشه.

در حال حاضر IoT به عنوان یکی از منابع مهم ابر داده به حساب میاد. حجم اطلاعات جمع آوری شده توسط تجهیزات اینترنت اشیا به حدی رسیده که دیگه روش های قبلی برای ذخیره سازی و تحلیل داده، کارایی نداره. در واقع امروزه ابر داده و اینترنت اشیا بیش از پیش به همدیگه گره خوردن.

داده ها و اطلاعات پیچیده ای که توسط دستگاه های IoT جمع آوری میشن به عنوان یک مجموعه ابر داده به حساب میان که به صورت بی درنگ جمع آوری شدن. ذخیره سازی و تحلیل ابر داده به ما کمک می کنه تا به بینش های مفیدی دست پیدا کنیم.

تحلیل ابر داده کمک می کنه تا داده و اطلاعات جمع آوری شده توسط دستگاه های IoT مفهوم پیدا کنن. با تحلیل ابر داده، داده ها به مجموعه های کوچک تر داده تبدیل میشن تا شرکت ها با به دست آوردن بینش های جدید، فرآیندهای کسب و کارشون رو بهبود بدن و قدرت تصمیم گیری بیشتری داشته باشن.

 

+ انواع تحلیل اَبَر داده (Big Data)

وقتی از داده های جمع آوری شده توسط اینترنت اشیا استفاده می کنیم، تحلیل ابر داده انواع مختلفی از بینش ها رو فراهم می کنه؛ تحلیل های توصیفی، عیب یابی، پیش بینی کننده و تجویزی.

 

+ تحلیل ابر داده توصیفی

تحلیل های توصیفی در مورد نحوه عملکرد یک دستگاه متصل، بینش های بی درنگ رو فراهم می کنه و میتونه شامل موارد مختلفی باشه، از مشخص کردن مکان یک دستگاه متصل گرفته تا درک نحوه استفاده مشتریان از دستگاه برای شناسایی ناهنجاری ها.

 

+ عیب یابی

این نوع تحلیل ها در مورد چرایی هایی که در تحلیل های توصیفی ایجاد شده، بینش هایی رو ارائه میده. این بینش ها در مورد یک دستگاه متصل و به خصوص میتونه به سازمان کمک کنه تا بفهمه چرا دستگاه به این صورت کار می کنه یا این حجم از خروجی رو ارائه میده.

 

+ تحلیل پیش بینی کننده

یکی از پرکاربردترین موارد استفاده از ابر داده در اینترنت اشیا در حوزه تحلیل های پیش بینی کننده هستش. این نوع تحلیل با استفاده از تکنولوژی یادگیری ماشین، داده و توانمندی های تولید قبلی رو تحلیل می کنه تا بینش خوبی رو در مورد عملکرد دستگاه در آینده فراهم کنه.

تحلیل های پیش بینی کننده به خصوص در مواقعی که سرویس و نگهداری منظم دستگاه های IoT ضرورت داره، مفید هستن. با استفاده از این تکنولوژی، سازمان ها قبل از اینکه دستگاه از کار بیفته، خرابی ها و نیاز به سرویس رو تشخیص بدن.

 

+ تجویزی

ترکیب توانمندی های ابر داده و اینترنت اشیا در تحلیل تجویزی هم مزایای زیادی داره. این نوع از تحلیل ها بینش خوبی به ما میده تا در مورد چیزهایی که مشاهده یا پیش بینی شده واکنش خوبی نشون بدیم.

داده IoT و هوش مصنوعی

 

IOT و هوش مصنوعی

 

نه تنها اینترنت اشیا به توسعه های جدید در تکنولوژی کمک کرده، بلکه با کمک هوش مصنوعی و ابر داده، ما میتونیم به صورت بی درنگ به داده ها دسترسی پیدا کنیم. این داده های بی درنگ برای بهبود فرآیندهای کلیدی در کسب و کار و حرکت به سمت یک جامعه هوشمند و کارآمدتر به ما کمک می کنن.

در واقع اگر به جدیدترین گزارش بازاریابی که توسط یکی از موسسات بزرگ در این حوزه منتشر شده توجه کنیم، میشه فهمید که ترکیب اینترنت اشیا، ابر داده و هوش مصنوعی میتونه توسعه ها و کاربردهای آینده نگرانه رو به سطح جدیدی ارتقا بده.

این گزارش نشون میده در بخش هایی که این سه تکنولوژی به صورت همگرا استفاده شدن مزایای زیادی رو به دنبال داشتن. ایده ها و مفاهیم پیشرفت محسوسی داشتن و در واقع به همین دلیل امروزه خیلی زودتر از چیزی که پیش بینی میشد، شاهد تولید انبوه ماشین های خودران هستیم.

مثلا در حال حاضر اینترنت اشیا یکی از منابع کلیدی جمع آوری داده های بی درنگ برای کاربردهای مختلف هوش مصنوعیه و به الگوریتم های AI کمک می کنه تا تصمیم گیری کنن. از سوی دیگه، تکنولوژی هوش مصنوعی به عنوان هسته اصلی تحلیل های پیش بینی کننده و تعمیر و نگهداری تجهیزات IoT در نظر گرفته میشه.

با ترکیب این تکنولوژی ها میشه هزینه ها رو کاهش داد و تکنولوژی های پیشرفته و جدید رو با نرخ سریع تری در دسترس عموم قرار داد. علاوه بر این، استفاده ترکیبی و همگرا از این سه تکنولوژی میتونه مزایای زیادی رو برای کسب و کارها به همراه داشته باشه. در واقع پیش بینی ها نشون میدن استفاده از این سه تکنولوژی در آینده ای نزدیک برای خیلی از کسب و کارها به یک ضرورت تبدیل میشه.

مدیران و صاحبین کسب و کار با استفاده از بینش هایی که حاصل پردازش داده توسط هوش مصنوعیه، میتونن تصمیمات بهتری بگیرن و کارایی فرآیندهای کسب و کارشون رو بهبود بدن. افزایش کارایی کسب و کار به معنی کاهش هزینه ها و آزاد شدن مقادیر قابل توجهی از پوله که میتونه به فعالیت های دیگه اختصاص پیدا کنه.

اینترنت اشیا صنعتی یا IIoT چیست؟

اینترنت اشیا صنعتی یا IIoT به کاربردی از تکنولوژی اینترنت اشیا اشاره می کنه در حوزه صنعت و در مقیاس بزرگ مورد استفاده قرار می گیره. این کاربرد، سنسورها و دستگاه هایی رو شامل میشه که از طریق تکنولوژی های ابری پیاده سازی و کنترل میشن.

اخیرا صنایعی که ارتباطات ماشین به ماشین (M2M) داشتند از این تکنولوژی برای دستیابی به اتوماسیون و کنترل به صورت بی سیم بهره بردن. اما با پیدایش تکنولوژی های ابری و وابسته (مثل تحلیل و ابر داده و یادگیری ماشین)، صنایع میتونن به سطح جدیدی از اتوماسیون دست پیدا کنن.

اینطوری صنایع این امکان رو دارن تا مدل های درآمدی و کسب و کار جدیدی رو تدوین کنن. IIoT گاهی اوقات به عنوان موج چهارم انقلاب صنعتی یا Industry 4.0 هم شناخته میشه. در ادامه به چند مورد از موارد معمول استفاده از این راهکار اشاره می کنیم:

  • تولید هوشمند
  • دارایی های متصل و تعمیر و نگهداری پیش گیرانه و پیش بینی شده
  • خطوط انتقال برق هوشمند
  • شهرهای هوشمند
  • لجستیک متصل
  • زنجیره های تامین دیجیتالی و هوشمند

چه صنایعی از اینترنت اشیا سود می برند؟

سازمان ها به عنوان بهترین استفاده کننده ها از تکنولوژی اینترنت اشیا شناخته میشن. در این بین سازمان هایی که در فرآیند های کسب و کارشون از دستگاه های مجهز به سنسور استفاده می کنن، بیشترین بهره رو از IoT میبرن.

 

چه صنایعی از اینترنت اشیا سود می برند؟

 

1. کاربرد IoT در صنایع تولیدی

تولیدکننده ها با استفاده از رصد خط تولید و تعمیر و نگهداری به موقع و فعالانه تجهزاتشون میتونن نسبت به رقباشون برتری پیدا کنن. این کار با استفاده از سنسورهای مخصوصی انجام میشه. سنسورها وقتی حجم تولید یک خط کاهش پیدا می کنه، اعلام هشدار می کنن و اینطوری کارخانه ها خیلی سریع تر میتونن دقت و سلامت تجهیزاتشون رو بررسی کنن.

در نهایت هزینه های عملیاتی شرکت ها کاهش پیدا می کنه و نرخ فعال بودن خطوط تولیدشون هم بالاتر میره.

 

2. صنایع خودروسازی و IoT

صنعت خودرو یکی از بخش هایی هستش که به وضوح میشه مزایای استفاده از IoT رو مشاهده کرد. علاوه بر مزایایی که به کارگیری IoT در خطوط تولید به همراه میاره، سنسورها میتونن خرابی زود هنگام تجهیزات خودروهایی که در جاده هستن رو به راننده هشدار و حتی توصیه هایی رو برای رفع مشکل ارائه بدن.

به لطف اطلاعات تجمیع شده که توسط تجهیزات مبتنی بر اینترنت اشیا جمع آوری میشه، تولیدکننده های خودرو و تامین کننده ها میتونن در خصوص افزایش دوام محصولات و اطلاع رسانی به موقع به مالکین خودرو آگاهی بیشتری به دست بیارن.

 

3. حمل و نقل و لجستیک

سیستم های حمل و نقل و لجستیک هم به شیوه های مختلفی از کاربردهای IoT بهره میبرن. به لطف اطلاعات دریافت شده توسط سنسورهای مبتنی بر اینترنت اشیا، مسیر حرکت ناوگان خودروها، کامیون ها، کشتی ها و قطارهای حمل بار میتونه بر اساس وضعیت آب و هوا، در دسترس بودن خودرو یا راننده تغییر کنه.

حتی محموله هم میتونه به سنسورهایی برای رصد دقیق دما مجهز بشه. مواد غذایی، نوشیدنی ها، گل و محصولات دارویی که حتما باید در شرایط دمایی و رطوبت خاصی حمل بشن به راحتی میتونن از مزایای IoT بهره ببرن.

 

4. بهره گیری از اینترنت اشیا در صنعت خرده فروشی

کاربردهای اینترنت اشیا اجازه مدیریت انبار، بهبود تجربه مشتری، بهینه سازی زنجیره تامین و کاهش هزینه های عملیاتی رو به شرکت های خرده فروشی میده. مثلا با نصب قفسه های هوشمند مجهز به حسگرهای تشخیص وزن، وقتی موجودی یک کالا به حداقل میرسه، مدیریت انبار هشدار لازم رو دریافت میک نه.

 

5. سلامت و مراقبت درمانی

قابلیت رصد دارایی ها، مزایای متعددی رو برای حوزه سلامت و مراقبت های درمانی به همراه داره. پزشکان، پرستاران و خدمتکاران در بیمارستان باید بدونن وسایل کمکی مثل ویلچیر دقیقا کجا قرار دارن.

با نصب سنسورهای مخصوص روی ویلچرها، میشه مکان فعلی اونها رو دقیقا مشخص کرد و اینطوری خیلی راحت به نزدیک ترین ویلچر خالی دسترسی پیدا کرد. خیلی از بیمارستان ها با همین روش میتونن از کمبود امکانات در یک بخش مطلع بشن و بودجه لازم برای خرید تجهیزات در اون بخش رو تخصیص بدن.

 

6. ایمنی در تمام صنایع با استفاده از اینترنت اشیا

علاوه بر ردیابی دارایی های فیزیکی، اینترنت اشیا میتونه ایمنی کارگران رو هم افزایش بده. کارمندانی که در محیط های خطرناک مثل معادن، میدان های نفت و گاز، کارخانجات تولید مواد شیمیایی و نیروگاه های برق کار می کنن، قبل از اینکه فاجعه ای رخ بده میتونن از خطرات موجود با خبر بشن.

وقتی این کارمندان از تجهیزات دارای سنسورهای IoT برخوردار باشن، نسبت به خطرات موجود آگاه میشن و در صورت وقوع حادثه، خیلی سریع تر میشه اونها رو نجات داد. علاوه بر این، خیلی از گجت های پوشیدنی مدرن از تجهیزات اینترنت اشیا مجهز هستن و میتونن وضعیت سلامت و شرایط محیط پیرامون فرد رو رصد کنن.

اینترنت اشیا چطور زندگی ما را بهبود می دهد؟

اینترنت اشیا طی چند سال اخیر در قالب دستگاه های مختلف به زندگی همه ما وارد شده. حتی ممکنه چند سال از یک دستگاه استفاده کرده باشین و تازه متوجه شدین که این دستگاه هم جزو راهکارهای IoT به حساب میاد!

این دستگاه ها اونقدر متنوع و زیاد شدن که افرادی که علاقه ای به تکنولوژی ندارن و حتی ضد اون هستن رو هم وسوسه می کنه تا به خاطر راحتی و آسایش فوق العاده ای که به همراه میارن، این تجهیزات رو تهیه کنن.

از هاب های خانگی متصل به اینترنت گرفته تا ترموستات های هوشمند، قفل های هوشمند درب و لوازم خانگی مختلفی که به راحتی از طریق اپلیکیشن موبایل و از راه دور کنترل میشن، همگی به لطف تکنولوژی اینترنت اشیا میسر شدن.

واقعیت اینه که اینترنت اشیا چه در زندگی ما و چه در حوزه صنعت روز به روز محبوب تر میشه. این تجهیزات زندگی ما رو به شیوه های مختلفی آسون تر می کنن و با پیشرفت تکنولوژی، تاثیرات اینترنت اشیا محسوس تر از قبل هم میشه.

اینترنت اشیا علاوه بر مشکلاتی که همه ازشون خبر داریم، حتی مشکلاتی که از اونها بی خبر هستیم رو هم برطرف می کنه. برای همین خیلی از وسایلی که جدیدا به بازار منتشر میشه تازه این تلنگر رو ایجاد می کنه که تا قبل از تولید اون وسیله چقدر دردسر داشتیم. در ادامه به چند مورد از کاربردهای روزانه اینترنت اشیا در زندگی اشاره می کنیم:

  • لوازم خانگی هوشمند (اجاق گاز، یخچال فریزر، ماشین های لباسشویی و خشک کن ها، قهوه ساز ها، آرام پز ها)
  • سیستم های امنیتی هوشمند، قفل های هوشمند و زنگ های هوشمند درب
  • هاب های خانگی هوشمند (کنترل کامل روشنایی، گرمایش و سرمایش خانه)
  • دستیارهای هوشمند (مثل آمازون الکسا یا اپل سیری)
  • ردیاب های تناسب اندام، مانیتورینگ خواب و ترازوهای هوشمند

 

سوالات متداول


  • اینترنت اشیا چیست؟

    اینترنت اشیا به شبکه ای از دستگاه ها یا اشیای فیزیکی اشاره می کنه که میتونن بدون نیاز به دخالت انسان، برای جمع آوری و اشتراک گذاری اطلاعات به اینترنت متصل بشن.


  • اینترنت اشیا چطور کار می کنه؟

    یک اکوسیستم IoT از چند دستگاه هوشمند مجهز به اینترنت تشکیل میشه. این دستگاه ها از سیستم های درون ریزی شده مثل پردازنده ها، حسگرها و سخت افزار ارتباطی برای جمع آوری و ارسال داده و تعامل با داده هایی که از محیط پیرامونشون دریافت می کنن بهره می برن.


  • اینترنت اشیا صنعتی چیه؟

    اینترنت اشیا صنعتی که با IIoT شناخته میشه در واقع به کاربردهای اختصاصی اینترنت اشیا در حوزه صنعت اشاره می کنه. خطوط انتقال برق هوشمند، شهرهای هوشمند، لجستیک متصل و زنجیره های تامین دیجیتالی و هوشمند از جمله مثال های IIoT هستن.


  • چرا اینترنت اشیا مهمه؟

    اینترنت اشیا این توانایی رو داره تا خیلی از فرآیندها رو بهینه کنه، وظایف تکراری و خسته کننده رو از دوش انسان برداره و آسایش و امنیت بیشتری رو برای محیط کار و زندگی به ارمغان بیاره. علاوه بر این، اینترنت اشیا به عنوان یک منبع اطلاعات غنی برای تحلیل ابر داده به حساب میاد که میتونه مزایای زیادی برای کسب و کارها داشته باشه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا