لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

مهم ترین اصطلاحات بازاریابی و فروش که در سال 2024 باید بدانید

اصطلاحات مهم بازاریابی و فروش

تیم های فروش و بازاریابی هر دو مسئول رشد و درآمد کسب و کار هستن؛ اما با این حال، خیلی از اونها هنوز هم تمایل دارن مثل دو تیم مخالف عمل کنن. اما در دنیای امروز بازاریابی (Marketing) و فروش (Sales) رو به صورت ادغام شده Smarketing در نظر می گیرن.

هدف Smarketing کمک به فروش و بازاریابی به عنوان یک تیمه که مستلزم ارتباط مداوم و موثر هستش. خیلی مهمه که تیم های فروش و بازاریابی یاد بگیرن که چطور به زبان همدیگه صحبت کنن. اما با اینکه هر دو تیم واژگان مشترکی دارن، اصطلاحات زیادی وجود داره که فروشندگان و بازاریابان به صورت اختصاصی از اونها استفاده می کنن.

به همین دلیل در این مقاله ما مهم ترین اصطلاحات بازاریابی و فروش که باید در سال 2023 بدونین رو جمع آوری کردیم.

 

اصطلاحات مهم فروش و بازاریابی

 

1. بازاریابی دیجیتال ( دیجیتال مارکتینگ/ Digital Marketing)

بازاریابی دیجیتال یا همون دیجیتال مارکتینگ، هر نوع ارتباطی هستش که هدفش اینه افراد رو ترغیب کنه از طریق یک دستگاه دیجیتال، یک محصول یا خدمات رو خریداری کنه. به طور کلی، وقتی تلاش های بازاریابی از طریق یک ابزار متصل به اینترنت انجام بگیره، به عنوان بازاریابی دیجیتال طبقه بندی می شن.

بازاریابی دیجیتال

2. نرخ تبدیل (conversion rate)

نرخ تبدیل نسبت بین تعداد افرادی هستش که اقدام مورد نظر رو در یک صفحه وب مشخص انجام میدن و تعداد افرادی که از اون صفحه وب بازدید می کنن. این اقدام مورد نظر می تونه شامل پر کردن یک فرم در لندینگ پیج یا کلیک روی یک CTA در یکی از پست های وبلاگ باشه. 

فرمول نرخ تبدیل

3. سفر مشتری (Customer Journey)

سفر مشتری راهی برای ردیابی تجربه مشتری با شرکت شماست که از اولین تعامل یک بازدیدکننده تا وقتی که یک معامله رو امضا می کنه رو در بر می گیره. این مفهوم چارچوبی برای فلسفه ای بزرگتر از پرورش مشتری هستش.

سفر مشتریان یکسان نیست. اینکه چارچوب کلی چطور قراره باشه به عوامل متعددی مثل صنعت، چرخه فروش و محصول یا خدمات شما بستگی داره.

نقشه سفر مشتری

4. مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

نرم افزار CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) فراتر از یک پایگاه داده تماس هستش. CRM یک ابزار تسریع فروشه که بینش ها و تحلیل های تجاری رو شناسایی می کنه. این یک پلتفرم جامع با دسترسی راحته که فرآیند فروش رو هم در خودش قرار داده.

ویژگی اصلی نرم افزار CRM توانایی اون در نگهداری اطلاعات مخاطب مثل نام، شماره تلفن، ایمیل و سایر سوابق مربوط به یک مخاطب خاص هستش. این نرم افزار می تونه مخاطب های فردی رو با شرکت های اونها مرتبط کنه تا فروشندگان بتونن تعاملات خودشون رو با هر ذینفع پیگیری کنن.

نرم افزار CRM

 

انتخاب یک نرم افزار CRM خوب از هر تصمیمی مهم تره، درنگ نکنید!

 

5. رضایت مشتری (Customer Satisfaction)

رضایت مشتری مدیریت احساسات مشتری هستش. وقتی که این موضوع رو ردیابی می کنین، نه تنها باید ببینین که نقطه تماس اصلی شما در مورد محصول یا خدمات شما چه احساسی داره، بلکه باید ببینین که چطور این احساسات به بقیه افراد شرکت اونها سرازیر می شه.

رضایت پایه و اساس یک مشتری خوشحال رو تشکیل میده. هر مشتری لزوما به یک مبشر تبدیل نمی شه که شرکت شما رو به کل شبکه خودش توصیه می کنه؛ اما شما باید بتونین هر مشتری رو که شرکت شما به دست میاره، راضی کنین.

 

6. حفظ مشتری (Customer Retention)

حفظ مشتری عمل تجدید مشتریان فعلی شماست تا اونها به همکاری با شرکت شما ادامه بدن. این مفهوم در واقع نقطه مقابل ریزش هستش.

اولین قدم حفظ در وهله اول به دست آوردن مشتریان مناسب هستش؛ اما مولفه های دیگه ای مثل پشتیبانی مشتری، موفقیت مشتری و تجربه مشتری هم وجود داره که به احتمال خرید مجدد مشتری کمک می کنه.

 

7. جذب مشتری (Customer Attraction)

جذب مشتری به تمام مراحل، فرآیندها و منابع مربوط به جذب اولیه مشتری به کسب و کار شما، اشاره می کنه.

آگاهی از برند، تولید سرنخ، بازاریابی محصول، پرورش و استراتژی های فروش همگی زیرمجموعه جذب مشتری قرار می گیرن. اما مفهوم جذب مشتری به محض اینکه مشتریان بالقوه شما رسما به عنوان مشتری تعریف می شن، متوقف می شه.

 

8. هزینه جذب مشتری (CAC)

هزینه جذب مشتری (CAC) دقیقا همون چیزیه که به نظر می رسه؛ هزینه های مرتبط با تبدیل یک سرنخ به مشتری. CAC معمولا به صورت نسبت بیان می شه:

هزینه جذب = {کل هزینه انجام شده برای فروش و بازاریابی در یک دوره} تقیسم بر {تعداد مشتریان اضافه شده در آن دوره}

CAC

9. خدمات مشتری (Customer Services)

خدمات مشتری در رابطه با محصول پیشنهادی که از شما خریدن کمک می کنه و مطمئن می شه که محصول نیازهای اونها رو برآورده می کنه. این نوع خدمات رو می شه به عنوان یک نسخه فعال از پشتیبانی مشتری در نظر گرفت. هدف این بخش اینه که قبل از اینکه مشتریان شما به جستجوی سوالات خودشون برن، ارزشی رو برای اونها فراهم کنه.

 

10. موفقیت مشتری (Customer Success)

موفقیت مشتری مشارکت با مشتریان خودتونه تا بهشون کمک کنین به اهداف خودشون و فراتر از اون دست پیدا کنن. این عملکردی فعاله که هدف اون کمک به حداکثر رسوندن ارزشی هستش که مشتریان از همکاری با شرکت شما به دست میارن تا اینطوری احتمال تمدید و گسترش اونها بیشتر بشه.

برای اطلاعات بیشتر راجع به نکات پیاده سازی موفقیت مشتری کلیک کنید.

 

11. ارزش طول عمر مشتری (CLV)

ارزش طول عمر مشتری یا CLV سود خالص پیش بینی شده ای هستش که انتظار داریم از روابطمون با یک مشتری به دست بیاریم.

برای محاسبه CLV:

{درآمد کسب شده از مشتری} – {سود خالص} تقسیم بر {نرخ ریزش}

CLV

12. پشتیبانی مشتری (Customer Support)

پشتیبانی مشتری مشکلاتی رو که مشتریان شما به صورت پیش بینی شده یا ناگهانی با اونها مواجه می شن رو حل می کنه. این یک قابلیت واکنشی هستش که از ابزارهایی مثل سیستم تیکتینگ یا پایگاه دانش سلف سرویس استفاده می کنه.

 

13. شاخص کلیدی عملکرد (KPI)

شاخص های کلیدی عملکرد یا KPI برای ردیابی پیشرفت به سمت اهداف بازاریابی استفاده می شه. با تنظیم KPIهای مناسب برای کسب و کارتون، می تونین عملکرد رو به طور مداوم ارزیابی کنین و برای بهینه سازی استراتژی بازاریابی خودتون، بهینه سازی های لازم رو انجام بدین.

شاخص های پیشرو عملکرد (LPI) و شاخص های تاکتیکی عملکرد (TPI) می تونن به شما کمک کنن تا بفهمین کدوم تلاش های خاص شما رو به سمت اهدافتون هدایت می کنه.

KPI

14. بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)

بازاریابی درونگرا یک رویکرد مشتری محوره که روی جذب مشتریانی با تناسب بالا تمرکز داره؛ نه اینکه پیام شما رو برای هر کسی ارسال کنه.

این نوع بازاریابی از طریق تاکتیک هایی مثل وبلاگ نویسی، رسانه های اجتماعی و سئو، مشتریان رو با استفاده از محتوای مفید و مرتبط به شرکت شما جذب می کنه. تاکتیک های ورودی بعد از پایان سرمایه گذاری در اونها (برخلاف تاکتیک های برونگرا مثل تبلیغات پولی یا لیست تماس) به رشد شرکت شما کمک می کنن و بازگشت سرمایه بلندمدت مقیاس پذیری رو به دنبال دارن.

 

15. بازاریابی دهان به دهان (WOM)

بازاریابی دهان به دهان (WOM)، در واقع نوعی حمایت شفاهی یا کتبیه که یکی از مشتریان از یک کالا یا خدمات شما به یک مشتری بالقوه دیگه ارائه میده. این شیوه بازاریابی به طور گسترده ای به عنوان موثرترین شکل تبلیغ در نظر گرفته می شه.

 

16. بازاریابی زمینه ای (Contextual Marketing)

بازاریابی زمینه ای یک استراتژیه که بر اساس رفتارها و شرایط پیرامون تلاش های بازاریابی شما هدایت می شه. بنابراین، تمام محتوا به شخص دریافت کننده اون محتوا مربوط هستش.

برای ارائه اطلاعات مرتبط با زمینه، باید سایکوگرافی (روانشناختی) شخصیت های خریدارتون رو درک کنین تا بدونین چطور باید با اونها صحبت کنین و چه محتوایی با اونها هماهنگی بیشتری داره.

 

تو سال 2024 فروش خوب کافی نیست، باید عالی باشید.

 

17. اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)

به طور خلاصه، اتوماسیون بازاریابی به نرم افزاری اطلاق می شه که برای خودکارسازی وظایف بازاریابی شما طراحی شده. این نرم افزار حول محور پرورش سرنخ ها از طریق فرآیند خرید با استفاده از محتوای هدفمندیه که نیازهای مشتری بالقوه شما رو در زمان مناسب برطرف می کنه. اساسا شما اطلاعاتی رو بر اساس رفتار مشتریان برای اونها ارسال می کنین که خیلی قدرتمندتر از انتشار ایمیل های انبوه هستش.

به طور کلی، نرم افزار اتوماسیون بازاریابی به بازاریابان اجازه میده تا وظایف مختلف رو تسهیل کنن، کارایی کلی خودشون رو افزایش بدن، بینش های کلیدی رو ترسیم کنن و ROI رو افزایش بدن.

 

18. عملیات بازاریابی (Marketing Operations)

عملیات بازاریابی هر چیزی رو که در پلتفرم های اتوماسیون بازاریابی و CRM شما اتفاق میفته تا پیام مناسب رو در زمان مناسب به افراد علاقه مند به محصولات و خدمات شما ارسال کنین، شامل می شه.

 

19. عملیات فروش (Sales Operation)

عملیات فروش شامل هر چیزی هستش که در پلتفرم های CRM و تسریع فروش شما اتفاق میفته تا تیم فروش شما بتونه به طور موثر با مشتریان ارتباط برقرار کرده و روند فروش اونها رو کنترل کنه.

این عملیات هم مثل عملیات بازاریابی در پشت صحنه انجام می شه و از اجرای استراتژی و اهداف تیم فروش شما پشتیبانی می کنه.

 

20. پرورش سرنخ (Lead Nurturing)

پرورش سرنخ فرآیند آموزش و ایجاد اعتماد بین مشتریان بالقوه شماست تا اونها رو در سفر خریدارشون هدایت کنین. هدف نهایی پرورش سرنخ اینه که مشتری بالقوه شما تجربه ای منحصر به فرد به دست بیاره که در آینده باز هم برای خرید برگرده و در نهایت به یک مشتری تبدیل بشه.

 

21. هزینه هر سرنخ (CPL)

هزینه هر سرنخ یا CPL به مبلغی که برای به دست آوردن سرنخ صرف می شه اشاره می کنه. این هزینه به تا حد قابل توجهی در CAC لحاظ می شه. رایج ترین مورد استفاده برای هزینه به ازای هر سرنخ رو می شه در تبلیغات پولی دید که در اون بین مقدار پولی که در پلتفرمی مثل گوگل ادز خرج می کنین و تعداد سرنخ هایی که با کمک اون به دست میارین، رابطه مستقیمی داره.

 

22. سرنخ های بد (Bad Clues)

سرنخ هایی که بعید به نظر می رسن به مشتریان واقعی تبدیل بشن. این سرنخ ها بدترین کابوس یک نماینده فروش هستن، چون باعث اتلاف وقت می شن. یک چالش سخت برای اکثر بازاریابان اینه که چطور سرنخ های خوب و با کیفیت رو از افرادی که فقط در حال جستجو در سایت شما هستن، جدا کنن.

 

23. نرخ ریزش (Drop Rate)

نرخ ریزش معیاری هستش که برای محاسبه حفظ مشتری استفاده می شه و برای شرکت هایی که به دنبال درآمد قابل تکرار هستن اهمیت زیادی داره. این شاخص به شرکت ها کمک می کنه تا ببینین در یک دوره زمانی معین چه تعداد از مشتریان خودشون رو از دست دادن.

برای محاسبه نرخ ریزش، تعداد مشتریان از دست رفته در یک دوره زمان رو بر تعداد مشتریانی که در ابتدای دوره داشتین، تقسیم می کنین.

فرمول نرخ ریزش

24. پایپ لاین فروش (Sales Pipeline)

پایپ لاین فروش، فرآیند گام به گام فروش توسط نمایندگان فروش که برای تبدیل مشتری بالقوه به مشتری انجام می شه. Sales Pipeline معمولا برای هر مرحله از فرآیند فروش به مراحل مختلفی تقسیم می شه و نماینده فروش مسئول انتقال فرصت ها از طریق این مراحل هستش. پایپ لاین همچنین می تونه به تجسم فرآیند فروش اشاره داشته باشه که در اون هر فرصت باز بر اساس مرحله فروشی که در اون قرار داره، مرتب می شه.

"</p

25. سیگنال خرید (Buy Signal)

ارتباطی از یک مشتری بالقوه که نشون میده اونها آماده خرید هستن. این ارتباط می تونه شفاهی یا مکتوب باشه.

مثلا وقتی مشتری بالقوه از نماینده فروش می پرسه «محصول رو تا کی می تونین تحویل بدین؟» یک سیگنال خرید داده.

 

26. آگاهی از برند (Brand Awareness)

آگاهی از برند یعنی اینکه مردم بتونن شما رو به خاطر بیارن و بشناسن. این امر دو بخش داره؛ یادآوری برند که معیاری برای میزان ارتباط یک نام تجاری با یک کلاس محصول (مثلا آیا مشتریان می دونن که تویوتا با کلاس محصول خودروها مرتبط هستش؟) به حساب میاد و شناخت برند که زمانی هستش که مصرف کننده یک برند رو با ویژگی های اون (مثلا لوگوی شرکت یا رنگ های برند) تشخیص میده.

با این حال، آگاهی از برند فراتر از این دو بخش هستش. آگاهی از برند سناریویی رو تشکیل میده که مشتریان می تونن برند یا محصول شما رو ببینن و بدونن که شما بهترین راه حل رو برای مشکل اونها ارائه میدین.

 

27. سفر خریدار (buyer’s Journey)

سفر خریدار پیشرفتی هستش که یک مخاطب موقع تحقیق و خرید یک محصول دنبال می کنه. با مرحله آگاهی (وقتی که خریداران متوجه می شن مشکلی دارن) شروع می شه، (وقتی که راه حل های مختلف برای اون مشکل رو ارزیابی می کنن) به مرحله بررسی میره و در نهایت (وقتی که تصمیم می گیرن کدوم رقیب به بهترین وجه با نیازها و اهداف اونها هماهنگه و خرید رو انجام میدن) به مرحله پایانی یعنی تصمیم گیری منتهی می شه.

سفر خریدار با سفر مشتری متفاوته، چرا که هر خریدار احتمالی به یک مشتری تبدیل نمی شه. افراد ممکنه بعضی از مراحل سفر خریدار رو بدون خرید انجام بدن.

 

28. فروش مکمل (Complementary Sales)

وقتی که یک نماینده فروش می تونه به یکی از مشتریان خودش بیشتر از یک محصول رو پیشنهاد بده، شیوه فروش متقابل مفید هستش. مثلا وقتی که اپل یک آیفون به شما می فروشه و بعدا یک قاب آیفون یا هندزفری رو هم بهتون می فروشه.

در این شیوه، نماینده فروش نیازی رو که مشتری داره شناسایی می کنه و با توصیه یک محصول اضافی، اون نیاز رو هم برآورده می کنه.

 

29. بیش فروشی (Overselling)

وقتی که یک نماینده فروش به یک مشتری موجود نسخه بالاتری از محصولی رو که مشتری اول خریده بوده، می فروشه. مثلا اگر یک اشتراکی رو تهیه کردین و حالا نماینده فروش با موفقیت شما رو متقاعد کرده که به یک اشتراک بالاتر نیاز دارین؛ در این حالت بیش فروشی انجام شده.

 

30. کسب و کار به کسب و کار (B2B)

کسب و کار به کسب و کار یا B2B اصطلاحیه که رابطه معاملاتی بین ارائه دهنده و مشتری رو توصیف می کنه که در اون ارائه دهنده یک کسب و کاره و مشتری هم یک کسب و کار دیگه.

 

31. کسب و کار به مصرف کننده (B2C)

B2C اصطلاحیه که رابطه معاملاتی بین ارائه دهنده و مشتری رو توصیف می کنه که در اون ارائه دهنده یک کسب و کار و مشتری یک مصرف کننده عادی هستش.

 

انتخاب یک نرم افزار CRM خوب از هر تصمیمی مهم تره، درنگ نکنید!

 

32. نرخ بازده حسابداری (ARR)

درآمد دوره ای سالانه برای شرکت هایی با درآمد مکرر. ARR در طول زمان به نحوه رشد کسب و کاری با درآمد مکرر یا اشتراکی، نگاهی سطح بالا رو ارائه میده. ARR برای مدل هایی که مدت زمان اشتراک طولانی تری دارن، معیار خوبی به حساب میاد. همچنین برای برنامه ریزی طولانی مدت عالی هستش.

 

33. بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

بهینه سازی موتور جستجو یا SEO عملی هستش که محتوا و وب سایت شما رو در موقعیتی قرار میده تا بتونه در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) رتبه خوبی داشته باشه و ترافیک خوبی رو جذب کنه.

سئو شامل سئوی داخلی (On-Page) می شه که تلاش می کنین با ایجاد تغییراتی در کد و محتوای صفحات، رتبه اونها رو بهبود بدین. همچنین در سئوی خارجی (Off-Page) از روش هایی مثل دریافت بک لینک یا ترافیک از وب سایت های دیگه استفاده می شه.

بهینه سازی موتورهای جستجو

34. لندینگ پیج (Landing Page)

لندینگ پیج یا صفحه فرود یک صفحه وب هستش که برای تولید سرنخ بهینه شده. با استفاده از یک فرم، شرکت ها می تونن از محتوای معنی دار در ازای دریافت اطلاعات بازدیدکنندگان استفاده کنن. صفحات فرود موفق دارای محتوای کاملا تعریف شده و مسیرهای تبدیل واضح هستن.

 

35. تماس سرد (Cold Call)

برقراری تماس های ناخواسته در تلاش برای فروش محصول یا خدمات. در حال حاضر تماس سرد برای پیدا کردن مشتریان بالقوه یک روش ناکارآمد شناخته می شه.

36. بازاریابی مشتری (Customer Marketing)

بازاریابی مشتری مجموعه ای از استراتژی ها و تاکتیک هایی هستش که پایگاه مشتریان شما رو هدف می گیره. این فرآیند به منظور بهبود تجربه اونها از برند شما و افزایش ارزشی که از تعامل با شما به دست میارن انجام می شه. از طریق بازاریابی مشتری، می تونین نرخ حفظ رو تقویت کنین، پایگاه مشتری خودتون رو گسترش بدین و مشتریان فعلی رو به سمت فروش های آینده هدایت کنین.

37. بازاریابی محصول (Product Marketing)

بازاریابی محصول فرآیند ارائه یک محصول خاص به بازار و مطمئن شدن از موفقیت اون محصول هستش. به عنوان یک بازاریاب محصول، شغل شما مستلزم هدایت استراتژی داخلی محصول هستش. این وظیفه شماست که تمام فعالیت های بازاریابی پیرامون محصول رو در سازمان خودتون فعال کنین.

37. گسترش مشتری (Customer Expansion)

گسترش مشتری عمل افزایش MPR (درآمد مکرر ماهانه) مشتریان فعلی خودتون هستش. این کار معمولا از طریق بیش فروشی و مکمل فروشی انجام می شه.

39. رشد محصول (Product Growth)

رشد رهبری محصول یا PLG استراتژی ابداع شده توسط شرکای سرمایه گذاری OpenView هستش که روی ویژگی های محصول و استفاده به عنوان محرک های اصلی جذب و حفظ مشتری متکی هستش.

در این استراتژی از یک محصول رایگان برای استفاده اولیه کمک می گیرن و فقط بعد از تحویل ارزش به کاربران، امکانات بیشتر رو با هزینه های مختلف به کاربر ارائه می کنن.

40. تست تقسیم A/B

اسپلیت تست یا تست A/B آزمایشی هستش که در اون دو متغیر رو در یک دوره زمانی مشخص به دو گروه از مخاطبین که به صورت تصادفی تقسیم شدن، ارائه میدن. اینطوری می شه متغیرها رو مقایسه کرد و اگر این آزمایش کنترل شده و بی طرفانه باشه، یک روش عالی برای درک اینه که کدوم تاکتیک های بازاریابی بهترین نتایج رو برای کسب و کار شما به ارمغان میارن.

تست A/B

 

41. شخصیت خریدار (Buyer Persona)

شخصیت های خریدار که به عنوان پرسونای مشتری هم شناخته می شه، تصوری نیمه خیالی از مشتریان ایده آل شما هستن. شخصیت های خریدار باید شامل اطلاعات جمعیت شناختی، روانشناختی و رفتاری باشن.

شخصیت های خریدار تمایل دارن تا در مورد نقش و تاثیر این افراد در شرکت خودشون، با تاکید بر اهداف و انگیزه های اونها، عمیق تر صحبت کنن.

 

42. امکان فروش (Possibility of Sale)

فعال سازی فروش ترکیبی از مربی گری، ابزارها و محتواست تا به تیم فروش شما کمک کنه کارآمدتر و موثرتر باشه. تیم فروش شما برای اجرای یک استراتژی فروش موفق باید به درستی فعال باشه.

با ارائه عناصر کلیدی فعال سازی فروش، به تیم خودتون اجازه میدین تا در فرآیند فروش وردی بهتر کار کنن تا بتونن اطلاعات مرتبط و زمینه ای رو ارائه بدن، مکالمات مفیدی داشته باشن و به صورت بلادرنگ ببینن که کدوم یکی از تلاش های اونها موثر هستش.

 

43. بازاریابی محاوره ای (Conversational Marketing)

سریع ترین راه برای جابجایی خریداران از طریق قیف های بازاریابی و فروش، از طریق قدرت مکالمات بلادرنگ هستش. این نوع مکالمات روابطی رو با مشتریان تشکیل میده و تجربیات معتبری رو ایجاد می کنه.

چت بات ها رایج ترین کانالی هستن که از طریق اون بازاریابی مکالمه انجام می شه. اما می تونین از پلتفرم های رسانه های اجتماعی که امکان تعامل به صورت بلادرنگ رو فراهم می کنن هم استفاده کنین.

 

44. سرنخ واجد شرایط بازاریابی

سرنخ واجد شرایط بازاریابی که MQL نشون داده می شه، سومین مرحله از شش مرحله چرخه حیات در سفر خریدار به حساب میاد. MQL تعداد بازدیدکنندگانی رو که شما تبدیل کردین و برای سازمان شما مناسب هستن رو نشون میده.

وقتی که یک شرکت تایید می کنه که یک سرنخ مناسبه، اون سرنخ به یک MQL تبدیل می شه. وقتی که یک سرنخ به یک MQL تبدیل می شه، شرکت برای واجد شرایط بودن بیشتر مخاطب و پرورش اونها در قیف تلاش می کنه.

 

45. سرنخ واجد شرایط فروش

سرنخ واجد شرایط فروش (SQL) چهارمین مرحله از شش مرحله چرخه حیات در سفر خریدار هستش که دقیقا بعد از مرحله MQL اتفاق میفته. یک MQL وقتی به عنوان SQL شناخته می شه که فروش با بازاریابی موافق باشه که مخاطب به اندازه کافی علاقه نشون داده و به اندازه کافی برای شروع گفتگوی فروش مناسب هستش.

مرحله SQL همچنین یکی از مهمترین و دشوارترین مراحلی هستش یک شرکت باید تعریف کنه. علتش اینه که مسئولیت ها از بخش بازاریابی به بخش فروش منتقل می شن.

 

46. سرنخ واجد شرایط مکالمه

بازاریابی محاوره ای و چت بات ها در چشم انداز بازاریابی امروزی اهمیت فزاینده ای پیدا کردن. یک سرنخ واجد شرایط مکالمه، شخصی هستش که از طریق مکالمه با یک کارمند یا یک ربات برای خرید ابراز علاقه کرده. این سرنخ ها با سوالات خاصی به سراغ شما میان که میخوان در همون لحظه به اونها پاسخ بدین.

 

47. استراتژی رفتن به بازار

این استراتژی که با عنوان GTM شناخته می شه، طرحی هستش که مشخص می کنه چطور ارزش پیشنهادی منحصر به فرد محصول خودتون رو ارائه بدین تا بتونین به مشتریان خودتون دسترسی پیدا کنین و مزیت رقابتی داشته باشین.

هدف از استراتژی GTM ارائه نقشه راه برای راه اندازی یک محصول هستش تا بتونین به تناسب محصول با بازار دست پیدا کنین. این تناسب در واقع هدف نهایی شما از راه اندازی کسب و کارتون به حساب میاد.

 

48. همکاری در فروش / افیلیت مارکتینک (Affiliate Marketing)

Affiliate marketing یک مدل کسب و کار آنلاینه که در آن افراد یا شرکت‌ها به تبلیغات محصولات یا خدمات دیگر شرکت‌ ها می‌پردازن و در صورت موفقیت در جذب مشتریان یا انجام معاملات، پاداش یا کارمزدی دریافت می‌کنن.

 

مفهوم Affiliate Marketing

 

49. موقعیت برند

موقعیت یابی برند راهی هستش که شما خودتون رو از رقبا متمایز می کنین. این راه مشخص می کنه که چطور مصرف کنندگان برند شما قراره شما رو به راحتی شناسایی و با اون ارتباط برقرار کنن. این راه شامل ویژگی ها و ارزش های کلیدی هستش که با شرکت شما مطابقت دارن.

موقعیت نام تجاری رو می شه از طریق ابزارهای مختلفی از جمله لحن و صدا، طراحی بصری و روشی که شرکت شما خودش رو به صورت شخصی و در رسانه های اجتماعی نشون میده، منتقل کرد.

 

50. بازاریابی رشد

بازاریابی رشد فرآیند طراحی و انجام آزمایش هاییه که برای بهینه سازی و بهبود نتایج یک منطقه هدف انجام می شه. اگر معیار خاصی دارین که میخواین افزایش پیدا کنه، بازاریابی رشد برای رسیدن به این هدف یک روش عالی به حساب میاد.

بازاریابی رشد رو می شه در سراسر کسب و کار شامل آگاهی، جذب، فعال سازی درآمد، حفظ و ارجاع هستش اعمال کرد. با بهبود این دسته از معیارها، می تونین در طول زمان رشد کنین.

 

بازاریابی رشد

 

22 دیدگاه دربارهٔ «مهم ترین اصطلاحات بازاریابی و فروش که در سال 2024 باید بدانید»

  1. نازنین رمضانی

    خیلی عالی و مختصر توضیح دادین هر کدومو و این که به مطلب کامل تر لینک کردین این اصطلاحات فروش رو بسیار کاربردی شده مطلبتون ممنونم ازتون

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      خواهش میکنم امیدواریم که کمکتون کرده باشیم

  2. سلام به شما
    ممنونم بابت معرفی این اصطلاحات ولی فکر نمیکنین کمی کم گفتین و میتونستین اصطلاحات فروش و بازاریابی رایج بیشتری رو بگین؟

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      بله چشم حتما اصطلاحات مهم دیگری هم در آپدیت اضافه خواهد شد و به شما اطلاع رسانی میشه ممنونم از ثبت نظرتون

  3. رضا مشرف

    چقدر خوب که برای اکثر اصطلاحاتی که معرفی کردین یک عکس گذاشتین که تصویری توضیح میده
    ممنونم ازتون

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر
      خواهش میکنم امیدوارم که کمکتان کرده باشیم ممنون از ثبت نظرتون

  4. سلام و خسته نباشید مطالب بسیار اموزنده و پرمفهوم بوده لطفا pdf این مطالب وجود داره در پیچ بزارید.

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر
      چشم حتما PDF رو براتون درست میکنیم و در سایت قرار میدیم برای دانلود
      ممنونم از ثبت نظرتون

  5. سلام خسته نباشید
    عالی بود به خوبی اصطلاحات فروش و اصطلاحات بازاریابی رو توضیح دادین
    واقعا ممنونم

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      خواهش میکنم امیدواریم که تونسته باشیم کمکتون کرده باشیم
      ممنونم از ثبت نظرتون

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      خواهش میکنم خوشحالیم که کمکتون کردیم

    1. امیر علی محمودی

      “نیاز” به تعدادی مشکل یا نیازهایی اشاره دارد که مشتریان دارند، در حالی که “تقاضا” به تمایل مشتریان برای خرید محصول یا خدمات به منظور رفع نیازهای خود اشاره دارد

      1. شهرام پیروز

        مطالب عالی بودن منتهی ما در حال حاضر در این بازار به راهکار های فروش درهمین گزینه های توصیفی نیاز داریم مثلا b2b در حال حاضر بسیار کم رمق داره پیش برای تمام بیزنس ها…. الان راه کار ها بیشتر از توصیفات جواب گو هست ممنون

        1. امیر علی محمودی

          سلام وقتتون بخیر باشه
          خیلی ممنونم از ثبت نظرتون بله درسته راه کارها خیلی مهم تره ولی به نظرم تا وقتی که توصیفات رو بلد نباشیم و مفاهیم رو ندونیم ارائه راهکارهای خلاق محدود میشه و فقط مجبوریم از راهکارهای دیگران استفاده کنیم

  6. اصطلاحات مارکتینگ و فروش رو به خوبی توضیح دادین فقط کاشکی کامل تر بود
    ممنون از شما

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      چشم حتما اضافه میشه
      ممنون از ثبت نظرتون

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      خیلی ممنونم از ثبت نظرتون امیدواریم که در مسیرتون کمکتون کرده باشیم

  7. سلام
    میشه معنی اصطلاح OE و AM هم توضیح بدین
    ممنونم از توضیحات جامعی که دادید

    1. سلام وقتتون بخیر باشه
      متاسفانه من متوجه این اصطلاحات رو نمیدونم اگه کلمات کامل رو بگید حتما در آپدیت بعدی این مقاله اضافه میشه
      تشکر از شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا