لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

سنسور ولتاژ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنسور ولتاژ چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

بیشتر خطاهای مربوط به تجهیزات و سیستمهای الکتریکی در نتیجه ولتاژ پایین یا بالا رخ می دهند. با استفاده از سنسور ولتاژ می توان از بروز این اتفاق جلوگیری کرد.

دانستن میزان دقیق جریان و ولتاژ یک سیستم خاص بسیار مهم است زیرا مهندسین یا تکنسین ها را قادر می سازد تا تصمیمات ایمنی اتاق سرور مورد نیاز را با توجه به این اطلاعات اتخاذ و اجرا کنند. همچنین دانستن میزان جریان یا ولتاژ یک سیستم به افراد امکان می دهد تا عملکرد اجزای مختلف یک سیستم را نیز اندازه گیری کنند و داشتن حسگر ولتاژ برای پایش شرایط محیطی دیتاسنتر یک ضرورت محسوب میشود.

 

سنسور ولتاژ چیست؟

عملکرد اصلی این سنسور تشخیص و اندازه گیری میزان ولتاژ AC و یا DC است. هنگامی که حضور ولتاژ تشخیص داده شود، سنسور خروجی را به صورت سیگنال های ولتاژ آنالوگ، سطوح جریان، فرکانس و خروجی فرکانس های تنظیم شده یا آلارم های صوتی ارائه می دهد.

سنسور های اتاق سرور کاربردهای مختلفی دارند. موارد استفاده معمول حسگر ولتاژ شامل مراکز کنترل تقاضای نیرو، تشخیص قطعی برق، تشخیص ایمنی، کنترل بار به ویژه در موتورها، نظارت بر کیفیت برق و سیستم های کنترل مدیریت انرژی می باشد.

 

حسگر ولتاژ می تواند تعیین، نظارت و اندازه گیری منبع ولتاژ را کنترل کند. همچنین می تواند سطح ولتاژ AC و یا DC را اندازه گیری کند. ورودی سنسور  طبیعتا ولتاژ است و خروجی می تواند سیگنال ولتاژ آنالوگ، سوئیچ ها، سیگنال های صوتی، سطح جریان آنالوگ، فرکانس یا حتی خروجی های فرکانس تنظیم شده باشد.

 

مدار سنسور چه مداری است؟

مدار سنسور ، مداری است که می تواند ورودی ولتاژ را به درون حسگر تشخیص دهد. در برخی مدلهای سنسور ، اگر ولتاژ در مدار به آستانه معینی برسد، یک نشانگر روشن می شود.

 

مزایای استفاده از سنسور ولتاژ در مقایسه با سایر روش ها

 

سنسور ولتاژ کوچک و سبک است

حسگر های ولتاژ حجم بالایی ندارد و فضای زیادی اشغال نمی کند و وزن آن هم بسیار کم است.

 

حسگر ولتاژ کاملا ایمن است

استفاده از سنسور برای سیستم و همینطور کارکنان مجموعه هیچ خطری ندارد و از سطح امنیت بالایی برخوردار است.

 

سنسور ها درجه دقت بسیار بالایی دارند

سنسور ولتاژ یک قطعه الکترونیکی است که درجه خطای آن تقریبا صفر است و دقت بسیار بالایی دارد.

 

حسگر های ولتاژ با محیط زیست سازگار است

استفاده از این حسگر ها هیچگونه آلایندگی در پی ندارد و جزو تکنولوژی های کاملا سبز محسوب می شود.

مزایای استفاده از سنسور ولتاژ

تفاوت سنسور مقداری و غیر مقداری

سنسور ولتاژ مقداری میزان ولتاژ را اندازه گیری کرده و ثبت می کند، در حالیکه حسگر غیر مقداری تنها در صورت پایین یا بالا بودن بیش از اندازه ولتاژ، واکنش نشان داده و اعلام هشدار می کند. استفاده از حسگر مقداری در مواردی که نیاز به تهیه تاریخچه میزان ولتاژ در طول زمان باشد، گزینه مناسبی است.

 

کاربرد های سنسور ولتاژ

مهمترین کاربردهای این سنسور به شرح زیر است:

سنسور اندازه گیری ولتاژ AC

حسگر های تشخیص ولتاژ AC در طیف گسترده ای از کاربردها قابل استفاده می باشد.

  • کنترل تقاضای برق: سنسور  AC می تواند به تأمین برق لازم به صورت پایدار کمک کند.
  • تشخیص قطعی برق: قطع برق می تواند ضرر و زیان های زیادی به بار بیاورد و اطلاع رسانی فوری با استفاده از سنسور تشخیص ولتاژ در این مورد می تواند بروز مشکلات را به حداقل برساند
  • سنجش بار: سنسور تشخیص ولتاژ می تواند به تشخیص مشکلات عملکرد و سنجش بار در مدار کمک کند.
  • سوئیچینگ ایمنی: سنسور  می تواند به صورت شبانه روزی مانیتورینگ ایمنی انجام دهد و با اتصال آن به نرم افزار مانیتورینگ شبکه می توانید در جهت افزایش ایمنی مدار و شبکه اقدام کنید.
  • کنترل اضافه بار موتور: سنسور  می تواند جریان بیش از حد در موتور را تشخیص دهند و قبل از اینکه این اضافه بار منجر به آسیب جدی شود، وجود این مشکل را به شما اطلاع دهد.

سنسورهای اندازه گیری ولتاژ DC

از سنسور تشخیص ولتاژ DC، معمولاً در موارد زیر استفاده می شود:

  • سیستم های کنترل انرژی: سنسور  می تواند به بهینه سازی سیستم تولید و انتقال انرژی در تأسیسات کمک کند.
  • سیستم های کنترل ساختمان: سیستمهای مکانیکی و برقی درون یک ساختمان باید همیشه به صورت پایدار و یکنواخت عمل کنند. برای جلوگیری از مشکلات جدی می توان سنسور  را روی اجزای سیستم های کنترل ساختمان نصب کرد.
  • عیب یابی: سنسور  می تواند قبل از تبدیل شدن مسائل قابل حل به مشکلات اساسی، مدیریت تأسیسات را متوجه این مسائل کنند.
  • جمع آوری داده: جمع آوری داده ها در مانیتورینگ شرایط محیطی اهمیت بالایی دارد و با استفاده از سنسور می توان از جمع آوری دقیق این داده ها اطمینان حاصل کرد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا