لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

بهترین ابزارهای مانیتورینگ سیسکو برای عملکرد شبکه و روترها

بهترین ابزارهای مانیتورینگ سیسکو | داناپرداز

سیسکو یکی از بزرگترین شرکت‌های شبکه در جهان است که محصولات و خدمات بسیاری ارائه می‌دهد. در مورد اکثر مشاغل، تجهیزات سیسکو، بخشی از شبکه آنها را تشکیل می‌دهد و در برخی موارد کل زیرساخت شبکه ممکن است از تجهیزات سیسکو تشکیل شده باشد. این تجهیزات شامل روترها، سوئیچ‌ها و اکسس پوینت است. با گسترش یک تجارت، نظارت بر شبکه و همه دستگاه‌های متصل اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. ابزارهای مانیتورینگ سیسکو به مدیران شبکه کمک می‌کنند تا مطمئن شوند تجهیزات کار می‌کنند و عیب یابی را نیز تسهیل می‌کنند. در این مقاله، در مورد اینکه چرا باید دستگاه‌های سیسکو را مانیتور کنید، پروتکل‌های متداول مورد استفاده برای نظارت و بهترین ابزارهای نظارت سیسکو موجود، به همراه بررسی عمیق بهترین راه حل‌های موجود و نرم افزار های مانیتورینگ شبکه را در بازار بحث خواهیم کرد.

چرا مانیتورینگ سیسکو مهم است؟

مشاغل به دلایل مختلفی مانیتورینگ شبکه را انجام می دهند. اطمینان از عملکرد بهینه، شناسایی تهدیدات امنیتی، تسهیل عیب‌یابی و اطلاع از برنامه ریزی ظرفیت از جمله دلایل اصلی هستند.

مانیتورینگ سیسکو به منظور اطمینان از عملکرد بهینه:

وقتی چندین دستگاه در شبکه خود دارید، کوچک ترین تغییرات در عملکرد یک دستگاه می‌تواند عملکرد دستگاه های دیگر را نیز تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهد. این مسائل می‌تواند بر میزان کارآیی و بهره وری کارکنان شما تأثیر بگذارد. شبکه‌های کند می‌توانند منجر به کندی بارگیری دستگاه‌ها و پوشه‌های مشترک شوند و اگر مشکلی در سرورها یا دستگاه‌های ذخیره سازی وجود داشته باشد، پایگاه داده‌های متمرکز نیز کند کار خواهند کرد.

اهمیت مانیتورینگ سیسکو از نظر امنیت:

یکی از مهم ترین قسمت‌های مدیریت شبکه، ایمن نگه داشتن اطلاعات شبکه و شرکت شماست. نقض‌های امنیتی ناشناخته می‌تواند به سرعت در سیستم‌های شما گسترش یابد و شبکه شما را مختل کند. نشت داده‌ها می‌تواند ضررهای بزرگی برای شرکت شما از نظر اعتبار و درامد به همراه داشته باشد. مانیتورینگ سیسکو می‌تواند در تشخیص تهدیدات امنیتی قبل از اینکه کل شبکه شما را تحت تاثیر قرار دهد کمک بسیار بزرگی باشد. ابزارهای نظارت بر شبکه می توانند به شما اطلاع دهند که یک دستگاه خراب شده یا دیگر پاسخ نمی‌دهد (که می تواند نشانه حمله DDoS باشد). آنها همچنین می‌توانند به شما بگویند که آیا یک دستگاه ذخیره سازی به سرعت پر می‌شود یا خیر، که می‌تواند حمله مخرب یا مشکل در گزارش‌های رخداد را نشان دهد.

عیب یابی شبکه با کمک پایش سیسکو:

با در اختیار داشتن یک مانیتور شبکه، اگر مشکلی برای یکی از دستگاه ها، کاربران یا اتصالات شما ایجاد شود، می‌توانید به سرعت متوجه شوید که مشکل کجاست و چه زمانی رخ داده است. در نتیجه، می‌توانید خیلی سریع تر مسئله را عیب یابی کنید. استفاده از ابزارهای با کیفیت عیب‌یابی سیسکو کاربران نهایی شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد و ضایعات بهره وری کمتری در پی‌خواهد داشت.

برنامه ریزی ظرفیت:

نظارت بر شبکه‌های شما این امکان را فراهم می‌کند تا در برنامه ریزی ظرفیت بهتر عمل کنید، زیرا می‌توانید ردیابی کنید که کدام دستگاه‌ها کمبود فضا دارند یا عملکرد آنها کند است. در بسیاری از مانیتورهای شبکه، می‌توانید هشدارها را تنظیم کنید تا به شما اطلاع داده شود چه زمانی دستگاه به ظرفیت تنظیم شده می‌رسد. برخی از مانیتورهای شبکه حتی به شما پیشنهادات برنامه ریزی ظرفیت می‌دهند تا اطمینان حاصل کنید که شبکه شما همیشه در بهترین حالت کار می‌کند.

پروتکل‌های مانیتورینگ عملکرد شبکه سیسکو ( Cisco )

از چندین پروتکل برای مانیتورینگ سیسکو استفاده می‌شود. دانستن چگونگی عملکرد هر یک از این پروتکل‌ها برای درک نحوه مدیریت روترهای سیسکو و سایر دستگاه‌ها و در نهایت استفاده حداکثری از ابزارهای نظارت بسیار مهم است.

HTTP : پروتکل انتقال متن و صوت و تصویر بر بستر وب است که وب سرورها از این پروتکل برای مبادله اطلاعات با مرورگرها استفاده می‌کنند

Https : پروتکل انتقال متن، صوت و تصویر بر بستر وب است که با استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری ایمن شده است.

SNMP : پروتکل مدیریت شبکه ساده یا همان پروتکل SNMP برای جمع آوری اطلاعات مربوط به دستگاه‌های موجود در شبکه و اصلاح اطلاعات برای تغییر رفتار دستگاه، مانند روشن یا خاموش کردن دستگاه به کار می‌رود. استفاده از نرم افزار Cisco SNMP در بسیاری از شرکت‌ها رایج است.

ICMP (پروتکل پیام کنترل اینترنت): ICMP برای تولید پیام‌های گزارش خطا برای دستگاه‌هایی مانند روترها استفاده می‌شود.

CDP (پروتکل کشف سیسکو): پروتکل اختصاصی ساخته شده توسط سیسکو برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات بین تجهیزات متصل مستقیم سیسکو است.

Syslog: یک پروتکل استاندارد است که برای ارسال پیام‌های لاگ سیستم به یک سرور لاگینگ استفاده می‌شود.

NetFlow : این پروتکل مختص سیسکو است و از آنجایی که از طریق رابط های مختلف در شبکه عبور می‌کند، برای مشاهده ترافیک شبکه IP استفاده می‌شود. برای مشاهده NetFlow، به یک ابزار نظارت بر ترافیک شبکه Cisco نیاز دارید.

IP SLA (توافق نامه سطح سرویس پروتکل اینترنت): این بخش اختصاصی Cisco IOS امکان جمع آوری اطلاعات عملکرد شبکه را در زمان واقعی فراهم می‌کند.

Telnet و SSH (Secure Shell) تنها پروتکلی هستند که قادر است از طریق اینترنت به دستگاه‌های موجود در شبكه دسترسی پیدا كند. از Telnet برای دسترسی از راه دور نیز استفاده می‌شود اما مانند SSH ایمن نیست.

RADIUS (Remote Access Dial-In User Service): برای ثبت و تأیید اعتبار اتصال dial up به یک شبکه استفاده می‌شود.

TACACS+ (Terminal Access Controller Access Control Service Plus): سیسکو این پروتکل را برای رفع نقاط ضعف در RADIUS ایجاد کرد. سرپرستان از آن برای دسترسی به دستگاه‌هایی مانند روترها و سوئیچ ها استفاده می‌کنند.

شبکه و سرورهای خود را زیر نظر بگیرید
و بلادرنگ از رخداد ها آگاه شوید.

ابزارهای مانیتورینگ عملکرد شبکه سیسکو

وقتی قصد دارید روترها و شبکه‌های Cisco را مدیریت کنید، لازم است اهداف نظارتی خود را در نظر بگیرید. ممکن است بخواهید همه دستگاه‌های شبکه خود را کنترل کنید، یا ممکن است بخواهید نظارت هدفمندتری روی دستگاه‌های مهم داشته باشید. وقتی صحبت از ابزارهای نظارت بر شبکه سیسکو می‌شود، گزینه‌های زیادی در بازار وجود دارد و من لیستی از بهترین‌ها را در ادامه تهیه کرده ام.

 SolarWinds Network Performance Monitor (NPM)

SolarWinds Network Performance Monitor بهترین گزینه در میان ابزارهای مانیتورینگ شبکه سیسکو است، زیرا مجموعه ای از ویژگی‌های جامع آن باعث شده است تا از رقبا متمایز شود.

NPM می‌تواند به طور خودکار و از طریق پروتکل SNMP تمام دستگاه‌های سیسکو را در شبکه شما شناسایی کند. اگر از چند دستگاه استفاده می‌کنید، می‌توانید از NPM برای کشف آنها استفاده کنید به شرطی که SNMP فعال باشد.

این ابزار همچنین طیف وسیعی از نمودارهای قابل تنظیم را ارائه می‌دهد و می‌تواند عملکرد شبکه، در دسترس بودن دستگاه و خطاها را برای کمک به شما در عیب یابی نمایش دهد. اگر برای مدیریت و نظارت بر یک شبکه بزرگ و دائماً درحال تغییر تلاش می‌کنید، NPM می‌تواند به صورت پویا دستگاه‌های شما را کنترل کرده و توپولوژی شبکه را در زمان واقعی به روز کند. همچنین می‌توانید نقشه توپولوژی شبکه را ایجاد کنید تا کل شبکه خود را در یک تصویر به همراه عملکرد دستگاه و اتصال مشاهده کنید.

SolarWinds NPM به شما امکان می‌دهد تا زیرساخت Cisco Application-Centric خود را کنترل کرده و بررسی کنید که آیا محیط SDN شما از یک ابزار نظارت متمرکز تبعیت می‌کند یا خیر. این بدین معنی است که شما برای هر قسمت از شبکه خود به مانیتورهای مختلف احتیاج دارید.

به غیر از ابزارهای مخصوص نظارت بر شبکه سیسکو، NPM شامل طیف گسترده‌ای از ویژگی های نظارت بر شبکه می‌باشد. به عنوان مثال، ابزار تجزیه و تحلیل پیوند NetPath به شما امکان می‌دهد ارتباطات شبکه را ببینید و هر مرحله از مسیر را تجزیه و تحلیل کنید، که منجر به عیب یابی سریع تر می‌شود. در همین حال، ویژگی PerfStack met معیارهای مختلف عملکردی را برای مقایسه در نمودار و به منظور تعیین اینکه کدام یک از مشکلات عملکرد بر دیگران تأثیر می‌گذارد، به شما نشان می‌دهد.

SolarWinds Network Configuration Monitoring

بر خلاف SolarWinds NPM، (Network Configuration Monitor) NCM بیشتر بر روی تنظیم و پیکربندی شبکه‌های شما متمرکز است. ابزارهای نظارتNetwork Insight  آن که به طور خاص برای دستگاه های شبکه Cisco ساخته شده است، آن را به یک ابزار عالی برای نرم افزار مدیریت Cisco تبدیل کرده است.

NCM برای مدیریت تغییرات سریع و پیچیده در شبکه های بزرگ طراحی شده است و سطح بالایی از اتوماسیون را ارائه می‌دهد و می‌تواند پیکربندی‌های استاندارد را در کل شبکه، از جمله تغییرات خارج از روند و پیکربندی برای اهداف حسابرسی، مستقر کند. این قابلیت باعث می‌شود که دیگر لازم نباشد برای انجام کارهای تکراری مدیریت شبکه وقتتان را هدر دهید و همچنین به حفظ سطح خدمات و تأمین نیازهای لازم نیز کمک می‌کند.

برای دستگاه‌های سیسکو، NCM شامل Network Insight برای نظارت بر ترافیک ASA سیسکو است که به شما امکان می‌دهد از پرونده‌های پیکربندی خود بکاپ تهیه کرده و با لیست‌های کنترل دسترسی کار کنید. همچنین امکان مانیتورینگ سوئیچ سیسکو نکسوس را فراهم می‌کند. سوئیچ‌ها می‌توانند تعداد زیادی رابط داشته باشند و نظارت بر سوییچ بدون داشتن ابزارهای مناسب یک چالش اساسی است. SolarWinds NCM به شما امکان می‌دهد جزئیات پیکربندی هر رابط را مشاهده کنید و از در دسترس بودن سرویس اطمینان حاصل کنید. علاوه بر این، اطلاعات دقیق در مورد کانال‌های پورت مجازی را نشان می‌دهد، بنابراین شما می‌توانید یک تصویر کلی از روابط بین آنها را حفظ کنید و این به شما امکان می‌‌دهد وضعیت و هر گونه مشکلات رابط را بررسی کنید.

 مانیتورینگ سیسکو | داناپرداز

SolarWinds NetFlow Traffic Analyzer

SolarWinds NetFlow Traffic Analyzer (NTA) نسبت به NPM یا NCM سبک تر است و می‌تواند برای تجزیه و تحلیل و نظارت بر ترافیک شبکه‌های خاص، بدون ویژگی‌های موجود در سایر ابزارهای SolarWinds، مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، می‌تواند با NPM و NCM نیز ادغام شود. با استفاده از این سه ابزار، یک بسته نظارت و پیکربندی و تحلیل شبکه قوی و جامع خواهید داشت.

NTA پهنای باند و ترافیک شبکه را تجزیه و تحلیل می‌کند و با Cisco NetFlow، Juniper J-Flow، sFlow، Huawei NetStream و IPFIX کار می‌کند. NTA به شما امکان می‌دهد مشخص کنید کدام برنامه‌ها و دستگاه ها بیشترین پهنای باند را مصرف می‌کنند، بنابراین می‌توانید آن دستگاه‌ها را از نظر عملکرد بررسی کنید یا در صورت لزوم شبکه خود را دوباره پیکربندی کنید. این برنامه به راحتی از تمام دستگاه‌های سیسکو پشتیبانی می‌کند، بنابراین می‌توانید تصویر واضحی از کل محیط سیسکو یا ترکیبی از دستگاه‌ها از فروشندگان مختلف را دریافت کنید.

با استفاده از NTA می‌توانید هشدارها را تنظیم کنید تا در صورت بروز یک تغییر غیرمعمول در ترافیک شبکه، به شما اطلاع داده شود و بتوانید قبل از اینکه کاربران نهایی تحت تأثیر قرار گیرند، مشکل را برطرف کنید. نرم افزار NetFlow این ابزار همچنین داده‌های تاریخی را به شما نشان می‌دهد، بنابراین می‌توانید قله‌های استفاده از پهنای باند را شناسایی کرده و در صورت لزوم پهنای باند را شکل داده و برای تثبیت عملکرد برای سازمان خود اختصاص دهید. مانند NPM، NTA دارای ویژگی PerfStack است که به شما امکان می‌دهد معیارهای عملکرد شبکه را به صورت تصویری مقایسه کنید. مشاهده هر معیار در کنار سایر موارد می‌تواند به شما کمک کند با سرعت بیشتری مشکلات را مشخص و عیب یابی کنید.

مانیتور شبکه Paessler PRTG

Paessler یکی دیگر از ابزارهای بزرگ بازار است که از ابزارهای نظارت بر شبکه سیسکو با کیفیت بالا برخوردار است. مانیتور شبکه PRTG به طور کامل با نظارت شبکه دستگاه سیسکو ادغام می‌شود و می‌تواند تمام دستگاه های سیسکو را از جعبه کنترل کند. PRTG از یک مدل قیمت گذاری مبتنی بر سنسور استفاده می‌کند، که در آن از سنسورها برای نظارت بر معیارهای دستگاه، مانند در دسترس بودن رابط، CPU، حافظه، دمای دستگاه و غیره استفاده می‌شوند. علاوه بر این، این ابزار از سنسورهای ویژه ای برای دستگاه های سیسکو نیز بهره می‌برد.

PRTG به شما امکان می‌دهد از SNMP یا NetFlow برای نظارت بر دستگاه های سیسکو استفاده کنید. می توانید یک نگاه جامع به وضعیت کلی سیستم خود و همچنین اطلاعات مربوط به هر دستگاه از جمله سخت افزارهای شبکه مانند سوئیچ ها و روترها داشته باشید. این ابزار همچنین برخی از اطلاعات مربوط به ترافیک و ارتباطات بین دستگاه‌های سیسکو را نیز فراهم می‌کند.

PRTG به خصوص هنگام استفاده از سیستم هشدارها و داشبورد، بسیار کاربرپسند است. سیستم هشدار، یک برنامه ریزی انعطاف پذیر را ارائه می‌دهد و به شما امکان می‌دهد در خارج از ساعات شلوغ خود هم هشدار دریافت کنید. همچنین می‌توانید داشبوردهای زیبایی با طراح نقشه PRTG ایجاد کنید، که به شما امکان می‌دهند دستگاه های شبکه، وضعیت و اطلاعات اتصال خود را تجسم و نقشه برداری کنید.

از نظر امکانات، PRTG Network Monitor و SolarWinds NPM ابزارها و عملکردهای مشابهی را ارائه می‌دهند. یک تفاوت قابل توجه و دلیل پایین تر بودن PRTG در این لیست، ویژگی کشف خودکار SolarWinds است که با کارآیی و دقت بیشتری کار می‌کند.

برای آشنایی با امکانات نرم افزار مانیتورینگ بینا
ما در یک جلسه دموی کوتاه حضوری و یا ریموتی بینا رو به شما معرفی می کنیم.

Ipswitch WhatsUp Gold

WhatsUp Gold از Ipswitch یک نرم افزار جامع مدیریت سیسکو است و برای افزایش قابلیت های آن، با افزونه های اختیاری همراه شده است. این نرم افزار نظارت بر شبکه جهت نظارت عمومی بر شبکه از جمله هشدارها و گزارش دهی برای دستگاه های شبکه در نظر گرفته شده است و می تواند در عرض چند دقیقه دستگاه‌های شبکه را کشف و نقشه برداری کند.

برای نظارت بر سوئیچ‌های سیسکو با قابلیت NetFlow، به علاوه روترهای سیسکو و ASA و تجزیه و تحلیل و گزارش الگوهای شبکه از طریق این دستگاه ها می توانید از افزونه WhatsUp Flow Monitor استفاده کنید. این افزونه همچنین اطلاعاتی را در مورد استفاده برنامه‌ها، کاربران و پروتکل‌ها از پهنای باند ارائه می‌دهد. این گزارش‌ها می‌توانند به شما در درک روند استفاده از شبکه و همچنین الگوهای استفاده برای کمک به شما در پیکربندی یا تنظیم توپولوژی کمک کنند.

WhatsUp Gold برای یک دوره آزمایشی رایگان در دسترس است. برای استفاده از آن در دستگاه های سیسکو، باید مطمئن شوید که SNMP همه آنها را فعال کرده و NetFlow پیکربندی شده است.

ManageEngine OpManager

اگرچه توسط یک شرکت کوچک‌تر از محصولات بالا ساخته شده است، ManageEngine OpManager ویژگی‌های با کیفیت بالا و یک مجموعه ابزار جامع را ارائه می‌دهد. OpManager به شما امکان مشاهده شبکه، با گزینه‌هایی برای بررسی هر یک از اتصالات و دستگاه‌ها را به طور کامل می‌دهد. OpManager شامل ابزار نظارت و پیکربندی در شبکه است که از طریق داشبورد متمرکز بصری قابل دسترسی است.

همانطور که در بین ابزارهای شبکه رایج است، می‌توانید هشدارهای سفارشی را تنظیم کنید تا در دسترس بودن، پردازنده و حافظه، ترافیک، خطاها و عملکرد LAN و WAN را ردیابی کنید. OpManager گزارشات عملکرد شبکه را در مورد معیارهای فوق و همچنین در مورد زمان پاسخگویی خدمات، ترافیک ورودی و خروجی، سلامت دستگاه و موجودی تولید می‌کند. همه این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند تا سلامت کلی دستگاه و محیط خود را پیگیری کنید.

وقتی صحبت از دستگاه های سیسکو می‌شود، OpManager از سری ASR و Catalyst و همچنین Nexus، UCS و بسیاری دیگر پشتیبانی می‌کند. همچنین از فناوری هایی مانند NetFlow و IP SLA نیز پشتیبانی می‌کند، هرچند که به عنوان یک مانیتور ترافیک شبکه سیسکو به SNMP بسیار متکی است. نصب آن آسان است و برای کار با دستگاه های Cisco نیازی به صرف زمان طولانی برای پیکربندی آن نخواهید داشت.

Cisco Network Assistant

Cisco Network Assistant برای مدیریت شبکه‌های بی سیم و با سیم ساخته شده است. استفاده از آن رایگان است و برای فناوری های Cisco بهینه سازی شده است. از ویژگی‌های مفید آن می‌توان به کشف شبکه و امکان ایجاد نقشه توپولوژی اشاره کرد، بنابراین می‌توانید دستگاه ها و اتصالات شبکه خود را تجسم کنید. برای انجام تنظیمات و مدیریت دستگاه، یا به عنوان یکی از ابزارهای عیب یابی سیسکو برای مشکلات رایج شبکه، می‌توانید از Cisco Network Assistant استفاده کنید.

این ابزار مانیتورینگ سیسکو به مدیران شبکه اجازه می‌دهد تا دستگاه‌های شبکه سیسکو خود را در یک پنل متمرکز مدیریت کنند. این برنامه، نظارت بر سلامت شبکه را فراهم می‌کند و از Cisco Active Advisor برای ارائه جزئیات بیشتر در مورد چرخه های عمر دستگاه استفاده می‌کند و به شما امکان می‌دهد اطلاعات ضمانت نامه و قرارداد، هر گونه مشاوره محصول در مورد دستگاه و اعلان‌های پایان عمر را مشاهده کنید. این شامل اعلان های رویداد برای هر گونه خطا در شبکه شما است و شما می‌توانید آستانه‌هایی را برای ارسال هشدارها در صورت بروز مشکلات عمده تعیین کنید.

نکته اصلی در مورد  Cisco Network Assistantاین است که ویژگی های آن نسبت به سایز ابزارها در این لیست محدود تر است، همچنین مقیاس پذیری آن نیز بسیار محدود است – فقط می‌تواند حداکثر 80 دستگاه را پشتیبانی کند. شرکت های بزرگ به یک نرم افزار اضافی یا ابزار جامع تر نیاز دارند. این گزینه برای مشاغل کوچک تر که نیازی به استفاده بیش از حد از ابزارهای عیب یابی سیسکو ندارند، گزینه خوبی است. به عنوان یک محصول رایگان، در حالی که شما بودجه خود را مدیریت می‌کنید، یک نقطه شروع حرفه ای را ارائه می‌دهد.

Cisco Network Assistant برای مدیریت شبکه‌های بی سیم و با سیم ساخته شده است. استفاده از آن رایگان است و برای فناوری‌های Cisco بهینه سازی شده است. از ویژگی‌های مفید آن می‌توان به کشف شبکه و امکان ایجاد نقشه توپولوژی اشاره کرد، بنابراین می‌توانید دستگاه‌ها و اتصالات شبکه خود را تجسم کنید. برای انجام تنظیمات و مدیریت دستگاه، یا به عنوان یکی از ابزارهای عیب یابی سیسکو برای مشکلات رایج شبکه، می‌توانید از Cisco Network Assistant استفاده کنید.

این ابزار به مدیران شبکه اجازه می‌دهد تا دستگاه های شبکه سیسکو خود را در یک پنل متمرکز مدیریت کنند. این برنامه، نظارت بر سلامت شبکه را فراهم می‌کند و از Cisco Active Advisor برای ارائه جزئیات بیشتر در مورد چرخه‌های عمر دستگاه استفاده می‌کند و به شما امکان می‌دهد اطلاعات ضمانت نامه و قرارداد، هر گونه مشاوره محصول در مورد دستگاه و اعلان‌های پایان عمر را مشاهده کنید. این شامل اعلان‌های رویداد برای هر گونه خطا در شبکه شما است و شما می‌توانید آستانه‌هایی را برای ارسال هشدارها در صورت بروز مشکلات عمده تعیین کنید.

نکته اصلی در مورد  Cisco Network Assistant این است که ویژگی‌های آن نسبت به سایز ابزارها در این لیست محدود تر است، همچنین مقیاس پذیری آن نیز بسیار محدود است – فقط می‌تواند حداکثر 80 دستگاه را پشتیبانی کند. شرکت‌های بزرگ به یک نرم افزار اضافی یا ابزار جامع تر نیاز دارند. این گزینه برای مشاغل کوچک تر که نیازی به استفاده بیش از حد از ابزارهای عیب یابی سیسکو ندارند، گزینه خوبی است. به عنوان یک محصول رایگان، در حالی که شما بودجه خود را مدیریت می کنید ، یک نقطه شروع حرفه ای را ارائه می‌دهد.

Spiceworks Monitor Network

Spiceworks Network Monitor یکی دیگر از گزینه‌های خوب و رایگان بین ابزار های مانیتورینگ سیسکو برای مشاغل کوچک تر است که بودجه لازم برای راه حل‌های گران قیمت را ندارند. نصب و راه اندازی این ابزار سریع و آسان است. Spiceworks Monitor Network بینش در مورد شبکه را در زمان واقعی فراهم می‌کند، بنابراین می‌توانید مشکلات عملکردی یا خطاها را در دستگاه های مهم قبل از اینکه به مشکلات اساسی برای کاربران نهایی شما تبدیل شوند، تشخیص دهید.

داشبورد Spiceworks در زمان واقعی و بصری و جامع است: همه چیز را به وضوح در یک مکان نشان می‌دهد و شما را قادر می‌سازد تا تصویری گسترده از عملکرد شبکه بدست آورید. اعلان‌ها و هشدارها می‌توانند طوری تنظیم شوند که فقط در زمان‌های مناسب ظاهر شوند، اگر می‌خواهید نمای “در همه زمان ها” از شبکه خود داشته باشید، حتی در آخر هفته‌ها و شب‌ها اعلان‌های مهم برای شما ارسال می‌شود.

Spiceworks یک جامعه آنلاین فعال با میلیون ها متخصص IT و صدها فروشنده فن آوری از جمله سیسکو است. این بدین معنی است که شما از طریق رابط Spiceworks می‌توانید نه تنها از طریق کاربران Spiceworks، بلکه از طرف نمایندگان Cisco نیز کمک دریافت کنید. با این حال، به عنوان یک ابزار رایگان، به درآمد تبلیغات متکی است، به این معنی که با تبلیغات در رابط کاربری رو به رو خواهید شد.

انتخاب ابزار مانیتورینگ شبکه سیسکو

شبکه‌های سیسکو را می‌توان از طریق طیف وسیعی از پروتکل‌ها، از استاندارد‌هایی مانند ICMP و SNMP گرفته تا پروتکل‌های خاص سیسکو مانند NetFlow، مانیتور کرد. با استفاده از ابزارهای نظارت بر شبکه سیسکو، متخصصان فناوری اطلاعات می‌توانند فرآیندهای طولانی و خسته کننده را خودکارسازی کنند.

وقتی نوبت به انتخاب ابزار مانیتورینگ سیسکو می‌رسد، باید اندازه کسب و کار و بودجه خود را در نظر بگیرید. برای مشاغل کوچک که به دنبال نظارت بر سوئیچ‌های سیسکو و سایر دستگاه‌ها هستند، می‌توانید یک ابزار رایگان را پیدا کنید. اگر مشاغل بزرگ تر یا سازمانی هستید، من یک راه حل حرفه ای مانند SolarWinds NPM را پیشنهاد می‌کنم، یک پیشنهاد جامع برای سیسکو و و سایر سیستم‌ها با قابلیت کشف خودکار قوی. در بیشتر موارد، با تهیه یک ابزار غیر رایگان به همراه پشتیبانی مشتری، طیف گسترده تری از امکانات و به روزرسانی‌های مستمر و کیفیت بالاتری از خدمات را دریافت خواهید کرد.

 

سوالات متداول


  • چرا مانیتورینگ سیبسکو اهمیت دارد؟

    اطمینان از عملکرد بهینه، شناسایی تهدیدات امنیتی، تسهیل عیب‌یابی و اطلاع از برنامه ریزی ظرفیت از جمله دلایل اصلی پایش CISCO هستند.


  • کدام پروتکل‌ ها برای مانیتورینگ عملکرد شبکه سیسکو ( Cisco ) بکار می روند؟

    از چندین پروتکل برای مانیتورینگ سیسکو استفاده می‌شود و دانستن چگونگی عملکرد هر یک از این پروتکل‌ها برای درک نحوه مدیریت روترهای سیسکو و سایر دستگاه‌ها و در نهایت استفاده حداکثری از ابزارهای نظارت بسیار مهم است.این پروتکل ها شامل: HTTP، Https، SNMP، ICMP، CDP، Syslog، NetFlow، IP SLA ، Telnet و SSH


  • ابزارهای مانیتورینگ عملکرد شبکه سیسکو چه هستند؟

    SolarWinds Network Performance Monitor (NPM) ، Paessler PRTG ، Ipswitch WhatsUp Gold و …

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا