لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

کوچینگ چیست؟ مهارت های کاربردی برای کوچینگ

کوچینگ چیست؟

احتمالا تا حالا در مورد کوچینگ و مربیگری چیزهایی شنیده باشید. حتی ممکن است در گذشته مقداری کوچینگ دریافت کرده باشین یا ممکنه از کوچینگ برای بهبود عملکرد یک فرد استفاده کرده باشین. اما واقعا کوچینگ چیه و چطور از اون استفاده می کنین؟ برای اینکه یک مربی موثر باشین به چه مهارت هایی نیاز دارین؟

در این مقاله حرفه کوچینگ رو توضیح میدیم، انواع اون رو بررسی می کنیم و رویکردهای کلیدی رو که برای تبدیل شدن به یک مربی موفق باید از اونها استفاده کنین رو معرفی می کنیم.

 

کوچینگ چیه؟

کوچینگ روشی برای دستیابی به اهداف تعیین شده هستش. مربی از طریق گفتگو به مشتری کمک می کنه تا هدفش رو به درستی تعیین و برای رسیدن به اون بهترین راه رو پیدا کنه و در نهایت پتانسیل های درونی نهفته در فرد رو آشکار کنه.

مربی نمیگه چطور میشه به موفقیت رسید، اما سوالاتی رو مطرح می کنه که از طریق اونها، مشتری راه حل مناسب رو برای وظایفش پیدا می کنه. کلمه کوچینگ در فرهنگ لغت کمبریج به عنوان «شغل یا فعالیت ارائه آموزش برای افراد یا کمک به آماده سازی اونها برای چیزی» تعریف می کنه.

اما این تعریف کاملا درست نیست، چون کوچینگ آموزش دادن یا آماده سازی مشتری نیست؛ کوچینگ در راه دستیابی به یک هدف به مشتری کمک و از او پشتیبانی می کنه.

یک جلسه کوچینگ معمولا به عنوان مکالمه ای بین کوچ کننده و کوچ شونده (فردی که تحت کوچ قرار میگیره) برگزار میشه و به کوچ شونده کمک میشه تا پاسخ های لازم رو پیدا کنه. مردم ترجیح میدن به جای راه حل هایی که به زور به اونها تحمیل میشه، با راه حل هایی که خودشون ارائه کردن درگیر بشن.

در بعضی از سازمان ها، کوچینگ هنوز به عنوان یک ابزار اصلاحی در نظر گرفته میشه که فقط وقتی همه چیز اشتباه پیش رفته باشه استفاده میشه. اما در خیلی از شرکت ها، برای کمک به دیگران برای کشف اهداف و جاه طلبی ها و بعدش دستیابی به اونها، کوچینگ به عنوان یک رویکرد مثبت و اثبات شده در نظر گرفته میشه.

مربیانی که در محل کار حضور دارن مشاور، روان درمان گر، خبره، معلم یا مربی نیستن؛ هر چند ممکنه در فرآیند کوچینگ از بعضی مهارت ها و ابزارهای مشابه استفاده کنن.

 

تاریخچه کوچینگ

بسیاری از کارشناسان، مکاتب فلسفی دوران باستان را پیشروان کوچینگ می دونن. در این مکاتب، دانش مستقیما از معلم به شاگرد منتقل نمی شد. معلم سوالات مهم و برجسته ای رو مطرح می کرد و دانش آموز خودش به جواب می رسید.

تیموتی گالوی و جان ویتمور دو تن از افراد برجسته و مهم در کوچینگ مدرن به حساب میان. باور کلی اینه که کوچینگ در دهه 1970 به عنوان ادامه ای برای ایده های «جنبش بالقوه انسانی» ظاهر شد. اولین نشریه بنیادی در مورد کوچینگ توسط تیموتی گالوی با نام «بازی درونی تنیس» نوشته شد که در سال 1974 به چاپ رسید.

گالوی اصول کاری مربی ورزشی خودش و اینکه چطور این اصول می تونه علاوه بر ورزش به جنبه های دیگه زندگی هم منتقل بشه، توضیح داد.

 

انواع کوچینگ

مربیان به شما نمیگن چه کاری رو انجام بدین؛ اونها لیست طولانی از چیزهایی رو به شما ارائه نمیدن که باید انجام بدین. مربیان از شما میخوان که تحلیل و تامل کنین و بعدش اقدام کنین؛ چون کوچینگ یک مکالمه یادگیری هستش.

نتیجه مورد نظر فرآیند کوچینگ اینه که شما رو قادر کنه تا در یکی از حوزه های زندگی شخصی یا کاری خودتون به موفقیت دست پیدا کنین. به طور کلی 5 نوع اصلی کوچینگ وجود داره:

 

انواع کوچینگ

 

  • کوچینگ اجرایی
  • کوچینگ شغلی
  • کوچینگ مهارت
  • کوچینگ روابط
  • کوچینگ زندگی شخصی

 

اگرچه در هر نوع کوچینگ تمرکز روی مسائل مختلفی هستش، اما همه کوچینگ ها به طور معمول به جای ارائه دستورالعمل، منعکس کننده هستن. دسته کوچینگ کسب و کار شامل کوچینگ اجرایی، شغلی و مهارتی هستش.

کوچینگ رابطه، بر همه چیز از ارتباطات گرفته تا مدیریت استرس و سلامت عاطفی تمرکز داره؛ به طوری که ترکیبی از زندگی شخصی و کاری رو مدنظر قرار میده. و کوچینگ زندگی بر نتایج شخصی تمرکز می کنه.

 

تو سال 2024 فروش خوب کافی نیست، باید عالی باشید.

 

کوچینگ اجرایی

افرادی که در پست های رهبری هستن، توسط کوچینگ اجرایی مانند مدیران ارشد و مدیران، که در اون توسعه عملکرد یک نگرانی کلیدیه هدف قرار می گیرن. به اون کوچینگ رهبری یا عملکرد هم گفته میشه.

تمرکز کوچینگ اجرایی:

  • افزایش عملکرد
  • ارتقای استعدادها و توانایی به سطح جدید
  • کمک به شخصی برای سازگاری با موقعیت های جدید یا منتقل شدن

در جلسات انفرادی، به مشتریان فرصتی داده میشه تا در مورد نقاط قوتشون، آگاهی خودشون رو منعکس کنند و اونها رو توسعه بدن. در نهایت روی نقاط ضعف یا مسائل خاصی که اونها رو چالش برانگیز می دونن کار کنن. این فرآیند می تونه بستری قدرتمند رو برای بهبود عملکرد در محیط های کاری ایجاد کنه.

 

کوچینگ شغلی

کوچینگ شغلی برای هر کسی که به تازگی یک حرفه رو شروع کرده یا سالها در اون مشغول بوده و حالا میخواد پیشرفت کنه یا تغییراتی را ایجاد کنه، مناسب هستش.

تمرکز کوچینگ شغلی:

  • ارزیابی مهارت ها
  • شناخت بازار کار
  • درک فرآیندهای سازمانی
  • شناسایی فرصت ها و نقش های شغلی که «مناسب هستن»
  • توسعه برنامه های جابجایی شغلی

فرآیند کوچینگ شغلی به مشتریان کمک می کنه تا دنیای کار و پیشرفت شخصی خودشون رو درک کنن. در این فضا، مربیان به مشتریان خودشون کمک می کنن تا یک اقدام شغلی مناسب رو با هدف افزایش قابلیت استخدام پذیری رو انجام بدن.

 

کوچینگ مهارت

برای کمک به افزایش عملکرد فعلی، کوچینگ مهارت ها از طریق دستیابی به نتایج و اهداف تعیین شده روی موارد زیر تمرکز می کنه:

  • شناسایی و اصلاح اهداف شغلی
  • مشخص کردن اهداف در نقش های موجود
  • شناخت نیازهای توسعه فردی و شغلی
  • ارتقا مهارت برای فعال کردن عملکرد بهتر مرتبط با دستیابی به وظایف خاص

جلسات کوچینگ مهارت ها شامل برنامه های یک به یک هستش که متناسب با دانش، تجربه، بلوغ و جاه طلبی یک فرد خاص طراحی شده است. تمرکز بر دستیابی به اهداف فردی و شرکتی هستش. مربیانی که این برنامه ها رو اجرا می کنن، معمولا در زمینه هایی که کوچینگ انتقال مهارت در اون ارائه میشه، صلاحیت ها و تجربه های لازم رو دارن.

 

کوچینگ رابطه

هدف کوچینگ رابطه کمک به افراد، زوج ها و گروه ها برای ایجاد روابط سالم تر و رضایت بخش تر هستش. تمرکز کوچینگ رابطه، رسیدگی به چالش های موجود یا بالقوه در روابط هستش که از طریق موارد زیر انجام میشه:

  • زیر سوال بردن مفروضات
  • شناسایی الگوهای رفتاری
  • تعیین مرزهای روشن و سالم رابطه
  • کشف مکانیزم های شنیداری جدید
  • کمک به روش هایی برای بیان بهتر احساسات و دیدگاه ها

افرادی که این نوع کوچینگ رو شروع می کنن در زمینه حل تعارض و تکنیک های ارتباط موثر، مدیریت استرس و راه هایی برای تقویت سلامت عاطفی خودشون کار می کنن.

 

کوچینگ زندگی شخصی

هدف این نوع کوچینگ حمایت از افرادیه که تمایل دارن نوعی تغییر مهم رو در زندگی خودشون ایجاد کنن. کوچینگ زندگی شخصی به مشتریان کمک می کنه تا:

  • اون چیزی رو که در زندگی میخوان کشف کنن
  • رویاها و آرزوهای دست یافتنی رو تعریف کنن
  • پاسخ ها و راه های رسیدن به اهداف خودشون رو پیدا کنن
  • پتانسیل، مهارت ها و استعدادهای خودشون رو برجسته و درک کنن

این نوع کوچینگ به افراد کمک می کنه تا پاسخ ها رو بر اساس ارزش ها، ترجیحات و دیدگاه های خودشون کشف کنن. این فرآیند بیشتر منعکس کننده هستش تا دستورالعملی، و تلاش می کنه با پرسیدن سوال و به چالش کشیدن مشتریان برای پیدا کردن پاسخ ها از درون خودشون، دانش رو القا کنه.

 

تفاوت بین آموزش، کوچینگ، راهنمایی و مشاوره

با اینکه آموزش، کوچینگ، راهنمایی و مشاوره همگی دارای ویژگی ها و مهارت های کلیدی هستن، اما با این وجود کاملا متفاوتن و آگاهی از تفاوت هایی که دارن اهمیت داره.

 

تدریس و آموزش

تدریس و آموزش شامل یک معلم متخصصه که دانش رو به دانش آموزان خودش منتقل می کنه.

با اینکه بهترین معلمان از تکنیک های مشارکتی و تعاملی مشابهی با کوچینگ استفاده می کنن، اما قطعا عدم تعادل دانش وجود داره و معلم به عنوان متخصص «پاسخ درست» رو می دونه.

 

کوچینگ

کوچینگ شامل این باور هستش که فرد در درون خودش برای مشکلات فعلی پاسخ مناسبی داره.

مربی پیرامون یک موضوع متخصص نیستش، بلکه بیشتر روی کمک به فرد برای آزاد کردن پتانسیل خودش متمرکز میشه. در فرآیند کوچینگ روی چیزی که درون ذهن افراد وجود داره تمرکز زیادی هستش. یک مربی لزوما یک فرد تعیین شده نیستش و هر کسی می تونه رویکرد کوچینگ رو با دیگران، اعم از همتایان، زیردستان یا مافوق اتخاذ کنه.

 

منتورینگ

منتورینگ شبیه کوچینگ هستش. در واقع هر مربی، راهنمایی (منتوری) هست که به فرد کمک می کنه تا سریع تر از روندی که به تنهایی انجام میده، یاد بگیره یا پیشرفت کنه. در محل کار، منتورها اغلب به طور رسمی با توافق دو جانبه و خارج از زنجیره ارتقاهای شغلی فردی تعیین میشن. اونها معمولا تجربه و تخصص قابل توجهی در خط مقدم کسب و کار دارن.

یک رابطه منتورینگ معمولا روی آینده، پیشرفت شغلی و گسترش افق های یک فرد متمرکز هستش؛ این رویکرد برخلاف کوچینگ هستش که بیشتر روی مکان و زمان فعلی و حل مشکلات یا مسائل فوری تمرکز داره.

 

مشاوره

مشاوره به مداخله درمانی نزدیک تر هستش. در مشاوره روی گذشته تمرکز و به فرد کمک میشه تا بر موانع و مسائل مربوط به گذشته خودش غلبه کنه و به سمت جلو حرکت کنه. در مشاوره ممکنه تمرکز داخلی یا خارجی باشه.

هم در کوچینگ و هم مشاوره، با مشتری همون طوری که هست و بدون پیش داوری رفتار میشه و تابع قوانین و الگوهای کلی نیست. یک فضای راحت و محرمانه برای مشتری ایجاد میشه که در اون می تونه خودش رو کاملا نشون بده. در هر دو شیوه، پی بردن به انگیزه ها، ارزش ها و عواطف واقعی مشتری در رابطه با موضوع فعلی، هدف اصلی هستش.

 

دیگه وقتشه درآمد کسب و کارت رو افزایش بدی

 

12 مهارت کاربردی برای کوچینگ

همون طوری که اشاره کردیم، انواع زیادی از کوچینگ وجود داره. اما وقتی مهارت ها رو تجزیه می کنیم بین مجموعه مهارت های مورد نیاز همپوشانی دیده میشه. در این بخش تلاش می کنیم تا مفهوم مهارت های کوچینگ رو بهتر درک کنیم. مجموعه ای کلیدی از قابلیت ها، رفتارها و رویکردها وجود داره که برای کوچینگ خوب دیگران، به یک مربی کمک می کنه.

مهارت های کوچینگ شایستگی های کلیدی هستن که برای کمک به توسعه دیگران توسط یک مربی یا رهبر استفاده میشن. برای سازمان ها، مهارت های کوچینگ یک عنصر مخفی برای آزاد کردن پتانسیل کامل اعضای تیم به حساب میاد. مثل خیلی از قابلیت ها، مهارت های کوچینگ لزوما در هر فردی به صورت ذاتی وجود نداره. این مجموعه مهارت ها به کار، تلاش و هدفمندی نیاز دارن.

اما بهره مندی از مهارت های کوچینگ خوب، مزایای زیادی رو هم به همراه داره. وقتی رهبران روی مهارت های کوچینگ خودشون سرمایه گذاری می کنن، کارمندان سود می برن. در ادامه میتونین با 12 مهارت کاربردی و کلیدی برای کوچینگ خوب و موثر آشنا بشین.

 

تعیین هدف

اولین مهارت مهم کوچینگ که باید داشته باشین، توانایی استخراج اهداف واضح، قابل دستیابی، به خوبی تعریف شده و انگیزشی از مشتریان هستش. اهداف و نقاط عطف صحیح، اقدامات رو هدایت می کنه و انرژی مشتریان رو روی یک هدف واضح متمرکز می کنه.

برای اینکه به مشتری کمک کنین تا اهداف خودش رو کشف و ارزیابی کنه، بعضی از تکنیک های تعیین هدف اثبات شده مثل SMART گزینه خوبی به حساب میان. بر اساس این تکنیک، هدف همیشه باید خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع بینانه و محدود به زمان باشه.

یکی دیگه از مهارت های مهم یک مربی بزرگ اینه که بتونه مشکلات رو به عنوان راه حل مجددا در چارچوب قرار بده. بنابراین، هر وقت مشتریان شما در مورد مشکلی با شما صحبت می کنن، بپرسین که برای حل این مشکل چه اتفاقی باید بیفته.

 

گوش دادن فعالانه

گوش دادن فعالانه به مشتری، جمع آوری اطلاعات و بعدش فیلتر کردن و شفاف سازی اون برای مشتری یک مهارت عالی کوچینگ هستش. یک شنونده فعال، خنثی هستش، قضاوت نمی کنه و به خوبی با صحبت مشتری درگیر میشه. بنابراین، سعی کنین تا حد امکان متمرکز باشین و توجه کامل خودتون رو به هر مشتری معطول کنین و نشون بدین که واقعا علاقه مند هستین. گوش دادن فعال شامل:

تکرار: با تکرار کلمات یا جملات معنی دار به مشتریان خودتون نشون بدین که واقعا چیزی که برای اونها مهمه رو درک می کنین.

ترجمه و تفسیر: تاثیری که این تکنیک میگذاره، مشابه تکرار جملات هستش.

خلاصه کردن: پیام اصلی مشتری رو با کلمات و جملات کوتاه خودتون خلاصه کنین. اینطوری مطمئن میشین که پیام مشتری خودتون رو درک کردین و به حفظ تمرکز روی اون چیزی که مهمه کمک می کنه.

 

هوش هیجانی

با اینکه ممکنه این مهارت برای کوچینگ خیلی شهودی به نظر نرسه، اما حیاتی هستش. هوش هیجان توانایی درک احساساته و افرادی که هوش هیجانی بالایی دارن درک می کنن که احساسات و عواطف چطور می تونن روی افکار، رفتارها و اعمال تاثیر بگذارن.

بنابراین، برای مربیان و رهبران، هوش هیجانی لازمه تا بفهمن اعضای تیم به یک تصمیم، فرآیند یا پروژه خاص، چطور واکنش نشون میدن. از خیلی جهات، هوش هیجانی می تونه به رهبران کمک کنه تا در چالش های درون تیمی عملکرد بهتری داشته باشن. در نهایت، این مهارت می تونه به حفظ و جلوگیری از بروز مشکلات کمک کنه.

 

نگاه کردن و مشاهده کردن

علاوه بر گوش دادن فعالانه به صحبت های مشتری، تفسیر ژست ها، درک احساسات و افکار و تحلیل منظور پنهان رو فراموش نکنین. آیا وقتی مشتری در مورد همکارش با شما صحبت می کنه واقعا عصبانی میشه یا موقع صحبت کردن در مورد شریک زندگیش ناراحت میشه؟ آیا او در حالی که در مورد یک مصاحبه شغلی صحبت می کنه هیجان زده یا مضطرب به نظر می رسه؟

 

ایجاد رابطه و نشون دادن همدلی

یکی دیگه از مهارت های خیلی مهم کوچینگ اینه که به مشتری خودتون نشون بدین که واقعا درکش می کنین. با گوش دادن فعالانه و دقیق مشاهده کردن، همدلی به طور طبیعی ایجاد میشه. همدلی یعنی بتونین بدون قضاوت کردن و تمرکز روی خودتون، با مشتری ارتباط برقرار کنین. همدلی باعث ایجاد اعتماد میشه و عنصری مهم در یک رابطه کوچینگ عالی به حساب میاد.

فقط از چارچوب یک فرآیند کوچینگ پیروی نکنین. هر مشتری و فرآیند مجزا هستش و نیاز به پشتیبانی وجود داره. سعی کنین چیزهایی که میتونه به مشتری شما کمک کنه رو پیدا کنین تا سریع تر به هدفش برسه یا راه حل پایداری رو برای مشکلی که داره پیدا کنه.

 

کنجکاوی

تفاوت بین دونستن (یا فرضیات) و کشف کردن، کنجکاوی هستش. یکی دیگه از مهارت های اساسی که مربیان خوب دارن کنجکاویه. سعی کنین قضاوت نکنین و تا جایی که ممکنه متمرکز بمونین و متوجه بشین که برای مشتری شما واقعا چه چیزی اهمیت داره.

به اهداف یا مشکلات مشتری واقعا علاقه نشون بدین و به جای تمرکز روی سوال یا تکنیک بعدی در دستور کار خودتون، در لحظه حضور داشته باشین. یک مهارت ارزشمند اینه که وقفه ها رو به حداقل برسونین اما در عین حال مکالمه رو متمرکز و بر روی هدف نگه دارین.

 

ارائه یک ساختار (راهنما) در طول فرآیند

یک مربی از مشتریان خودش برای دستیابی به یک هدف خاص یا یافتن راه حل برای موقعیتی که در اون قرار دارن، حمایت می کنه. جلسه کوچینگ برای پیدا کردن راه حل های جدید، الهام بخشی، انگیزه ها و فکر کردن در مورد اقداماتی که مشتری ما قبل ازرسیدن به اهداف خودش باید انجام بده، استفاده میشه.

کار واقعی بعد از جلسه ای شروع میشه که مشتری ما باید آموخته های یک جلسه رو در زندگی روزمره خودش پیاده سازی کنه. روی کاغذ، این کار اغلب آسون به نظر می رسه، اما همیشه اتفاقات غیرقابل پیش بینی، موانع، واکنش ها، حواس پرتی ها یا الگوهای غیرمفیدی وجود دارن که انجام دادن این مرحله رو از چیزی که به نظر می رسه، سخت تر می کنه.

به عنوان یک مربی بزرگ، این واقعیت رو می دونین و مشتریان خودتون رو باید برای اون آماده کنین. مشتریان خودتون رو بعد از جلسه تنها نگذارین و یک راهنما یا چارچوبی رو در طول فرآیند کوچینگ ارائه بدین.

هر مشتری و هر فرآیندی مجزا هستش و سطح حمایتی که ارائه می کنین هم باید متفاوت باشه. بررسی های منظم، کاربرگ ها، ژورنال یا پرسش نامه ها ابزارهای عالی هستن که برای ادامه پیدا کردن روند بین جلسات و اطمینان از اینکه مشتریان ما در مسیر خودشون قرار دارن، استفاده میشن.

 

بازخورد دادن

ارائه بازخورد به روش صحیح یکی دیگه از مهارت های ضروری کوچینگ به حساب میاد. بازخورد هیچوقت نباید متکبرانه باشه یا از اون به عنوان وسیله ای استفاده کنین که به مشتری نشون بدین «من بهتر میدونم یا متخصص هستم». بازخورد شما باید واضح، مرتبط، سازنده، متمرکز بر راه حل، مثبت و انگیزشی باشه.

هدف این نیست که مشتری نسبت به کاری که انجام میده احساس بدی داشته باشه؛ بازخورد قراره به مشتری کمک کنه تا راه حل ها و راه های جدیدی برای بهبود و بهتر انجام دادن کارها رو پیدا کنه. ارائه بازخورد به روش صحیح، روشی عالی برای ایجاد اعتماد بین مربی و مشتری هستش.

 

ارائه بازخورد

بعد از هر جلسه یک پرسشنامه کوتاه به مشتریان خودتون بدین تا بتونن بینش های کلیدی خودشون رو از هر جلسه به اشتراک بگذارن و در مورد چیزی که در هر جلسه بیشترین ارزش رو داشت، بازخورد بدن. اونها رو تشویق کنین تا یک ژورنال موفقیت رو ایجاد کنن تا افکار و تجربیات خودشون رو درست در لحظه ای که احساساتشون تازه میشه، به اشتراک بگذارن.

با استفاده از بررسی های منظم ببینین اوضاع چطور پیش میره و آیا نیازی به پشتیبانی بیشتر هست یا نه.

پرسیدن سوالات درست در زمان درست

پرسیدن سوالات قدرتمند یکی از مهم ترین مهارت های کوچینگ هستش. سوالات درست به مشتریان شما کمک می کنه تا اهداف خودشون رو روشن کنن و هچنین برای مشکلات خودشون پاسخ و راه حل مناسبی رو پیدا کنن.

دونستن انواع صحیح سوالات و پرسیدن اونها در زمان مناسب، کلید موفقیت یک فرآیند کوچینگ خوب هستش.

 

ارزیابی مستمر

ارزیابی کوچینگ روشی سیستماتیک برای تعیین نتیجه و شایستگی کوچینگ موثر هستش. کوچینگ فرآیندی پویا و فردی هستش. برنامه ها و اهداف مشتریان ما هیچوقت ثابت نیست، چرا که توسعه و تغییر هیچوقت نمی تونن خطی باشن. در طول یک رابطه کوچینگ، اهداف تغییر می کنن و اصلا باید این اتفاق بیفته.

برای مدیریت انحرافات آتی، نظارت و ارزیابی مداوم فرآیند در حال انجام خیلی مهم هستش. این کار کمک می کنه تا به راحتی نیاز به اقدام انطباقی و راهنمایی اضافی رو تشخیص بدین.

 

استفاده از صحیح از تکنیک ها، روش ها و ابزارها

دونستن زمان و نحوه استفاده از تکنیک کوچینگ مناسب یکی از مهارت های کلیدی کوچینگ هستش. تکنیک ها و ابزارهای کوچینگ، در صورت استفاده صحیح می تونه مسیر زندگی مشتری رو تغییر بده و به رشد مستمر، شکوفایی و موفقیت پایدار کمک کنه. کوچینگ موثر فراتر از توانایی پرسیدن سوالات درست به ترتیب درست هستش.

مربیان بزرگ در هدایت مشتریان خودشون در فرآیند تغییر، متخصص هستن. اونها مشتریان خودشون رو تقویت می کنن و قادر می سازن تا به پتانسیل کامل خودشون برسن، بر موانع غلبه کنن و به اونها کمک کنن تا به موفقیت پایدار دست پیدا کنن.

 

بررسی منظم

این مهارت که بیشتر یک عادت به حساب میاد، تضمین می کنه که همیشه کوچینگ با کیفیت بالا و قدرتمندی رو برای هر کدوم از مشتریان خودتون ارائه میدین.

به مشتریان خودتون اجازه بدین قبل و بعد از هر جلسه کوچینگ یک پرسشنامه کوتاه رو تکمیل کنن. این کار به شما و مشتریانتون کمک می کنه تا پیشرفت و موفقیت خودتون رو نسبت به جلسه قبلی تشخیص بدین و همدیگه رو درک کنین.

همچنین این یک روش عالی برای بررسی اینه که آیا مشتری از کوچینگ راضی هستش یا مواردی هست که تمایل داره در جلسه بعدی متفاوت باشن.

 

چطور مهارت های کوچینگ خودتون رو ارتقا بدین

اگر به عنوان یک رهبر به دنبال ارتقای مهارت های کوچینگ خودتون هستین، سعی کنین کارتون رو با در نظر گرفتن این چهار نکته شروع کنین:

به این فکر کنین که در چه زمینه هایی قراره پیشرفت کنین

اول کمی خودتون رو تحلیل کنین. چه مهارت های کوچینگی رو به خوبی توسعه دادین؟ چه مهارت های به توجه و حمایت اضافی نیاز دارن؟ می تونین برای کمک به شناسایی زمینه هایی که فرصت رشد وجود داره، روزنامه نگاری یا ارزیابی شغلی رو امتحان کنین.

 

در پرسیدن سوال قوی بشین

پرسشگری قدرتمند نتایج قدرتمندی رو به دنبال داره. اما ما اغلب درگیر اطلاعات می شیم و می تونیم پرسیدن سوالات واضح رو فراموش کنیم. وقتی که برای توسعه مهارت های کوچینگ خودتون کار می کنین، هر از گاهی مکث کنین. چه سوالاتی به شما درک بهتری از مشکلات میده؟ چطور می تونین از پرسشگری خوب برای بهینه سازی نحوه گذراندن وقت خودتون استفاده کنین؟ در پرسیدن سوالات خوب واقعا قوی بشین.

 

در ارائه بازخورد قوی بشین

همون طوری که اشاره شد، بازخورد برای هر رابطه کوچینگ حیاتی هستش. اینکه برای دریافت و ارائه بازخورد قدرتمند بشین هم برای شما و هم مربیان شما ضروری هستش.

 

قدرت بازخوردهای دریافتی رو دست کم نگیرین

درخواست بازخورد در مورد نحوه عملکردتون به عنوان یک مربی به اندازه ارائه بازخورد اهمیت داره. از پتانسیل بازخوردهایی که دریافت می کنین نباید غافل بشین.

 

به مربی خودتون تکیه کنین

همه افراد و به ویژه رهبران به یک سیستم پشتیبانی نیاز دارن. ما می دونیم که در حال حاضر تقاضا برای رهبران بیشتر از هر زمان دیگه ای هستش و این می تونه ترسناک باشه. اما با حمایت مربی خودتون، می تونین مهم ترین و تاثیرگذارترین موارد رو شناسایی کنین.

 

انتخاب یک نرم افزار CRM خوب از هر تصمیمی مهم تره، درنگ نکنید!

 

مزایای کوچینگ در سازمان ها

کارمندان در سراسر سازمان می تونن از کوچینگ حمایتی بهره مند بشه؛ چه در حال ایفای نقش جدید باشن، چه گزارش های مستقیم تهیه کنن و چه به طور غیررسمی روی تیم خودشون تاثیر بگذارن.

وقتی کارمندان شما خوشحال هستن، احساس حمایت، شایستگی و تعلق دارن. در چنین شرایطی هم مزایای انسانی وجود داره و هم کسب و کار افزایش درآمد رو تجربه می کنه. بهره وری و عملکرد بالاتر زمانی اتفاق میفته که اونها کار معناداری رو انجام بدن و احساس هدفمندی داشته باشن.

وقتی که کوچینگ در سطح سازمانی اجرا میشه، مزایای اون واقعا عمیق هستش. کوچینگ سازمانی با تیم هایی کار می کنه که یک سازمان رو تشکیل میدن. اما حتی وقتی که دسترسی به کوچینگ یک به یک باشه، کل تیم در زمینه های کلیدی بهبود پیدا می کنه.

 

مزایای کوچینگ در سازمان ها

 

1) افراد رو توانمند می کنه

کوچینگ افراد یک سازمان رو تایید، حمایت و در نهایت توانمند می کنه. کوچینگ فضای بی طرفی رو در اختیار اونها قرار میده تا با نگرانی های مربوط به پیشرفت شغلی مقابله کنن و همچنین با حس امنیت، مکالمات دشوار رو تمرین کنن.

 

2) مشارکت کارکنان رو افزایش میده

وقتی کارمندان احساس می کنن که باید بخشی از زندگی یا هویت خودشون رو در محل کار پنهان کنند، تاثیر منفی شدیدی روی تعلق و تعامل میگذاره. با این حال، وقتی که افراد تشویق میشن تا هر چیزی که در توان دارن رو ارائه بدن، به احتمال زیاد درگیر و سازنده هستن و از شغل خودشون رضایت دارن.

 

3) عملکرد فردی رو بهبود میده

حتی متعهدترین مدیران هم برای کوچینگ کارکنان خود زمان نامحدودی رو در اختیار ندارن. بیشتر اونها فقط برای رسیدگی به جنبه های عملکرد فوق العاده خوب (یا فوق العاده ضعیف) وقت می گذارن. کوچینگ یک نقطه تماس اضافیه که روی رشد کارمندان در طول هفته متمرکز میشه. این امر به نوبه خودش عملکرد فردی و تیمی رو بهبود میده.

 

4) سطح عمیق تر یادگیری

دلیلی وجود داره که آموزش های شرکتی شما باعث میشه کارمندانتون بخوابن! وقتی افراد شخصا در فرآیند یادگیری سرمایه گذاری می کنن بهتر یاد می گیرن و اطلاعات بیشتری رو به خاطر می سپرن.  کار کردن با یک مربی برای طیف گسترده ای از سبک های یادگیری جذابیت داره.

علاوه بر این، اتصال مهارت های جدید به اهداف فعلی و برنامه های کاربردی زندگی روزمره، به کارگیری آموخته های جدید رو آسون تر می کنه.

 

5) تعهد بالای کارکنان

وقتی شرکت ها نسبت به رفاه کارکنان خودشون، تعهد واقعی نشون میدن، کارمندان هم تمایل دارن به شیوه ای مشابه پاسخ بدن. کار با یک مربی، حفظ، رضایت شغلی، مشارکت و انگیزه رو بهبود میده.

 

جمع بندی

خیلی خوب بود اگر برای رشد شخصی و حرفه ای یک روش خیلی سریع وجود داشت! اما کوچینگ یک راه حل مخفی و شعبده بازی نیست؛ این یک روش علمیه. کار با مربی ابزاری باورنکردنی و قدرتمنده که به ایجاد یک محیط کاری سازنده تر و جذاب تر کمک می کنه.

کوچینگ زندگی می تونه به شما کمک کنه تا در زمینه توسعه شخصی به اهدافتون برسین. مزایای کوچینگ هم از نظر شخصی و هم حرفه ای برای افراد و تیم ها عمیق هستش. همچنین اگر نقش یک رهبر رو ایفا می کنین، توسعه مهارت های کوچینگ شما می تونه برای سازمان سود زیادی داشته باشه.

کوچینگ در موقعیت های مختلف خیلی مفید هستش و می تونین از کوچینگ به عنوان بخشی از نقش روزمره خودتون استفاده کنین. همیشه به یاد داشته باشین که در جلسات کوچینگ، علایق کوچ شوندگان رو سرلوحه قرار بدین. سعی کنین به جای اینکه مستقیما به اونها جواب بدین، به کوچ شوندگان اجازه بدین از طریق سوالات باز، خودشون نتیجه گیری کنن.

 

سوالات متداول کوچینگ

 

  1. کوچینگ چیست؟
    کوچینگ روشی برای دستیابی به اهداف تعیین شده هستش. مربی از طریق گفتگو به مشتری کمک می کنه تا هدفش رو به درستی تعیین و برای رسیدن به اون بهترین راه رو پیدا کنه و در نهایت پتانسیل های درونی نهفته در فرد رو آشکار کنه.
  2. انواع کوچینگ چیست؟
    کوچینگ اجرایی – کوچینگ شغلی – کوچینگ مهارت – کوچینگ روابط – کوچینگ زندگی شخصی

 

14 دیدگاه دربارهٔ «کوچینگ چیست؟ مهارت های کاربردی برای کوچینگ»

  1. سینا جلیلی

    کوچینگ خیلی مهمه و توی زندگی میتونه خیلی کمک کننده باشه مخصوصا توی کسب و کار و مسائل مالی
    مقاله اگه کمی کامل تر بود بهتر میشد ممنون میشم کاملترش کنین

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      بله بسیار مهم هستش و به شما کمک میکنه تصمیمات و عملکرد بهتری داشته باشین
      بله حتما کاملتر میکنیم مقاله رو بهتون اطلاع میدیم

  2. شایان سبزوار

    جدیدا کوچینگ خیلی زیاد شده و تازه توی ایران داره جا میوفته ممنونم ک مقالات خوب و بروزی تولید میکنین

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      بله در دنیا که یک مسئله جا افتادس کوچینگ ولی در ایران تازه داره بهش بها داده میشه که همین هم خیلی خوبه

  3. مرتضی راستگو

    درود ، وقتتان بخیر باشه
    کوچینگ بسیار مسئله مهمی در زندگی همه هستش چون همه بلد نیستن همه چیز را و باید از کسی که متخصص هستش مشاوره بگیرن و مخصوصا تو مسائل مالی

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقت شما هم بخیر باشه
      بله درست میگین البته واژه مشاوره برای کوچینگ یکم نا مناسب هستش ولی کاملا برای مسائلی که زیاد سررشته نداریم به یک راهنما نیاز داریم ممنونم از ثبت نظرتون

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر
      خواهش میکنم امیدوارم که کمکتون کرده باشیم

  4. محمدرضا نجفی

    سلام و خسته نباشید
    مقاله خوبی بود کوچینگو به زبون ساده توضیح دادین عالی بود
    ممنونم بابت زحماتتنون

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      خواهش میکنم امیدواریم که کمکتون کرده باشیم

  5. کوچینگ یا کوچ کردن خیلی مهمه میتونه به همه کمک کنه توی هر زمینه ای راحت تر پیشرفت کنن
    البته جدیدا اینجوری شده که همه کوچ میکنن و باید فرد مناسب و کاربلدی رو پیدا کرد برای این موضوع تا جواب بده

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      بله کاملا درست میگید
      ممنون از ثبت نظرتون

  6. رضا شاهی

    داشتن کوچینگ خوب میشتونه خیلی به پیشرفت فردی، کاری و همچی کمک کنه
    ممنون از مقاله خوبتون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا