لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

نقش و میزان مناسب رطوبت در اتاق سرور

نقش و میزان مناسب رطوبت در اتاق سرور

رطوبت هوای اطراف تجهیزات IT می تواند برای قطعات الکترونیکی مضر باشد و منجر به خرابی و از کار افتادگی آنها شود. با استفاده از سنسور سنجش میزان رطوبت در اتاق سرور می توانید از این خرابی ها و هزینه های احتمالی آنها جلوگیری کنید.

هر قطعه از تجهیزات مرکز داده و هر انسانی در روی زمین با اقیانوسی از هوا احاطه شده است. این واقعیت برای انسان خوب است، اما رطوبت هوای اطراف تجهیزات IT می تواند برای قطعات الکترونیکی مضر باشد و منجر به خرابی و از کار افتادگی آنها شود. اما از طرف دیگربخار آب موجود در هوا از تجهیزات IT در برابر تخلیه الکتریکی ساکن خطرناک محافظت می کند. پس در واقع باید بتوانیم میزان مناسب رطوبت در اتاق سرور را حفظ کنیم. بهترین، کم هزینه ترین و راحت ترین راه برای انجام این کار، استفاده از سنسور کنترل رطوبت اتاق سرور است.

 

رطوبت در محیط فناوری اطلاعات

هوا از ترکیبی از گازها تشکیل شده است که شامل نیتروژن (78٪)، اکسیژن (21٪)، دی اکسید کربن (0.3٪) و بخار آب است. بخار آب موجود در هوا به عنوان رطوبت شناخته می شود. در محیط IT هوای حاوی مقدار مناسب بخار آب نقش مهمی در به حداکثر رساندن بازدهی تجهیزات کامپیوتری و کاهش ریسک های محیطی نامناسب در مراکز داده دارد. هوای حاوی بخار آب خیلی زیاد یا خیلی کم به طور مستقیم در کاهش بهره وری و خرابی تجهیزات نقش دارد.

 

چگونگی اندازه گیری رطوبت

میزان رطوبت موجود در هوا همیشه ثابت نیست. با افزایش دما، هوا توانایی نگه داشتن بخار آب بیشتری را خواهد داشت. با کاهش دمای هوا، توانایی هوا در نگه داشتن آب و رطوبت کاهش می یابد. متخصصان فناوری اطلاعات باید در این زمینه با دو اصطلاح کلیدی آشنا شوند.

اصطلاح اول، رطوبت نسبی است که همچنین به عنوان RH شناخته می شود. رطوبت نسبی همواره به صورت درصد از 0٪ تا 100٪ بیان شده و درصد بخار آب موجود در هوا را نسبت به حداکثر مقدار بخار آبی که هوا در آن دما می تواند در خود نگه دارد نشان می دهد.

اصطلاح دوم، نقطه شبنم است. نقطه شبنم همیشه به صورت دما بیان می شود. نقطه شبنم دمائی است که در آن بخار آب از هوا خارج شده و به صورت آب مایع روی اجسام ظاهر می شود. به عنوان مثال، هنگامی که یک ظرف آلومینیومی حاوی یک مایع سرد در یک روز گرم تابستان بیرون آورده شود، قطرات آب مایع روی قوطی شکل خواهد گرفت.

این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که نوشیدنی سرد هوای اطراف را تا دمای پایین تر از نقطه شبنم هوا خنک می کند. هوا نمی تواند در دمای جدید همان میزان بخار و رطوبت را در خود نگه دارد و به این ترتیب رطوبت اضافی به صورت شبنم روی قوطی تشکیل می شود. رطوبت نسبی و نقطه شبنم اصطلاحات کاملا مرتبطی هستند. در حقیقت، با افزایش رطوبت نسبی هوا، نقطه شبنم هوا در یک دمای معین افزایش می یابد. وقتی هوا به رطوبت نسبی 100٪ برسد، نقطه شبنم هوا همیشه برابر با درجه حرارت آن است و هوا از لحاظ رطوبت اشباع در نظر گرفته می شود.

 

تأثیر رطوبت در اتاق سرور و مراکز داده

هنگامی که رطوبت موجود در اتاق سرور یا مرکز داده در سطح مناسب نگهداری شود، اثرات مفیدی خواهد داشت ولی هنگامی که سطح آن بسیار بالا یا پایین باشد باعث ایجاد مشکلات بالقوه می شود. در واقع رطوبت بسیار پایین هم برای مرکز داده مناسب نیست. رطوبت بسیار پایین در اتاق سرور می تواند باعث ایجاد تخلیه الکتریکی شود که می تواند به تجهیزات دیتاسنتر آسیب برساند و یا حتی در مواردی باعث آتش سوزی شود.

از طرف دیگر، رطوبت نسبی بالا در محیط IT احتمال تخلیه الکتریسیته ساکن را کاهش می دهد اما به دلیل افزایش احتمال خوردگی اجزای فلزی و ایجاد اختلال در کارکرد تجهیزات الکترونیکی مطلوب نیست. به همین دلیل است که اکثر تجهیزات IT میزان رطوبت مناسب برای نگهداری دستگاه را به صورت اعداد مشخص توصیه می کنند. در واقع، اکثر تولید کنندگان تجهیزات الکترونیکی اعلام می کنند که تجهیزات آنها به طور عادی در محدوده رطوبت (20-80٪ RH) کار می کند؛ البته این به شرطی است که دمای خود تجهیزات بالاتر از نقطه شبنم نگه داشته شود. محیط هایی با رطوبت نسبی بالا و تغییرات سریع معمولا همیشه گرفتار مشکل میعان می شوند.

 

دلایل عمده تغییرات رطوبتی در اتاق سرور

نفوذ، تراکم و تهویه باعث ایجاد تغییر در رطوبت محیط IT می شوند. رطوبت ساز ها بخار آب را اضافه می کنند و دستگاه های رقیق کننده بخار آب را از بین می برند. این عوامل روی هم رفته می توانند تعیین کننده میزان بخار آب در هوای اتاق های سرور باشند.

نفوذ: هنگامی که در یک محیط میزان رطوبت بالا باشد و در محیط مجاور آن میزان رطوبت پایین، رطوبت بین این دو فضا جابجا شده و پس از مدتی هر دو محیط از رطوبت یکسان برخوردار خواهند شد. هنگامی که میزان رطوبت اتاق سرور با میزان رطوبت فضای بیرون یا فضای اداری که سرورها را احاطه کرده است متفاوت باشد، رطوبت موجود، سعی می کند در هر دو فضا برابر شود.

تراکم: تحت برخی شرایط فرآیند خنک کردن هوا در محیط IT می تواند مقادیر زیادی بخار آب را از بین ببرد و در نتیجه رطوبت نسبی را کاهش دهد. این امر هنگامی اتفاق می افتد که هوای گرم مراکز داده از طریق سیستم های خنک کننده و تهویه هوا یا سیستم کنترل هوای اتاق سرور جذب می شود.

تهویه: مقدار هوای تازه مورد نیاز برای اتاق سرور زمان طراحی اتاق با توجه به کاربرد خاص مرکز داده، تعداد افرادی که ممکن است اتاق را اشغال کنند و قوانینی که در زمان ساخت وجود دارد، مشخص خواهد شد. تغییرات در رطوبت محیط IT به دلیل مشکلات تهویه بر اساس میزان هوای وارد شده به اتاق و جغرافیایی که اتاق سرور در آن قرار گرفته است معمولا بالا است.

 

راهنمای رطوبت اتاق سرور و مرکز داده

راهنمای رطوبت اتاق سرور و مرکز داده
دستورالعمل محاسباتی رطوبت تجهیزات اتاق سرور، توسط اکثر تولید کنندگان منتشر می شود. دستورالعمل و راهنمای رطوبت مراکز داده و اتاق های سرور توسط ASHRAE منتشر می شود.

دستورالعمل رطوبت ASHRAE برای اتاق های رایانه و مراکز داده به صورت زیر خلاصه شده است:

حداکثر دمای نقطه شبنم محدوده پیشنهادی محدوده مجاز
170C DP 5.50C DP   150C DP .60% RH 20% -80% RH

حداکثر درجه حرارت نقطه شبنم نیز برای به کارگیری راهکارهایی برای کاهش احتمال میعان در شرایطی که محیط IT در معرض تغییرات سریع دما باشد ارائه می شود.

 

سنسور کنترل رطوبت چیست؟

با استفاده از سنسور کنترل رطوبت می توان میزان رطوبت موجود در دیتاسنتر را به صورت شبانه روز پایش کرد. همچنین با استفاده از نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا می توانید در هر کجا که باشید، از شرایط اتاق سرور آگاهی پیدا کرده و همچنین بر اساس گزارش های دریافت شده از طریق نرم افزار، برای بهینه سازی کارکرد تجهیزات، برنامه ریزی های لازم را انجام دهید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا